Huisgenoot betaald niets

Lisette96
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huisgenoot betaald niets

#1 , 20 mar 2019 16:06

Hallo,
Ik ben 6 maandan geleden met iemand gaan samenwonen in een huis.
De eerste maanden liepen zeer goed, af en toe wel eens een probleem echter nooit groot.
In januari liet de persoon in kwestie weten dat ze graag zou verhuizen naar het ouderlijk huis om te kunnen sparen. Ik heb hier niet moeilijk over gedaan en zei dat dit kon, maar dat hier over gesproken moest worden. Ondertussen liet ze in februari weten dat haar moeder heel ziek was en ze heel snel moest verhuizen nog in maart. Ik heb dit uiteraard toegelaten. Jammer genoeg vond ik niemand die zo snel wou intrekken. Toen heb ik besloten om gewoon samen met haar te vertrekken. Ik nam contact op met de huisbaas, hij vond dit oke als we iemand nieuw vonden.
Ik heb heel veel moeite gedaan om iemand nieuw te vinden en het huis helemaal terug op orde te zetten samen met mijn ouders. De persoon die we hebben gevonden zou er ook 1 april in willen wanneer wij vertrekken. Ideaal dus!

Nu komt het financiële deel erbij. De persoon in kwestie heeft sinds februari niets meer betaald. Geen huur, geen onkosten, niets meer. Het huurcontract staat op naam van ons beiden, dus ik moest de volledige huur dan maar betalen. Aangezien de Elektriciteit op mijn naam staat heb ik dit ook maar betaald om problemen te voorkomen. Het is wel duidelijk afgesproken dat elektriciteit, water en gas gedeeld zou worden onder ons tweetjes.
Deze persoon staat dus momenteel al voor meer dan 1000 euro "in schuld" bij mij. Ze zegt elke keer opnieuw wanneer ik er achter vraag dat het er wel aankomt.
Ik heb ook alle rekeningen die ik nu "voorgeschoten" heb allemaal bijgehouden als bewijs.
Nu zit het zo, ik ben er achter gekomen dat de moeder helemaal niet ziek blijkt te zijn en volgens haar eigen vrienden staat ze er om bekent om mensen "op te lichten".
Dit was voor haar dus een manier om snel onder het contract uit te komen.
Binnen een aantal weken weet ik zelfs niet meer waar ze woont, dus dan maak ik al helemaal geen kans meer om mijn geld terug te vragen.
Ze probeert ook altijd zonder mijn medeweten met de huurbaas te bellen over de waarborg om deze op haar rekening te krijgen, maar ik heb deze 6 maand geleden naar de huurbaas overgeschreven met mijn rekening.


Wat kan ik doen? Wat zijn mijn rechten? Mag de huurbaas de waarborg op een andere rekening storten dan vanwaar hij kwam?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 20 mar 2019 16:11

Huurwaarborg hadden jullie op een geblokkeerde rekening op naam van alle huurders moeten zetten, dan kan er niemand aan zonder toestemming van de andere partijen.

Heeft u al een aangetekend schrijven gestuurd naar deze persoon om dit bedrag op te eisen? Volgende stap is een verzoeningspoging bij de vrederechter, maar als ze niet komt opdagen zal u haar toch moeten dagvaarden, vrees ik.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Terug naar “Huren”