huurcontracten

misterbxl
Topic Starter
Berichten: 62
Juridisch actief: Nee

huurcontracten

#1 , 23 mar 2019 17:56

geachte mensen,

ik zit met een vervelend probleem.
een gezin die ( moeder en 2 dochters 8 en 20 jaar ) huren een sociale woning ( huis met 3 slaapkamers) de oudste dochter heeft moeten meetekenen omdat ze meerderjarig is, alleen het fiscaal attest van de mama wordt gevraagt om de huur te bepalen, ik denk dat ik zover begrijpbaar ben.

nu begin de oudste dochter voltijds te werken en zet haar domicilie ergens anders bv bij de papa, nu blijkt volgens een nieuwe gezinssamenstelling dat de oudste dochter niet meer uitmaakt van het gezin, en dat de mama ze ook niet meer ten laste heeft.

maar de mama blijft volgens haar loonfiches 2 kinderen te blijven verklaren mag dit???

het strafste van alles, de oudste dochter verblijf nog altijd bij haar mama in ( SOCIALE woning ) met allebei een voltijdse loon zonder dat de oudste dochter daar domicilie heeft.

mijn vraag luidt....mag de oudste dochter daar nog verblijven en iedere nacht daar slapen, we spreken hier wel over een SOCIALE woning waar mensen het moeilijk hebben wat hier het geval niet is bv....meer dan 3000 euro aan inkomsten met een huishuur van amper 320 euro.

zijn die praktijken toegelaten, ik ga van de mening eerlijk is eerlijk er zijn genoeg mensen die wachten met veel minder dan dat op een deftige woning.

op een eerlijke en oprechte reactie, verblijf ik.

hoogachtend

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JurecaBE
Berichten: 336
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 mar 2019 12:17

Bericht afgesplits ... in het vervolg best een eigen topic starten. Nu voor u gedaan JurecaBE moderator
JurecaBE moderator

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mar 2019 13:03

Volgens mij doen ze niks illegaals! Als de dochter haar domicilie was blijven staan in de sociale woning, dus bij haar moeder, waar ze voordien ook al woonde, zou haar inkomen toch niet meegeteld hebben om de huurprijs te bepalen, want die wordt pas meegerekend vanaf het kind 25 jaar is, en ze is nog maar pas 20 als ik het goed lees.
En wat de domiciliëring op zich betreft en dat ze blijft slapen bij haar moeder, daar doet ze ook niks verkeerd en onwettelijk mee.

Reclame

misterbxl
Topic Starter
Berichten: 62
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mar 2019 14:49

dus de wetten ivm sociale woningen trekken op niets.

stel je voor dan kan je genieten van 2 voltijdse lonen gedurende een lange tijd en toch maar een huishuur van amper 300 euro betalen.

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mar 2019 16:09

Tjah,

het is maar hoe je het bekijkt. Als die dochter op haar 18 is gaan werken, zal haar loon inderdaad pas meegeteld worden bij de berekening van de huurprijs als ze ouder dan 25 wordt.
Hoeveel jongeren doen dat niet? Eventjes bij mama en/of papa blijven wonen om zo te kunnen sparen voor een eigen stek. Dat vind ik nu toch niet zo abnormaal. Weer een jongere minder die sociaal moet huren.

Wat voor situatie creëer je anders? De huurprijs gaat omhoog, waardoor de jongere (meer) zal moeten bijdragen in de woonkosten en minder voor zichzelf overhoudt om te sparen en zo zelf iets te kunnen kopen of huren.
Bovendien, stel dat ze het feit dat je als jongere gaat werken 'bestraffen' in de portefeuille van jouw gezin, hoeveel zin zou je dan nog hebben om te gaan werken? Dan blijf ik liever op de dop...

Domiciliefraude valt wel niet goed te keuren, in geen geval.

misterbxl
Topic Starter
Berichten: 62
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 mar 2019 09:38

Idd domicilie fraude puur en simpel.

Dit om een huis te kunnen behouden met 3 slaapkamers ....Ik ga ervan uit dat er heel veel mensen die wachten op zulke huizen

Legaal woont daar nog een mama met een kind van 8. Voor een heel groot huis met 3 slaapkamers.

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 mar 2019 10:33

Hoe kan het nu domiciliefraude zijn om het huis te kunnen behouden? Je zei dat haar domicilie daar niet staat en dat de moeder haar nieuwe gezinssituatie ook doorgegeven had aan de SHM? Dus wat de SHM betreft, woont de oudste dochter daar officieel sowieso niet meer.

Als haar domicilie daar wel had gestaan, maar je zou haar daar nooit zien, dan zou je kunnen zeggen, ze houden een kamer bezet. Eigenlijk doen ze dat niet.

Maar gelijk hoe, als haar domicilie daar had gestaan, dan zou de moeder nog niet meer huur moeten betalen omdat de huurprijs enkel berekend wordt op het inkomen van de moeder zolang de dochter geen 25 is.

Daarbij is het ook zo dat je maximum 1 kamer over mag hebben: dus iemand alleen mag perfect in een woning met 2 slaapkamers, twee personen (geen koppel, maar ouder en kind) een woning van max. 3 slaapkamers enz.
Als er meer dan 1 kamer over is en ze willen niet verhuizen, dan moeten ze 31 of 32 euro per kamer extra huur betalen.

+ Je zei daar dat de moeder nog steeds een loonfiche heeft als gezinshoofd, uiteraard blijft ze gezinshoofd, aangezien ze nog haar jongste ten laste heeft.
De regels zijn nu eenmaal wat ze zijn ...

En ja, ik wacht ook op een sociale woning ...

Terug naar “Huren”