Oneerlijke huurbaas

Minnegirl
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

Oneerlijke huurbaas

#1 , 14 mar 2019 22:11

mijn ex huisbaas eist van mij een schadevergoeding om u tegen te zeggen. Ik heb nooit tegen hem geklaagd want was al blij om op mezelf te wonen.

Volgende beweert hij.

- Ramenstuk gemaakt (houten ramen die heel stroef gaan ( nooit goed hebben gesloten)
-Schimmel veroorzaakt (woning is voldoende verlucht, echter was er opstijgend vocht)
Dakgoot niet uitgekuisd waardoor het water langst de dakgoot in de woning sijpelde) en zo het dak beschadigde

Echter heb ik nooit een voorafgaand plaatsbeschrijving gehad en of ondertekend,
Het huurcontract is nooit geregistreeed

Kan hij dit zomaar van mij eisen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 mar 2019 23:06

Geen plaatsbeschrijving = geen bewijs dat de schade nog niet aanwezig was alvorens u huurde.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#3 , 14 mar 2019 23:06

neen

zonder ingaande en uitgaande plaatsbeschrijving kan hij geen schadevergoeding eisen.

Reclame

CityBird
Berichten: 794

#4 , 15 mar 2019 08:45

Klopt wat de plaatsbeschrijving betreft.

Maar de dakgoten niet reinigen is wel degelijk nalatigheid van de huurder en heeft niets met een oneerlijke verhuurder te maken, eerder een huurder die graag zijn of haar verantwoordelijkheden ontloopt.

bosprocureur
Berichten: 6857

#5 , 15 mar 2019 10:32

Inderdaad, die dakgoten zijn een verantwoordelijkheid van de huurder; op zijn minst moet die regelmatig gewoon een visuele controle doen. En zo goed als niemand doet dat ook :evil: .

Positief nieuws : de schade hierdoor veroorzaakt, die tussen haakjes nooit het dak zelf kan betreffen, is wellicht verzekerd door de woningverzekering..

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#6 , 15 mar 2019 11:07

de vraag is dan ook,

wanneer heeft de huisbaas het vastgesteld van de dakgoot?

onmiddellijk na het vertrek van de huurder of na X aantal weken/maanden?

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 mar 2019 11:49

(dat van die dakgoten is inderdaad een verantwoordelijkheid van de huurder, maar wel met enige nuance; goten die niet bereikbaar zijn met een normale ladder vallen NIET onder de verantwoordelijkheid van de huurder)

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 15 mar 2019 12:17

uit 40 vragen en antwoorden over huurschade van Johan Vanvolsem:

Dakgoten en kroonlijsten: Het onderhoud en reinigen van dakgoten en kroonlijsten is ten laste van de verhuurder. De huurder is dus niet verantwoordelijk als de dakgoot verstopt is door bladeren.
De huurder dient bereikbare kleine gootjes (op balkons, op terrassen, op platte daken) vrij te houden

bosprocureur
Berichten: 6857

#9 , 15 mar 2019 12:53

hoort daar ook het bladvrij houden van die dakgoten en-afvoeren? Op zijn minst kan de huurder m.i. problemen subito presto signaleren...

Terug naar “Huren”