einde huurcontract?

Cenk
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

einde huurcontract?

#1 , 11 mar 2019 09:55

Beste allemaal,
Ik weet niet goed wat doen...
Situatie: ik kreeg een sociale woning aangeboden die we op 1/4 moeten beginnen te huren.
We zitten in een verlenging van ons huurcontract van 1 jaar, dus in het tweede jaar.
Geen opzeg mogelijk dus, tenzij andere huurder wordt gevonden.
Maar... Ik probeer nu alles van verzekeringen ed in orde te maken.
Ik zou denken dat ik deze hier nog moet laten verderlopen omdat ik eigenlijk nog huur, ook al woon ik hier niet meer.
Maar... De verhuurder wil werken laten uitvoeren. Het liefst vandaag of morgen, wat natuurlijk niet mogelijk is omdat ons huis vol uiteengehaalde kasten en dozen staat wegens nakende verhuis.
Hij is daar boos om.
Langs de ene kant heeft hij de woning al te huur gezet en al vele kandidaten gesproken, langs de andere kant zegt hij dat wij zullen moeten betalen tem einde contract en onze opzeg ongeldig was.
Mijn vraag is eigenlijk: ik kan die werken toch niet laten uitvoeren zolang ik nog huur betaal?
Want dan moet ik ook de sleutel afgeven en ik betaal nog huur... Ook ivm brandverzekering en electriciteit ed... wat als er iets gebeurt tijdens die werken?

Kunnen jullie mij raad geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK

#2 , 11 mar 2019 11:19

Als je de sleutel moet afgeven, is de huur teneinde. Laat dit dan ook zo op papier zetten, als een minnelijke overeenkomst voor einde huur.

Vul dan ook diezelfde dag de energieovernamedocumenten in, voor gas, elektriciteit en water.

Als de huurder deze minnelijke overeenkomst niet tekent, dan verandert u alle sloten. U bent immers dan nog zittende huurder, en dan mag de huurbaas NIET binnen zonder uw toestemming.

Cenk
Topic Starter

#3 , 12 mar 2019 09:08

Dankjewel, maar onze verhuurder is over niets duidelijk. Mondeling had hij gezegd dat we konden vertrekken na maart, nu krabbelt hij terug. Omdat we geen werken kunnen laten uitvoeren staat hij nu voor niets open. We zullen dus geen overnameformulieren kunnen tekenen en ik weet ook niet wat ik dan met de brandverzekering moet doen eens wij hier einde maart uit gaan. We kunnen toch electriciteit niet stopzetten, want dan gaat de pomp in de kelder bv niet aan en is het wss huurschade.
Er zijn heel veel potentieel nieuwe huurders komen kijken. En dan bedoel ik heeeel veel. Maar hij rekt het constant.

Heel moeilijk om zaken te regelen zo.

Reclame

CityBird

#4 , 12 mar 2019 09:38

Het is misschien niet erg fijn dat de verhuurder dwars ligt, maar dat is eigenlijk een secundair probleem.
Uiteindelijk zal je een beslissing moeten nemen om op te zeggen of niet. Zeg je op dan gelden alle compensaties die je aan de verhuurder contractueel verschuldigd bent. Elk toegeving nadien door de verhuurder is een gunst, je kan immers geen minnelijke schikking afdwingen.

LennieK

#5 , 12 mar 2019 11:16

Ik zeg ook niet dat je de stroom moet uitschakelen maar wel dat je de energieovernamedocumenten moet invullen.

Wat hebben jullie dan momenteel op papier? Hoe lang loopt de opzegperiode nog? Zolang die nog loopt, betalen jullie normaal nog huur en mag daar geen nieuwe huurder in komen wonen.

Een vorm van minnelijke overeenkomst zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat jullie huurcontract wordt stopgezet zodra de eigenaar een nieuwe huurder heeft gevonden. Als die nieuwe huurder er bijvoorbeeld kan intrekken 01/05 dan kan je met de eigenaar overeenkomen dat jullie 14/04 de sleutel afgeven en stoppen met huur betalen, het energieoveramedocument invullen en de huurwaarborg terug krijgen. Over het bedrag van de verbrekingsvergoeding kunnen jullie dan nog onderling overeenkomen (laat dat ook in die minnelijke overeenkomst zetten!). Als richtlijn zou ik de bedragen uit het nieuw Vlaams huurdecreet nemen.

Cenk
Topic Starter

#6 , 12 mar 2019 14:55

Dankjewel voor jullie reacties en tips.

Terug naar “Huren”