Recht en plicht verhuur van woonst zonder contract.

Werner Sente
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Huren zonder contract informatie

#1 , 10 mar 2019 12:19

Wij huren een huisje met mondelinge overeenkomst. Eigenlijk is het onbewoonbaar. Maar we hebben er zelf iets van gemaakt.De huisbaas wil het huisje schenken aan dochter dus moeten we eruit.hoeveel tijd hebben we om eruit te moeten huisbaas geeft tot september.Hij wil dit wel in een contract zetten maar wat zijn onze rechten en plichten kan ons dit geld kosten moeten we een opzegcontract tekenen.graag alle mogelijke informatie western er niets over wewonen hier 20 jaar en betalen 300€zonder conform geen douche.... Help alstublieft mvg.wernet en Heidi Sente

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3794

#2 , 10 mar 2019 14:13

U woont er 20 jaar, dus sinds 1999.
Dit is na 28 februari 1991, dus het huurcontract is gelijkgesteld aan een schriftelijk contract van lange duur.
De huurwetgeving is van toepassing dus.

Als de verhuurder u eruit wilt om zijn dochter te laten wonen, dient deze u een schriftelijke opzeg te geven (aangetekend of per deurwaarder).
Als deze dit nu zou doen, gaat dit in vanaf 1 april.

De opzeg duurt 6 maanden.
September is dus onmogelijk, tenzij hij de opzeg conform de wet gegeven zou hebben in februari.

Werner Sente
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mar 2019 15:48

Geachte, allereerst bedankt voor uw snelle reactie u informatie heeft ons geholpen
Ik vertel u graag het verdere verloop en hoop op info dat we weten wat zeggen of doen indien nodig en het gerechtelijk waar is. Zaterdag namiddag in weekend! Verzocht de huisbaas de dag erna zondag om 14 u bij hem thuis te komen en overleggen hoe verder,we wisten al een paar weken dat er veranderingen op komst waren maar deze niet.we hebben het er regelmatig over gehad dit te kopen en naargelang budget verder renoveren en ondertussen gexoon verder huren en sparen. Tot hij het verkocht (voor hem was dit emotioneel en kon moeilijk afstand na dood ouders)huisbaas heeft altijd mondeling gezegd als hij verkoopt we eerste keus hadden maar deze situatie kwam onverwacht .We hebben nooit met mekaar problemen gehad, integendeel hij kwam wannneer hij wou , had elk jaar zijn groenten bij ons gepland waar we mochten van gebruiken het is altijd onverwacht komen en gaan geweest maar vonden dat niet erg we zijn vrienden altijd welkom en dan in de zomer lachen en iets drinken op ons terrasje en het gaf hem het gevoel nog iets tastbaar te hebben van zijn ouders. We willen dit zonder het gerecht oplossen maar we willen weten of het juist is wat ze ôns vertellen en doen dan weten we waar we staan en kunnen iets zeggen moest er van ons misbruik gemaakt worden. Wij hebben sinds gisteren die
Indruk. Ik snap dat van het huis schenken aan de kinderen voor de successierechten dat is zijn goed recht. Zijn dochter had al een huis gekocht en om de staat niet meer te sponsoren dan nodig ging zij.onze huisbazin zijn ipv luc daarom dachten we dat ze ging vragen of we bleven verder huren of kopen zoals ik eerder vernoemde.Maar ipv daarvan kregen we een papier bij luc thuis onder onze neus geschoven opgemaakt door zijn advocaat zegt hij, waarin staat : : overeenkomst beëindigen huurovereenkomst terwijl er nooit sinsd mei 2000 eeen contract of plaatsbeschrijvingen of andere papieren zijn opgemaakt (het was mondeling en op vertrouwen gebaseerd )wordt dit in onderling akkoord op 1 september 2019 beëindigd en moeten de woning ontruimd en ter beschikking van huisbaas stellen.!!!!?? Hoe kan je iets op papier bëindigen in onderling akkoord als er geen enkel opmaak van huurcontract op begindatum en jaar van verhuren bestaat Geen van beide partijen kan een officieel document laten zien. Het enige is dat mijn domicillieadres en van mijn partner hier staat. Kan dit allemaal zomaar dat hij ons zonder officieel start datum bewijs van jaren nu ineens wel op papier en op zondag (bewust in weekend ?)10 maart en zonder tijd om ons te informeren wat we wel gevraagd hebben a la minute een volgens hem officieel document in 3 voud moesten tekenen onder licht dreigement want ging anders vandaag naar advocaat indien we niet tekende .kan je iets eisen om te beëindigen via gerecht wat niet bestaat of begonnen is .wordt er op ons gevoel gewerkt en wijsgemaakt. Is er een advocaat ,kan hij ons er zomaar uitzetten en de tijd bepalen en dreigementen uiten gerechtelijke stappen te ondernemen doet hij onwettige dingen liegt hij. We weten niks dochter haar huis was verkocht en komt hier wonen ?????dus ze moest vandaag,maandag per se dat papier hebben om een keer een datum te prikken met de mensen die haar huis kochten zodat ze weten wanneer die mensen
In haar huis kunnen trekken en van haar advocaat moest ze da vzndaag op papier bevestingen????geloof het totaal niet ,het klopt niet we konden in de week al afspreken (ha nee want dan kunnen we informeren)maar ze willen een beetje meer tijd geven om iets te zoeken? ??? Dus om te vrede te bewaren hebben we getekend met gelezen en goedgekeurd op 10 maart ingang tot 1 september dus niet van de eerste dag komende maand zoals u vertelde. Ze vinden dat ze nog een geste doen door vanaf deze maand tot 1 september de huur te halveren, dus 150 ipv 300€ . Kan dit zomaar is dat wettelijk we ware van plan een huisje te kopen maar nu zouden we op 2 maand het eerste huis dat betaalbaar is moeten kopen aangezien het ôngeveer 4 maand duurt voordat alles rond en in je woning kan trekken.We kunnen eerst huren indien we niks vinden van koopwoning maar willen dit niet. Huren weggesmeten geld in ons geval. Wat als we tegen 1sep.niks vinden kunnen ze er ons eruit zetten op die datum. Volgens mij is het document afgeprint van Internet en waarom moesten we in een weekend per se tekenen. Dan kan je niet informeren wat wettelijk is en ik vind dat ze niet moeten dreigen dat het anders gerechtelijk gaat. Zij beslissen nu van zaterdag op zondag dat we rap een huis kopen of dergelijke. Wij beslissen zelf wanneer we kopen /huren + het papier dat we moesten tekenen. We konden niet anders dan maar wat zijn onze rechten klopt dit allemaal wat ze vertellen want ze liegen erop los volgens ons en wij hebben het nadeel. Zijn vader is begonnen te verhuren in 2000 maar is 4 jaar geleden overleden toen was er ook geen huurcontract. Het werd gewoon verhuurd om zelf ni te moeten betalen voor een leegstaand pand en zo is het verder gezet Vanaf die moment van overlijden vader werd de huur met de meer dan de helft opgeslagen van 100€/maand naar 300 €/maand geschreven op een stuk karton. We willen hier niet blijven maar ik voel me opgelicht en ik wil wil weten wat te doen als we niks vinden. Gisteren konden we niet zeggen wat we wilden want weten er niks wettelijk van Kunnen wij schade vergoeding vragen of moeten wij die huur betalen hier was 20 geleden nog geen keuken zelfs nu wassen wij ons in een zelf ineengestoken keuken nog steeds aan de afwasbak, geen verwarming rotte ramen deuren en zo verder we hebben niet veel nodig om gelukkig te zijn en geluk dat mijn man bouwvakker is en veel zelf kon. Is de huisbaas een huisjesmelker wat gaat het ons financieel gezien kosten of moet hij gerechtskosten betalen. Als ze het onderste uit de kan gaan halen., wil ik weten of ik financieel of moreel er op vooruit gaan of integendeel, moet ik naar de huurdersbond gaan maar zonder plaatsbeschrijvingen en huurcontract. Mijn domicilie staat hier van mei 2000 dat is het enige wat officieel is. Voor de rest niks geen sprake over huurprijs we kunnen dat doorsturen van uitreksels bank samen met het karton waar de huur staat opgeschreven en het officieel document naar u. Hij verhuurd trouwens nog zijn vaders huis ook zonder overeenkomst en toen is de miserie begonnen omdat hij enorme last had en heeft om ze eruit te zetten en wij zijn het slachtoffer. Het is een hele bijzondere situatie dus hopelijk begrijpt waarom ik het uitgebreid vertel want weet hier allemaal niks over. Nooit meegemaakt maar als ze lichte dwang uitoefenen om te tekenen a la minute dreigenmet gerecht en dan nog vinden dat ze een gestte doen door ons een half jaar tijd te geven en de de helft huurgeld maar te vragen terwijl ze er voordeel uigehaald hebben financieel omdat ze zelft voor 2 krotwoningen moesten betalen als ik het niet huurde en wie koopt nu voor 150.000 een huis wat volledig gerenoveerd moet worden van 39 vierkante meter woonoppervlakkte wel rustig gelegen en grote tuin volggens hem is dat de geschatte prijs zegt hij voor dit klein primitief huisje .Het is duidelijk dat er misbruik van ons gemaakt is /wordt nu willen wij alles er financieel en moreel alles uithalen ipv een ander.
Dat gaat hier over 20 jaar ik ben er niet goed van wil u ons zeggen wat kan/mag of moet wettelijk gezien voor beide partijen dat we niet op straat staan 1 september er zit ergens een addertje onder en wil graag waar maar zonder zelf in problemen te geraken. Wilt u ons alsjeblieft sturen wat we moeten doen of waar we naartoe moeten van instanties. Alle info dat u weet zou ons enorm veel beteken en zijn u heel dankbaar voor u tijd. Sony voor de schrijf fouten en herhaling.Graag wachten op uw antwoord.
Mvg XNaam en verdere gegevens verwijderd
JurecaBE
moderator

Dank bij voorbaat al u helpt ons enorm. Mijn excuses nogmaals voor deze onduidelijke uitleg. Het is veel ineens .
Nog een prettige dag toegewenst.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6856

#4 , 11 mar 2019 17:26

Of het nu de zondag gebeurt, of een andere dag, maakt niets uit.

U hebt getekend-voor-akkoord van einde huur , met de datum van 1 september aanstaande als datum waarop het goed wordt vrijgegeven. Op zich is dit document al een bevestiging van het bestaande mondeling huurcontract, als u dat een geruster gevoel geeft.

U zoekt best een andere woning, te huur of te koop, tegen die datum. Mocht u niet tijdig gereed geraken, kan u nog altijd via het vredegerecht een verlenging vragen (minstens één maand op voorhand!!).

U kunt natuurlijk nog overwegen om het huis te laten nazien op onbewoonbaarheid en dergelijke, maar of dit uzelf vooruit helpt is maar de vraag.

Werner Sente
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 mar 2019 00:23

[☆☆*]Hallo allemaal,wij hebben een [aantal vragen]= {veel}over een huurovereenkomst mondeling van mei 2000 en sinds 10 maart ingang beëindigen van overeenkomst? Onder lichte dreigementen papier moeten tekenen dat we 1 september hier weg moeten. Zaterdag namiddag vraagt verhuurder zondag langs te gaan bij hem thuis. We stelden voor om dinsdag of woensdag eventueel te tekenen zodat we konden info zoeken conform de wet van het verhuren onbewoonbaar pand vb. Geen douche woonoppervlakkte 39 vierkante meter, elektriciteit niet conform etc. ? We konden niet anders dan te tekenen want anders werd de gerechtelijke procedure de volgende dag maandag gestart via zijn advocaat. (20 jaar ) we weten niet wat te doen. Dreigt hij alleen maar of is er een advocaat, we kunnen naar huurdersbond maar met welke documenten. We hebben alleen het blad papier van 10 maart ingang tot 1sep. Einde overeenkomst, volgens mij gewoon van Internet gehaald, geen gegevens van advocaat. Van 2000 tot september 2015 betaalde we 150€/maand . In oktober 2015 kregen we een karton papiertje waarin stond dat de huur vanaf 1 oktober 300 € /maand dus het dubbele. Vader was overleden en enige zoon heeft het sindsdien in de hand. Altijd goed contact met zowel vader als zoon. Ze moesten geen betaling van een leegstaand pand betalen en wij hebben er iets van gemaakt door de jaren heen. We stonden perplex. Ze vinden dat ze nog een geste doen door de huur van het huis te halveren wat weer niet op papier staat trouwens afschrift van de bank is er en op het stadhuis Aarschot staan we allebei hier geadresseerd. Meer van documenten bestaan er niet. We weten dat hij de opzeg aangetekend of via deurwaarder moet bezorgen aan ons. Ondertussen na wat informatie over de complexe situatie willen we weten als we naar het vredegerecht gaan dat het ons niet benadeeld en geld gaat kosten. Ik vind nu terug kijkende naar de jaren dat er ferm misbruik gemaakt is maar langs de andere kant vragen we ons af of wij hem vergoeding moeten betalen omdat we hier destijds zijn komen wonen. We waren begin 20 jaar en waren al blij dat we een dak boven ons hoofd hadden. De rest heeft mijn allemaal zelf geplaatst zoals waterleiding een paar keuken kasten en afwasbak van een werf mee gekregen (man doet renovatie in bouw ) anders werd het weggesmeten en zo stilaan het hier leefbaar gemaakt. We hebben een dubbel gevoel enerzijds willen wij de vrederechter inschakelen en anderzijds omdat we jaren nooit problemen gehad hebben met elkaar het in vrede oplossen. We waren van plan stilaan te kopen en dachten erover om het huis waar we zolang wonen eventueel te kopen en naargelang budget verder renoveren we zijn het ondertussen gewoon zo en huisbaas zei dat als hij het verkocht wij eerste keus zouden krijgen. Natuurlijk mondeling. Maar het ging al jaren op basis van vertrouwen en dat ging goed tot nu dus. Hij heeft 2 onbewoonbaar verklaarde huizen van vader geërfd 1 waar wij wonen en sinds een kleine 2 jaar is er een koppel van de straat geplukt die in een caravan woonden. Vraag me niet hoe dat allemaal in elkaar steekt want we weten van niets. 1dochter zou volgens zijn uitleg haar huis verkocht hebben en wil hier komen wonen en het andere wordt aan de 2 de dochter geschonken. Kan ik inkomen om successierechten te kunnen verminderen. Is zijn goed recht. De reden dat dit gebeurd is omdat de andere huurder van in het begin ellende heeft veroorzaakt en blijkbaar is dat huis helemaal afgebroken vanbinnen en de muizen lopen er over het bed. Ons probleem niet hij vertelde dat allemaal aan ons want kwam regelmatig langs om op het veld groenten te planten en samen op ons terrasje gelegd door mijn man. Zo goed was onze band. We zijn ondertussen al wat te weten gekomen en blijkbaar houdt men toch geen rekening met vrienden als het je eigen portemonnee aandikt sta je er alleen voor. Bij mij is het nu gedaan, vanaf nu eerst mijn gezin. Daarmee vragen wij jullie hulp want we willen zelf financieel ons niet meer op kosten jagen. Een advocaat gaan we natuurlijk moeten betalen maar wie draait op voor welke kosten? Kunnen we (morele )schadevergoeding vragen of zijn wij ook in fout. Is het in ons voordeel een gerechtelijke procedure te starten of gaat het ons financieel gezien meer kosten? Ik kijk ook niet meer naar andere. Tenslotte zijn wij helaas het slachtoffer en moet het zo gaan om de andere huurder uit huis te krijgen en ze wonen er nog. Eigenlijk moeten we binnen de 2 maand een huisje vinden om te kopen aangezien het een maand of 4 duurt voordat alles rond is. Dus ergens worden we voor blok gezet om zo snel mogelijk te kopen als de termijn dichtbij komt zullen we eerst moeten huren en zo verder kijken om te kopen. Huren is weggesmeten geld maar we zitten nu eenmaal in de situatie zoals ze is. Ik wil er alles uithalen wat erin zit van voordeel naar ons toe. Stel je voor dat wij hem nog gaan moeten vergoeden, dat is toch niet mogelijk. Wat stellen jullie voor als beste wettelijke oplossing voor deze situatie. We willen graag zoveel mogelijk informatie dat we weten wat ons te doen staat en wel conform de wet. Wat kunnen we doen want ik weet het niet meer. Slapen en eten gaat moeilijk ziek zijn we van de manier waarop het zo loopt
Help alstublieft. We weten hier amper iets over. Nooit meegemaakt zoiets. Wij zouden jullie zo dankbaar zijn voor elke reactie we zijn maar met 2 en op elkaar toegewezen. Waar we uitkomen weten we niet zolang het maar samen is. Alvast bedankt voor de tijd en moeite. Ondertussen wachten we geduldig op hopelijk veel reacties van jullie en zijn dankbaar voor alle hulp.
Mvg. Werner en Heidi[☆☆☆].

Milo72
Berichten: 1016

#6 , 22 mar 2019 09:03

Waarom niet verder in vorig topic ? viewtopic.php?f=38&t=100191&p=575205#p575205


Berichten samengevoegd JurecaBE moderator
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Huren”