huurachterstand

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: huurachterstand

#16 , 14 mar 2019 09:29

Er is een enorme wachtlijst voor sociale woningen. Dan kunnen ze het niet maken dat die eerst nog 3 maanden moeten leegstaan alvorens een huurder wil/kan verhuizen. Als je nu niet verhuist, kom je weer achteraan de lijst te staan. Tegen dat er terug een huisje beschikbaar is zijn uw 5 jaar in het huis mogelijks al om.

En die waarborg kan je toch niet gebruiken. Je krijgt die pas terug na uw verhuis en als er niets stuk is, en de nieuwe waarborg in het nieuwe huis moet betaald worden voor de verhuis naar daar. Er is dus altijd minstens een tussentijd van 1 maand.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#17 , 14 mar 2019 09:34

Dat ze geen drie maand leegstand willen riskeren, daar kan ik inkomen. Maar een huis komt toch niet van vandaag op morgen leeg hé? Een beetje planning mag er wel inzetten, volgens mij.

En voor een huurwaarborg, hebt u hier al eens geïnformeerd?

http://www.vlaamswoningfonds.be/huurwaarborglening

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#18 , 14 mar 2019 10:44

Dat ze geen drie maand leegstand willen riskeren, daar kan ik inkomen. Maar een huis komt toch niet van vandaag op morgen leeg hé? Een beetje planning mag er wel inzetten, volgens mij.

En voor een huurwaarborg, hebt u hier al eens geïnformeerd?

http://www.vlaamswoningfonds.be/huurwaarborglening
Kan NIET aangevraagd worden als TS verhuist naar een woning van de sociale huisvestingsmaatschappij, enkel als het gaat om een woning van het sociaal verhuurkantoor.

Als TS niet geholpen wordt in het OCMW, misschien het CAW eens proberen?

(de gang van zaken bij de meeste OCMW's in zulke dossiers is dat de maatschappelijk werker de laatste 2 a 3 maanden huur niet betaalt voor de te verlaten woning en dat dan achteraf in stukjes, via een afbetalingsplan, geregeld wordt met de eigenaar. Soms zien de eigenaars van de verlaten woning dus niets van hun huurachterstal terug. Vandaar dat ik voorstelde aan TS om overeen te komen dat de eigenaar de huurwaarborg bij houdt)

Reclame

martinev
Topic Starter
Berichten: 71
Juridisch actief: Nee

#19 , 15 mar 2019 10:53

bedankt voor jullie reacties allemaal,ik ga eerst naar de huurdersbond en daarna naar OCMW of caw eens luisteren.

bosprocureur
Berichten: 6853

#20 , 15 mar 2019 11:13

Dat ze geen drie maand leegstand willen riskeren, daar kan ik inkomen. Maar een huis komt toch niet van vandaag op morgen leeg hé? Een beetje planning mag er wel inzetten, volgens mij.

En voor een huurwaarborg, hebt u hier al eens geïnformeerd?

http://www.vlaamswoningfonds.be/huurwaarborglening
Kan NIET aangevraagd worden als TS verhuist naar een woning van de sociale huisvestingsmaatschappij, enkel als het gaat om een woning van het sociaal verhuurkantoor.

Als TS niet geholpen wordt in het OCMW, misschien het CAW eens proberen?

(de gang van zaken bij de meeste OCMW's in zulke dossiers is dat de maatschappelijk werker de laatste 2 a 3 maanden huur niet betaalt voor de te verlaten woning en dat dan achteraf in stukjes, via een afbetalingsplan, geregeld wordt met de eigenaar. Soms zien de eigenaars van de verlaten woning dus niets van hun huurachterstal terug. Vandaar dat ik voorstelde aan TS om overeen te komen dat de eigenaar de huurwaarborg bij houdt)

Praktisch gezien is dit voor hun kliënt misschien een oplossing, maar fair tegenover de verhuurder in kwestie?
Moet het dan verwonderen als een verhuurder niet echt 100% vertrouwen stelt in mensen die via OCMW huren?

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#21 , 15 mar 2019 12:01

tjah, daar kan je over discussiëren... Ik ken persoonlijk ook gevallen van eigenaars die enkel en alleen verhuren aan mensen die in budgetbeheer of csr zitten, omdat ze dan quasi zeker zijn dat de huur maandelijks betaalt wordt. En omdat ze dan hogere premies kunnen aanvragen, voor bijvoorbeeld dakisolatie. Daar valt ook iets voor te zeggen :P

martinev
Topic Starter
Berichten: 71
Juridisch actief: Nee

#22 , 16 mar 2019 10:26

daar ben ik het volledig mee eens dat het niet fair is als de verhuurder dan niks van zijn geld ziet,dat is ook niet de bedoeling.
mijn papa heeft het contract nu eens goed bekeken,en hij zegt dat ik geen vooropzeg moet betalen.Als je weg gaat binnen het eerste jaar dat je huurt is 3 maand,in het 2e jaar 2 maand,en in het 3e jaar 1 maand,maar nu in mei woon ik hier 4 jaar..ik ga dus zeker dinsdag naar de huurdersbond (kon deze week niet gaan) om te zien hoe het nu zit met de opzeg.

bosprocureur
Berichten: 6853

#23 , 16 mar 2019 10:41

Als ik nog eens goed lees (ik kan er ook overheen gekeken hebben :o ) zit u al meer dan drie jaar in het huis, en ik lees ook nergens dat dit contract geregistreerd is, ook niet dat u al een opzeg zou gegeven hebben.

Als dit klopt, dan hebt u gewoon het recht op te zeggen met een ultrakorte opzegtermijn van bv een week, zonder meer.

martinev
Topic Starter
Berichten: 71
Juridisch actief: Nee

#24 , 16 mar 2019 19:34

ik,zit idd meer dan 3 jaar hierop 25 mei zelfs 4 jaar.Het contract is wel geregistreerd

bosprocureur
Berichten: 6853

#25 , 16 mar 2019 21:09

Dan geldt inderdaad drie maand opzeg.

martinev
Topic Starter
Berichten: 71
Juridisch actief: Nee

#26 , 16 mar 2019 22:45

waarom staat er dan ; het eerste jaar 3 maand,het 2e jaar 2 maand en het 3e jaar 1 maand?

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#27 , 16 mar 2019 23:37

waarom staat er dan ; het eerste jaar 3 maand,het 2e jaar 2 maand en het 3e jaar 1 maand?
Dat is schadevergoeding in het geval je in het 1ste, 2de of 3de jaar het contract zou opzeggen. Het aantal maanden schadevergoeding heeft niks te maken met het aantal maanden dat je je opzeg geeft. Stel dat je in je 3de jaar zou gezeten hebben en je geeft je opzeg omdat je gaat verhuizen, moet je bovenop je 3 maanden huur opzeg nog eens 1 maand huur erbij als schadevergoeding betalen.

Maar aangezien jij al voorbij je eerste 3 jaar bent, hoef jij geen schadevergoeding te betalen, maar je moet wel 3 maanden op voorhand opzeggen, wat dus in feite neerkomt als je naar een sociale woning verhuist 3 maanden dubbele huur moet betalen.

Terug naar “Huren”