Drie maanden huurachterstand

BaconAddict
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Drie maanden huurachterstand

#1 , 09 mar 2019 18:59

Beste forumleden,

Mijn huurder heeft ondertussen 3 maanden huurachterstand. Ik heb na veel mondeling en schriftelijk contact de hoop op gegeven. Ondertussen voelt het aan alsof zij met mijn voeten aan het spelen is.

Wat is de meest logische eerstvolgende stap?

Ik ben van plan om maandag een aangetekend schrijven met ingebrekestelling op de post te doen, met vermelding van mogelijke gerechtelijke stappen ter invordering van de achterstallen en met het oog op de uithuiszetting.

Ga ik eerst voor een minnelijke schikking en oproeping daartoe voor vredegerecht? Of leg ik onmiddellijk een verzoekschrift neer volgens art. 1344bis gerechtelijk wetboek?

Graag uw advies. Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BaconAddict
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mar 2019 15:39

Ik denk te gaan voor de oproeping in verzoening. Blijkbaar kan je het P-V van minnelijke schikking ook ten uitvoer laten leggen door de deurwaarder. Vermits de huurder geen been heeft om op te staan, zal hij wellicht vrij inschikkelijk zijn t.o.v. een afbetalingsregeling? En ik kan het ook hard maken nadien. Bovendien lijken de kosten en formaliteiten ook niet zo hoog als in een gewone procedure?

Zijn dit juiste vooronderstellingen?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 10 mar 2019 16:25

Let wel: huurder is niet verplicht om op die oproep tot verzoening te reageren. Dan zal je wel verplicht zijn om hem te dagvaarden voor de vrederechter, maar dan ben je alweer 1 à 2 maanden verder. Met die huurachterstand kan je hem onmiddellijk laten dagvaarden, zeker omdat hij aan alles zijn voeten veeg.. (dus zal hij dat wel ook doen met die uitnodiging tot verzoening)

Reclame

Terug naar “Huren”