Verhuizen tijdens relatiebreuk - wat doen met energiecontracten

huurder29
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee
Locatie: Gent

Verhuizen tijdens relatiebreuk - wat doen met energiecontracten

#1 , 06 mar 2019 21:16

Ik en mijn ex-vriendin wonen op dit moment wettelijk samen in een appartement. Sinds kort zijn we helaas uit mekaar. We hebben reeds contact gehad met de eigenares van het appartement en mogen andere huurders zoeken en zo het contract kosteloos opzeggen.

Los hiervan, ben ik niet zo goed op de hoogte ivm hoe het juist verloopt met de lopende / op te zeggen energiecontracten enzovoort.

Zij is momenteel deels terug thuis gaan wonen en deels hier aan het wonen. Ikzelf woon hier nog permanent maar heb intussen op korte tijd een ander appartement gevonden, waar ik morgen het contract van ga tekenen en de sleutel van krijg.

We hopen dit appartement reeds deze maand door te verhuren aan de volgende bewoners. Zo moeten we geen nieuwe maand huur betalen, zonder dat we er wonen.
Hoe werkt het juist als ik nu morgen mijn sleutel krijg, en in dat appartement graag bvb al een ijskast aansluit? Hoe krijg ik elektriciteit in dit appartement, terwijl mijn huidige Poweo contract in mijn huidig appartement uiteraard gewoon nog loopt? Dit contract zal nog ten minste deze maand moeten lopen, aangezien ik nog niet weet wanneer ik definitief in het nieuwe appartement woon, mijn ex slaapt hier waarschijnlijk ook zeker nog een bepaalde tijd.

Kan ik een 2de contract aanvragen op mijn naam, zonder dat ik daar reeds mijn domicilie heb? Dat zou het namelijk allemaal een stuk vlotter doen verlopen.

Het wordt ook nog wat ingewikkelder omdat mijn ex graag wettelijk samenwonende wilt blijven tot we hier definitief weg zijn. Dit ivm de wettelijke bescherming die er achter zit, zo lang deze regeling nog van kracht is.

Indien dat laatste absoluut verbroken moet worden vooraleer ik andere zaken kan ondernemen, dan hoor ik het graag. Dan moet hier nog eens over gesproken worden.

Ook het abonnement van pakweg internet enz wil ik graag in orde hebben voor ik er écht woon. Kan ook dit zonder domicilie?

Alvast bedankt voor jullie raad. Ik heb nog niet heel veel ervaring met verhuizen en de voorwaarden bij energieleveranciers enz.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 06 mar 2019 22:39

U gaat inderdaad een nieuw contract aan.
Bij de inhuistrede tekent u een overnamedocument met de meterstanden (die u mee controleert). De (vorige?) eigenaar tekent dit ook.
Met dit document gaat u een nieuw contract aan (en dit kan zelfs bij een andere leverancier zijn).

Bij de uittrede uit uw huidige woonst doet u net het omgekeerde.
U tekent ook een overnamedocument, maar deze keer als overlater in plaats van overnemer.
Dit document stuurt u door naar uw energiebedrijf (sommige laten dit online toe, per scan, anderen per mail, anderen vragen gewoon een formulier op de site in te vullen en gebruiken het document pas als er problemen zouden zijn). Zo weten zij tot welke meterstand er moet gefactureerd worden. De nieuwe leverancier zorgt voor de stopzetting van het contract (en daarom houdt u best dat document bij, in geval van problemen, dan bent u ingedekt).

Maar kortweg: ja, u kunt op meerdere adressen gelijktijdig een energiecontract hebben, zonder dat u er moet gedomicilieerd zijn.
Dit kan bij hetzelfde bedrijf, dit hoeft niet.

Internet: 2 opties: een nieuw abonnement, en daarna het oude opzeggen.
Ofwel een verhuis aanvragen. Bij het eerste ga je een overlapping hebben en betaal je dus dubbel.
Bij dit laatste niet, en ga je vanaf het afgesproken moment internet hebben in de nieuwe woonst en geen meer in de oude woonst.
Bij de meest gekende telecomproviders dien je dit wel grosso modo 6 weken op voorhand aan te vragen.

huurder29
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee
Locatie: Gent

#3 , 06 mar 2019 22:44

Hartelijk dank voor de duidelijke uitleg. Dat neemt weeral een 'stress'ke' weg van de toch wel stresserende periode.

Ik wilde al langer wisselen van energieleverancier dus ga dan meteen van de situatie gebruik maken om dat te doen.Ook van internet provider ga ik wisselen, helaas een deel dus dubbel betalen maar dat moet dan maar. Wel dik balen dat dit zo lang wachten is. Ik ga naar Orange, hopelijk is dat daar niet het geval... Is een kleinere speler op de markt dus let's hope.

Nogmaals dank!

Reclame

Terug naar “Huren”