Opzegvergoeding bij verkoop i.p.v. verhuur?

Ss1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Opzegvergoeding bij verkoop i.p.v. verhuur?

#1 , 05 mar 2019 21:20

Hallo, wij zijn sinds januari verhuisd. Nu hadden we dus 3 maanden opzegvergoeding dat loopt tot maart. Ze waren huurders aan het zoeken en sinds kort hebben we gezien dat het huis te koop staat. Zijn we dan nog verplicht opzegvergoeding te betalen?
En nog een vraag; een maand borg waren we zoalzo kwijt wegens opzeg in 2e jaar. Maar het andere deel krijgen we nu niet terug (wat we pas te horen kregen toen we om onze borg vroegen een maand later) wegens zogenaamde kosten; schoonmaak, schilderen, wat lampjes.. kan dat zomaar? We hebben schoongemaakt en het was goed gekeurd, betreffende schilderen: we zijn de woning ingetrokken met vieze muren die we zelf daarna hebben geschilderd dus nu schilderen is de huiseigenaar zijn eigen wens/keus. Het verhaal klopt niet helemaal en we hebben dan ook om bewijs van kosten gevraagd.
We wonen nog niet lang in Belgie en hoor graag of dit de normale ging van zaken is??

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 05 mar 2019 21:44

Is er een beschrijving (staat van bevinding) gemaakt toen u het huis huurde, en ook toen u het huis verliet?

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 06 mar 2019 10:19

Welk soort contract had u? kortlopend of 3-6-9? Ik neem aan 3-6-9 aan uw uitleg.

Hebt u zelf uw opzeg gegeven? zoja maakt het voor u niets uit dat de verhuurder zijn pand te koop zet. U zal de opzeg moeten uitdoen.

Gezien u in het tweede jaar van uw contract hebt opgezegd bent u in principe een vergoeding verschuldigd van 2 maanden huur.

Betreft de huurwaarborg: zoals hierboven vermeld; Bij in- en uittreding hebt u dan een document ondertekend betreffende de staat van de woning? Zo neen moet de verhuurder uw borg integraal terug storten.

Reclame

Ss1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 mar 2019 11:54

Is er een beschrijving (staat van bevinding) gemaakt toen u het huis huurde, en ook toen u het huis verliet?
Wel toen we er in gingen maar niet toen we er uit gingen. Dat vind ik zo vreemd.

Ss1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 mar 2019 11:59

Welk soort contract had u? kortlopend of 3-6-9? Ik neem aan 3-6-9 aan uw uitleg.

Hebt u zelf uw opzeg gegeven? zoja maakt het voor u niets uit dat de verhuurder zijn pand te koop zet. U zal de opzeg moeten uitdoen.

Gezien u in het tweede jaar van uw contract hebt opgezegd bent u in principe een vergoeding verschuldigd van 2 maanden huur.


Betreft de huurwaarborg: zoals hierboven vermeld; Bij in- en uittreding hebt u dan een document ondertekend betreffende de staat van de woning? Zo neen moet de verhuurder uw borg integraal terug storten.

3-6-9 geloof ik ja.
Ik zat in 3e jaar, want was 1 maand boete verschuldigd.

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 06 mar 2019 14:26

De verhuurder is dus al binnen geweest nadat je verhuisd was. Hij heeft ook toegegeven door u te melden dat die en die kosten te uwen lasten zullen vallen. En dat terwijl er geen uittredende staat van bevinding gemaakt is, hij heeft dus zeker geen handtekening van u.
Dan is er ook geen reden om iets van de waarborg af te houden. Wel kan u voorstellen om die ene maand vergoeding te verrekenen met de waarborg, maar de rest, inclusief interesten, komt u toe.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 06 mar 2019 15:58

En daarbij heeft de verhuurder huisvredebreuk gepleegd. Zeg hem dat je hiervoor klacht zal neerleggen bij de politie als hij de HWB wil inhouden.

bosprocureur
Berichten: 6854

#8 , 06 mar 2019 23:12

En daarbij heeft de verhuurder huisvredebreuk gepleegd. Zeg hem dat je hiervoor klacht zal neerleggen bij de politie als hij de HWB wil inhouden.
Meent u dat?

ik had uit de eerste posting begrepen dat de eigenaar met toestemming van de huurder, of minstens met diens medeweten, een nieuwe huurder zocht, nadat de eerste huurder verhuisd was.
Kan men dan nog spreken van huisvredebreuk?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 07 mar 2019 09:29

De verhuurder is dus al binnen geweest nadat je verhuisd was. Hij heeft ook toegegeven door u te melden dat die en die kosten te uwen lasten zullen vallen.
Ik ging voort op wat uzelf hebt neergeschreven. Als de huurder een sleuteloverdracht heeft ondertekend is er natuurlijk geen huisvredebreuk.

Terug naar “Huren”