Nieuwe eigenaar zegt huurcontract op. Hulp!

Jan-e-man
Topic Starter
Contacteer: Website

Re: Nieuwe eigenaar zegt huurcontract op. Hulp!

#61 , 14 dec 2011 13:08

Men verzoekt je op de dag van de plaatsbeschrijving aanwezig te zijn.
Da's toch zinloos? Er was een plaatsbeschrijving die in 1987 werd gedaan. Er is sinsdien geen nieuwe opgemaakt.
Wat is dan nu nog het nut van die nieuwe plaatsbeschrijving?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#62 , 14 dec 2011 13:39

Er dient een uittredende plaatsbeschrijving te gebeuren... dat is het recht van de verhuurder.

Jan-e-man
Topic Starter

#63 , 14 dec 2011 14:28

Er dient een uittredende plaatsbeschrijving te gebeuren... dat is het recht van de verhuurder.
Kan dat problemen stellen voor mij?

Nog iets gevonden i.v.m. opzeg mijnentwegen:
Wet van 13 april 1997
Art. 6, 7° Art.15
Indien de verhuurder de huurovereenkomst vroegtijdig beëindigt door middel van een opzeg van 6 maanden om reden van persoonlijke bewoning, uitvoering van werken of zelfs zonder motief, kan de huurder een tegenopzeg geven van 1 maand, zonder een schadevergoeding te betalen ook al gebeurt de opzeg tijdens de eerste 3 jaar van zijn contract.

Tegenopzeg van één maand, kan dat op eender welk moment vanaf nu of is hier een uiterste datum aan verbonden?

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#64 , 14 dec 2011 15:22

Als wat stuk is gegaan in die periode tussen de 2 PB zal je moeten vergoeden, tenzij het door sleet is stukgegaan.

Vandebos

#65 , 14 dec 2011 15:30

Nog iets gevonden i.v.m. opzeg mijnentwegen:
Wet van 13 april 1997
Art. 6, 7° Art.15
Indien de verhuurder de huurovereenkomst vroegtijdig beëindigt door middel van een opzeg van 6 maanden om reden van persoonlijke bewoning, uitvoering van werken of zelfs zonder motief, kan de huurder een tegenopzeg geven van 1 maand, zonder een schadevergoeding te betalen ook al gebeurt de opzeg tijdens de eerste 3 jaar van zijn contract.

Tegenopzeg van één maand, kan dat op eender welk moment vanaf nu of is hier een uiterste datum aan verbonden?
Er wordt door de verhuurder nu geen opzeg meer gegeven, er wordt enkel bevestigd dat het contract niet stilzwijgend verlengd wordt.

Plaatsbeschrijving: tenzij of ouderdom niet kan aangehaald worden zijn de kosten van vastgestelde verschillen voor de verhuurder. Nu sleet of ouderdom uitsluiten 25 jaar na de opmaak van de intredende plaatsbeschrijving.... lijkt me in de meerderheid van de gevallen moeilijk.

Jan-e-man
Topic Starter

#66 , 14 dec 2011 15:47

Er wordt door de verhuurder nu geen opzeg meer gegeven, er wordt enkel bevestigd dat het contract niet stilzwijgend verlengd wordt.
Dus ik moet nu zelf opzeggen als ik straks weg wil, 3 maand?

Vandebos

#67 , 14 dec 2011 17:40

U zal inderdaad dienen op te zeggen middels art3§5 woninghuurwet.

Jan-e-man
Topic Starter

#68 , 16 dec 2011 13:51

Vandebos, antwoord aan advocaat, dit zo goed?

ik bevestig goede ontvangst van uw schrijven van 13/12/2011 en akkoord van deze opzeg.

Helaas was er geen ingesloten attest bij uw aangetekende zending, in tegenstelling tot uw schrijven. Alleen uw brief was in de envelop.

Gelieve hierbij een kopie van het AS betreffende problemen met het dak en verzoek om dit te repareren.
Kan u uw cliënt hierover aan te spreken aangezien ik bij "niet reparatie" verplicht zal zijn de vrederechter in te schakelen en de nodige vaststellingen te laten verrichten om later hierover geen dispuut tijdens de plaatsbeschrijving te hebben.

Vandebos

#69 , 16 dec 2011 15:06

A: .....En akkoord met deze opzeg.

B: Gelieve me alsnog dit document te bezorgen.

C: kan u uw cliënt hierover nog eens aanspreken aangezien ik tot op heden op het eerste schrijven nog geen antwoord heb mogen ontvangen en de huidige weersomstandigheden de schade enkel zullen doen toenemen.

Jan-e-man
Topic Starter

#70 , 21 dec 2011 09:29

Brief naar advocaat verstuurd.
Zelfde dag telefonisch gecontacteerd door één van de vennoten-eigenaars. Vriendelijk gesprek en we gaan op zoek naar een win-win situatie.
Ik zet elke eventuele afspraak wél op papier. Nog tips?

Vandebos

#71 , 21 dec 2011 13:59

Nope, bindend op papier zetten en voor het tekenen goed de gevolgen van wat u tekent overwegen.

Jan-e-man
Topic Starter

#72 , 17 jun 2012 17:54

Misschien even "upgraden":

heb ondertussen een pand gevonden. Word door een bedrijf van een zakenvriend verhuurd.
Ik kan als privé huren (domicilie) en onderverhuren aan mijn vennootschap.
Ik kreeg een voorstel van huurcontract. Heb dat zelf al zitten vergelijken met de online beschikbare modelcontracten maar (en nu vraag ik wellicht te véél) zou iemand hier eventueel dit contract na kunnen lezen? Jullie hebben al zoveel gedaan dat ik dit amper durf schrijven maar ik sta er wel alleen voor... :-(

Jan-e-man
Topic Starter

#74 , 18 jun 2012 17:28

Beste Vandebos, erg bedankt voor de hulp! :-)

Jan-e-man
Topic Starter

#75 , 19 sep 2012 10:32

Mijn huurcontract loopt af eind december. Moet ik nog een opzegbrief maken? De nieuwe eigenaar weet dat ik eruit moet.

Ander probleem: in het nieuwe pand word het bedrijfsgedeelte in onderverhuur gegeven.
Welk verhuurscontract moet ik daarvoor gebruiken? Ik zag wel een document voor "handelshuur" maar dat is niet voor kantoren dacht ik.

Terug naar “Huren”