Plaatsbeschrijf nog steeds niet uitgevoerd + dreigingen baas

Mcnab
Topic Starter
Berichten: 68

#46 , 25 mar 2009 11:07

Ik heb naar dat registratiekantoor gebeld.

We hebben ons contract getekend in februari 2008.
Nu blijkt dat hij het contract pas heeft laten registreren in dec 2008.

Ik dacht dat dit wettelijk binnen de 2maanden na ondertekening contract moest gebeuren.

wil dit nu zeggen, aangezien dit niet binnen de wettelijke termijn gebeurd is, dat ik daar mijn boeleke kan pakken zonder een opzegvergoeding uit te voeren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#47 , 25 mar 2009 11:18

Registratie huurcontract voortaan ook via internet



Sinds 1 januari 2007 rust de verplichting tot het registreren van de tot huisvesting bestemde onroerende goederen uitsluitend op de verhuurder. Deze registratie is gratis indien deze gebeurt binnen de twee maanden na de ondertekening van het huurcontract. Uiteraard kan ook de huurder nog altijd het huurcontract laten registeren.

Door deze registratie krijgt het contract vaste datum wat betekent dat de huurder beschermd is tegen uitzetting door de nieuwe eigenaar bij een verkoop van het onroerend goed. Het huurcontract zal de nieuwe eigenaar-verhuurder dus binden.
In geval van huurcontracten van 9 jaar wordt de niet tijdige registratie bovendien gesanctioneerd met de mogelijkheid voor de huurder om het huurcontract op te zeggen zonder het respecteren van de wettelijk voorziene opzegtermijn en zonder het betalen van de wettelijk voorziene schadevergoeding.



Het huurcontract moet worden geregistreerd op het registratiekantoor dat bevoegd is voor de plaats waar het verhuurde onroerend goed gelegen is. (Contactcenter Financiën: 02/57.257.57 elke werkdag tussen 8 u en 17 u.)



Er zijn verschillende mogelijkheden om het contract ter registratie aan te bieden.
bron: link

Mcnab
Topic Starter
Berichten: 68

#48 , 25 mar 2009 11:20

Perfect.

Ik heb een 3-6-9 contract dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon mijn boelke pakken als ik iets anders gevonden heb.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#49 , 25 mar 2009 11:22

Ben nog aan het bijlezen. De uitleg voor welke regels er gelden als je laattijdig toch nog registreerd lijken me te summier.

Geef me een momentje.

Vandebos
Berichten: 16087

#50 , 25 mar 2009 11:49

Zoals ik dacht.

De mogelijkheid tot het opzeggen van het pand zonder opzegperiode en opzegvergoeding geldt enkel voor de periode dat het contract niet is geregistreerd. Vanaf december 2008 gelden dus de opzeggings voorwaarden in uw contract.

Het blijft dus het beste om via de gemeente of vredegerecht het pand onbewoonbaar te laten verklaren. ( qua schadevergoeding ook voor u het interessantste) Bovendien is de verhuurder u blijkbaar druk aan het helpen hiermee... (afsluiten water)

Mcnab
Topic Starter
Berichten: 68

#51 , 25 mar 2009 11:58

Haha idd.

Die gast probeert me op alle manieren te dwarsbomen precies.

Ik dacht mijn water al terug te laten aansluiten door pidpa, maar ik ga mooi wachten tot nadat die mensen van woningzorg zijn langsgeweest.

Enfin nu weet ik duidelijk waar ik voor sta he.
Fijn dat jullie er zoveel moeite in willen steken om me verder te helpen, dat apprecieer ik ten zeerste.

Terug naar “Huren”