Er staat dat "taal" op zich geen reden mag zijn. Er staat echter niet dat het feit dat verhuurder en huurder elkaar langs geen kanten verstaan, geen reden kan zijn. Het is toch een klein nuance verschil. De verhuurder had immers wel verhuurd moest hij het Spaans machtig geweest zijn. Het is dus niet omdat het koppel Spaans spreekt dat hij niet verhuurde, maar net omdat hij GEEN Spaans kent, en bijgevolg niet kan communiceren. Het gaat dus niet om "ze spreken Spaans", maar het gaat om "we verstaan elkaar niet". Toch een andere nuance, niet?
Om het even in het bijna absurde door te trekken: stel dat ik een pand verhuur, en op een bezoekdag staat er plots een Chinees voor mij die met hand en tand in het Chinees probeert me iets duidelijk te maken (ik ga er van uit dat hij wil huren, maar kan er verder geen enkele afspraak mee maken). Uiteraard is een gesprek in het Chinees voor mij onmogelijk, dus uiteindelijk moet die man maar afdruipen. Als ik bovenstaande volg, zou dit betekenen dat die Chinees me voor de rechter kan dagen voor discriminatie. Want uiteraard had ik moeten weten dat die Chinees daar was als kandidaat huurder, waaarom zou hij anders komen, maar ik heb hem wel afgewezen...