Is het niet zo dat de eigenaar een afschrift krijgt van het verslag van Wonen Vlaanderen en dat hem dan nog een tijd gelaten wordt om aan de gebreken te verhelpen vooraleer de woning ongeschikt of onbewoonbaar verklaard wordt?
Dat klopt, doch indien de bewoner de aannemer en eigenaar systematisch toegang weigert is de reparatietermijn lang verstreken eer er een vonnis is. Dat vonnis omhelst dan vaak nog enkel als sanctie een te verwaarlozen dwangsom bij vaststelling.
Het is trouwens niet de eerste keer dat een huurder een aannemer toelaat op de eerste dag om vervolgens deze, nadat zijn materiaal binnen staat, de toegang te weigeren en zo ook de aannemer te gijzelen. Probeer dan nog maar eens in de toekomst op diezelfde aannemer beroep te doen...
Ondertussen is het pand wel wettelijk onbewoonbaar verklaard met alle gevolgen van dien en is de gegarandeerde poging van de huurder om op basis van die verklaring (die door zijn eigen acties werd gecreëerd) via het vredegerecht zijn huurgelden terug te vorderen lopende.
Kort samengevat: de kwaadwilligheid van sommige huurders (ik wens zeker niet te veralgemenen) om toch maar onder een contractueel of wettelijk beding uit te komen kan een eigenaar ettelijke duizenden euro's kosten vooraleer zelfs maar met reparaties van de aangerichte schade te kunnen beginnen en losstaand van de eis tot terugbetaling van de huurder.
Alle in deze post aangehaalde feiten zijn er die ik ofwel zelf reeds heb meegemaakt of die me oa. via dit forum door gebruikers onder ogen werden gebracht. Er zijn er eerlijk gezegd zelfs een aantal die ik hier gewoonweg niet bespreek omdat ze met de huidige wetgeving en regels ter bescherming van de huurder onmogelijk zijn om door de verhuurder te weerleggen.
Persoonlijk heb ik een dossier van een vijftal jaar geleden dat betrekking heeft op een pand dat volledig door erkende aannemers werd gerenoveerd in 2003 ( tbv ongeveer €50.000) en waar ik in 2008 opnieuw voor € 20.000 reparaties in mocht laten verrichten om het terug bewoonbaar te kunnen laten verklaren. Het dossier in kwestie is juridisch nog steeds hangende omdat de huurder ondertussen midden in een csr procedure met de noorderzon verdwenen is. (Zal wel ergens in Spanje rondzwieren) Over de kosten van advocaten, experts en gerechtskosten ga ik zelfs niet beginnen.