aanpassen buitendeur huurwoning: voor huurder of verhuurder?

freelance

Re: aanpassing buitendeur huurwoning voor huurder of verhuur

#31 , 12 dec 2012 03:10

Gelieve commentaar te geven op mijn aangetekend schrijven hierbij, dat ik tracht op 12-12-2012 naar verhuurder te sturen.
Met dank.
Enkele kleine aanpassingen
===================================

AANGETEKEND DATUM !!

Gebruikte terminologie:
Huurwoning : adres
Huurovereenkomst : ondertekend 29-08-1990; in werking 01-10-1990
Verhuurder : Voornaam NAAM echtgenoten
Huurder : Voornaam NAAM echtgenoten

Geachte verhuurder,

De veranda, die volgens de huurovereenkomst deel uitmaakt van de huurwoning, heeft verhuurder vanaf 01-07-2011 door een aannemer laten afbreken, zonder overleg met huurder.

Huurder protesteerde toen niet de afbraak van de veranda omdat verhuurder meedeelde “iets in de plaats te voorzien, tegen ‘den uitkommen’”.

Reeds korte tijd nadien heeft de afbraak enkele onvoorziene woningproblemen doen uitkomen.

Eerste probleem :
Er ontstond een lek in het plat dak van de keuken.

Tweede probleem :
Omdat de aannemer, samen met de veranda, ook de regenafloop had afgebroken, gutste het regenwater als een waterval ongehinderd over de achtergevel en tegen de achterdeur, die bovendien vanaf nu onbeschermd de volle laag krijgen van zuid-westen-weer.

Huurder meldde dit meermaals, oa op 21-10-2011, tijdens de jaarlijkse huurhuis-controle door verhuurder, die dit zelf vast kon stellen bij huurder.

Na enige tijd werd de onderkant van de keuken binnenmuur langs de zuid-westenkant zwart van het vocht.

Beide problemen werden uiteindelijk door verhuurder ingezien en verholpen op 17 en 18 januari 2012.

Derde probleem :
Iets duidelijker stellen hier ( desnoods moet ook een onwetende vrederechter dit kunnen begrijpen)
Als IK het goed begrijp , is de oorspronkelijke BUITENDEUR , bij het bouwen van de veranda weggenomen geweest uit de achtergevel , en verplaatst naar de BUITENKANT veranda , en is er in de oorspronkelijke plaats van de buitendeur een binnendeur gekomen ( die uiteraard niet op dezelfde manier tegen vocht bestand is . Indien dit zo is , dit duidelijk omschrijven , zoniet ontstaat er grote verwarring .

Huurder wees er op 21-10-2011 op dat de binnendeur tussen keuken en veranda, door de afbraak is veranderd in een buitendeur achterdeur, recht tegenover de zuid-westenkant, wat vochtproblemen in de hand werkt.

Huurder meldde begin 2012 dat de achterdeur door de blootstelling aan weer en wind nu zodanig klemt dat men er bij het trachten te openen een polsverstuiking kan bij oplopen.

Huurder heeft vast gesteld dat de ‘echte’ buitendeur van de afgebroken veranda gemonteerd is in de berging op het terras van de gebuur (eigendom van verhuurder), toen huurder de sleutels er voor ging afgeven, is dit laatste van belang- noord oost ? ? gekeerd naar het noord-oosten.

In juli 2012, tijdens de jaarlijkse huurhuis-controle, hoorde verhuurder haar meegekomen dochter Nicole aan huurder vragen of de achterdeur op slot was; zij kreeg de deur niet open omdat die zo hard klemt.

Huurder vroeg toen voor de zoveelste keer dat probleem te verhelpen.

Nu, jaareinde 2012, kan men deze achterdeur enkel nog sluiten door ze dicht te smakken waardoor de deurbeglazing kan breken, waarbij gewonden kunnen vallen.
Nu , jaareinde 2012 , is deze deur niet meer te gebruiken , zonder verdere schade te veroorzaken aan de deur en deurpost .Verder dienen wij er ook op te wijzen dat door deze "binnendeur " onze stookkosten de hoogte in gaan .

Omdat de mondelinge verzoeken van huurder aan verhuurder, om het probleem met de achterdeur te verhelpen, reeds langer dan een jaar zonder gevolg blijven, stuurt huurder dit aangetekend schrijven.

Huurder verzoekt verhuurder om dit dringende probleem ten laatste, tegen einde januari 2013 half januari 2013 kan ook -- op te lossen , en terug een normale buitendeur te plaatsen .

Indien huurder van verhuurder niet binnen de 10 kalenderdagen vanaf heden , een aangetekend antwoord ontvangt, dan geldt deze brief alsdefinitieve ingebreke stelling van verhuurder waardoor huurder enkel nog de mogelijkheid heeft om de vrederechter in te schakelen om te trachten langs deze weg de deur te laten aanpassen door verhuurder.
Deze brief wordt zowel aangetekend als bij gewone post verzonden op datum van ....

Hoogachtend,

Huurder,
Indien aangetekende niet aanvaardt wordt , komt deze terug bij u . ONGEOPEND bewaren . Geldt als BEWIJS .

PS. nachtelijke werkuren worden dubbel gerekend 8_) Voor u geldt dat dus dubbel gratis :)
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
PaPyRene
Topic Starter

#32 , 12 dec 2012 12:03

Hierbij de aangepaste versie van mijn aangetekend schrijven als huurder om de veranda-deur te laten wijzigen naar een normale buitendeur door de verhuurder.

Commentaar is welkom; de brief gaat wel op de post voor sluitingstijd...

Bedankt iedereen.

===============================
Gebruikte terminologie:
Huurwoning : adres
Huurovereenkomst : ondertekend 29-08-1990; in werking 01-10-1990
Verhuurder : Voornaam NAAM echtgenoten
Huurder : Voornaam NAAM echtgenoten
Veranda-deur : van de keuken naar de in juli 2011 afgebroken veranda

Geachte verhuurder,

De veranda, die volgens Art. 1 van de huurovereenkomst deel uitmaakt van de huurwoning, heeft verhuurder vanaf 01-07-2011 door een aannemer laten afbreken, zonder overleg met huurder.

Huurder protesteerde toen niet de veranda-afbraak omdat verhuurder meedeelde
“iets in de plaats te zullen voorzien, tegen ‘den uitkommen’”.

Korte tijd nadien deed de afbraak alleen onvoorziene woningproblemen uitkomen.

Eerste probleem :
Er ontstond een lek in het plat dak van de keuken.

Tweede probleem :
Omdat de aannemer, samen met de aan de keuken palende veranda, ook de centrale regenafloop voor het ganse huis had afgebroken (gemonteerd tegen de veranda-muur), gutste het regenwater als een waterval ongehinderd over de keuken-achtergevel en tegen de veranda-deur.

Bovendien krijgen de keuken-achtergevel en de veranda-deur sedert de veranda-afbraak onbeschermd de volle laag van zuid-westen-weer.

Huurder meldde dit meermaals, o.a. op 21-10-2011, tijdens de jaarlijkse huurhuis-controle door verhuurder, die dit zelf vast kon stellen bij huurder.

Na enige tijd werd de onderkant van de keuken binnenmuur langs de zuid-westen-kant zwart van het vocht.

Beide problemen (ttz lek dak en regenafloop) werden uiteindelijk door verhuurder ingezien en verholpen op 17 en 18 januari 2012.

Derde probleem :
Huurder wees er op 21-10-2011 op dat de functie van de veranda-deur, nl. oorspronkelijk open draaien van keuken naar veranda, wegens de veranda-afbraak is gewijzigd in een achterdeur, nl. open draaien naar buiten; recht tegenover de zuid-westen-kant, wat vochtproblemen in de hand werkt.

Huurder meldde begin 2012 dat de veranda-deur door de blootstelling aan weer en wind zodanig klemt, dat men er bij het trachten te openen een polsverstuiking kan bij oplopen.

Huurder heeft vast gesteld dat de oorspronkelijke achterdeur-buitendeur van de afgebroken veranda gemonteerd is in een berging op het terras van de gebuur (eigendom verhuurder), toen huurder er de sleutels ging voor afgeven.
De deur is er geplaatst windrichting noord-oosten, minst regen.

In juli 2012, tijdens de jaarlijkse huurhuis-controle, hoorde verhuurder haar meegekomen dochter Nicole aan huurder vragen of de deur op slot was.
Zij kreeg de veranda-deur niet open omdat die zo hard klemt.
Huurder vroeg toen voor de zoveelste keer om dit probleem te verhelpen.

Nu, jaareinde 2012, is deze veranda-deur niet meer te gebruiken zonder verdere schade te veroorzaken.
Huurder wijst er tevens op dat deze, oorspronkelijk als binnendeur functionerende, veranda-deur met enkel glas en onderaan een kier van 5 mm, de verwarmingskost met een veelvoud doet stijgen.

Omdat de mondelinge verzoeken van huurder aan verhuurder, om het probleem met de veranda-deur te verhelpen, reeds langer dan een jaar zonder gevolg blijven, stuurt huurder dit aangetekend schrijven.

Huurder verzoekt verhuurder om dit dringende probleem ten laatste tegen einde januari 2013 op te lossen, door te voorzien in een normale buitendeur.

Indien huurder van verhuurder niet binnen de 10 kalenderdagen vanaf heden, een aangetekend antwoord ontvangt, dan geldt deze brief als definitieve ingebreke stelling van verhuurder waardoor huurder enkel nog de mogelijkheid heeft om de vrederechter in te schakelen om te trachten langs deze weg dwangmatig deze deur te laten aanpassen door verhuurder.

Hoogachtend,

Huurder,
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

freelance

#33 , 12 dec 2012 13:30

Ziet er goed uit . Vergeet datum bovenaan niet .

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#34 , 12 dec 2012 15:09

Ook niet vergeten !!!!!!!!
Best aangetekend in exemplaren als er partijen zijn dus in 2-voud waarvan een exemplaar voor u blijft.
Dit exemplaar gebruikt u in uw dossier bij de vrederechter.

Persoonlijk zou ik de antwoordtermijn maximaal 14 dagen geven.
Een extra exemplaar stuurt u ook nog als gewone brief.
Deze brief wordt zowel aangetekend als bij gewone post verzonden op datum van ....

PaPyRene
Topic Starter

#35 , 12 dec 2012 15:25

@Franciscus : sorry, heb ik niet mee gekopieerd maar er staat bovenaan de brief, onderlijnd:
"AANGETEKEND en met gewone post verzonden op 12-12-2012"

De antwoordtermijn is 10 kalenderdagen; uiteraard kan ik zelf alsnog beslissen om te wachten op antwoord tot begin 2013 om pas dan een vrederechter te contacteren.
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

PaPyRene
Topic Starter

#36 , 13 dec 2012 13:13

Beste moderator,

Is er op dit forum interesse, en is het bovendien toegelaten, dat ik op het forum bij dit onderwerp, de verschillende stappen en de uiteindelijke afloop van deze 'case' in berichten opvolg zodat iedereen kan mee volgen (met eventuele commentaar en advies) ?

Vandebos

#37 , 13 dec 2012 13:17

We hebben niet liever!

PaPyRene
Topic Starter

#38 , 14 dec 2012 22:44

OPVOLGING (1) : Aanpassing buitendeur huurwoning voor huurder of verhuurder

In dit bericht tracht ik de geinteresseerde lezer op de hoogte te houden van het verloop van deze zaak.
(ik wijzig dit bericht met aangepaste info, ik plaats geen nieuw) => VERVALT : ik plaats telkens een nieuw bericht met de recentste info

afwachten...

20121214
Bezoek verhuurder bij huurder : timmerman (zoon verhuurder) + vriend dochter, nemen schade op en meten deur

20121213
Tel verhuurder (dochter) naar huurder : afspreken datum bezichting deurprobleem

20121212
Aangetekend schrijven huurder naar verhuurder : binnen 10 dagen datum aanpassing buitendeur (tegen 31-01-2013), zoniet vrederechter

20121209
Juridisch forum huurder : 2de plaatsing bericht

... geen actie ondernomen (zie ook voorgaande berichten)...

20111205
Juridisch forum huurder : 1ste plaatsing bericht
Laatst gewijzigd door PaPyRene op 18 dec 2012 12:36, 5 keer totaal gewijzigd.

Turaki

#39 , 14 dec 2012 22:59

In dit bericht tracht ik de geinteresseerde lezer op de hoogte te houden van het verloop van deze zaak.
(ik wijzig dit bericht met aangepaste info, ik plaats geen nieuw)
Toch doen, anders komen uw aanpassingen niet bovenaan te staan in de lijst, en raakt het stilletjesaan verloren in de lange lijst. Ook duikt het dan niet op bij de ongelezen berichten, dat de meeste gebruiken om te kijken of er iets nieuws gebeurt is.

PaPyRene
Topic Starter

#40 , 18 dec 2012 12:50

OPVOLGING (2) : Aanpassing buitendeur huurwoning voor huurder of verhuurder

(ik plaats telkens een nieuw bericht met de recentste info)

20121218
aangetekende + gewone brief verhuurder aan huurder : de veranda-deur wordt vervangen; leveringstijd 6 weken vanaf 14-12-2012

Letterlijk betekent dit dat verhuurder ons (huurder) voor rond deadline 31-01-2013 een nieuwe achterdeur belooft.

In mijn aangetekend schrijven vroeg ik onze verhuurder om binnen de 10 kalenderdagen (vanaf 12-12-2012) ons een datum te geven dat het probleem met de veranda-deur zou worden opgelost.
Dat is gebeurd : wij hebben (ongeveer) een datum van een oplossing.
Er wordt dus geen vrederechter ingeschakeld indien de veranda-deur tegen 31-01-2013 is vervangen.
Laatst gewijzigd door PaPyRene op 22 dec 2012 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.

freelance

#41 , 18 dec 2012 19:30

Een zaak kan best onderling geregeld worden , en hoeft niet altijd voor de rechtbank te komen .
De woorden "aangetekend " en "vrederechter " kunnen soms wonderen doen .....

Vandebos

#42 , 18 dec 2012 22:30

Een zaak kan best onderling geregeld worden , en hoeft niet altijd voor de rechtbank te komen .
De woorden "aangetekend " en "vrederechter " kunnen soms wonderen doen .....
Inderdaad.

PaPyRene
Topic Starter

#43 , 01 feb 2013 18:51

OPVOLGING (3) : Aanpassing buitendeur huurwoning voor huurder of verhuurder

In dit bericht tracht ik de geïnteresseerde lezer op de hoogte te houden van het verloop van deze zaak.

20130201
Alhoewel verhuurder op 17-12-2012 een aangetekende + gewone brief stuurde aan huurder (= ons) met de bevestiging om de klemmende veranda-deur te vervangen (leveringstijd 6 weken), is de toestand op heden, 01-02-2013 onveranderd.
Er was geen telefoontje over vertraging, een andere planning of iets dergelijk.

De zoon van verhuurder, die timmerman is, kwam de deur meten.
In onze omgeving zijn nogal wat winkels voor 'Ramen en Deuren'.
Enkele daarvan binnen stappen, offerte vragen, kiezen, bestellen en (door de zoon ?) plaatsen; als dat langer dan 6 weken duurt, waarom dan geen seintje geven ?

Zelf naar verhuurder bellen vind ik geen goed idee : met een uitleg over verontschuldigingen schieten we niets op en wordt de zaak alleen maar op de lange baan geschoven.

Om te tonen dat het menens is moet ik nu de puntjes op de i zetten en de vrederechter inschakelen.

Suggesties?

freelance

#44 , 01 feb 2013 19:26

Verzoeningsprocedure vrederechter :

Gerechtelijk Wetboek Art. 591,1° en Art. 629,1°
Het vredegerecht van de plaats waar het gehuurde
goed gelegen is, is bevoegd voor alle betwistingen
betreffende de huur van een woning.
1. De verzoeningsprocedure
Indien de huurder en verhuurder geen overeenstemming
bereiken over een punt betreffende de
huur hebben zij er alle belang bij om eerst een
verzoeningsprocedure te beginnen eerder dan een
geding. Het voornaamste voordeel van de verzoeningsprocedure
is dat deze kosteloos is. Er zijn
geen gerechtskosten en het brengt niet noodzakelijk
een beroep op een advocaat mee. De aanvraag
tot een verzoeningsprocedure kan zelfs mondeling
gebeuren op de griffie van het vredegerecht van
het kanton waar het gehuurde goed gelegen is.
Daarna zullen de partijen worden opgeroepen (via
een eenvoudige brief van de griffie) om op een
bepaalde dag en een bepaald uur voor de vrederechter
te verschijnen. Twee oplossingen zijn mogelijk:
• ofwel lukt de verzoening: in dit geval zal het
proces-verbaal akte nemen van het akkoord van
de partijen; dit akkoord heeft dezelfde waarde
als een vonnis;
• ofwel verschijnt één van de partijen niet of is er
geen akkoord bereikt: dan rest enkel de mogelijkheid
van een gerechtelijke procedure.

Op basis van :
Burgerlijk Wetboek, Boek III, Titel VIII, Hoofdstuk II, Afdeling 2. Regels betreffende de huurovereenkomsten met betrekking tot de hoofdverblijfplaats van de huurder in het bijzonder.
Art. 2. Staat van het gehuurde goed.
(§1.) Het gehuurde goed moet beantwoorden aan de elementaire vereisten van veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid. (Onverminderd de normen betreffende de woningen, opgesteld door de Gewesten bij het uitoefenen van hun bevoegdheden, moet het verhuurde goed beantwoorden aan de elementaire vereisten van veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid.
Deze voorwaarde wordt beoordeeld door te verwijzen naar de staat van het verhuurde goed op het moment dat de huurder ervan in het genot.); <W 2007-04-25/38, art. 101, 1§, 005; Inwerkingtreding : 18-05-2007>
Indien de door de vorige leden voorgeschreven voorwaarden niet zijn vervuld, heeft de huurder de keuze of wel de uitvoering te eisen van de werken die noodzakelijk zijn om het gehuurde goed in overeenstemming te brengen met de vereisten van het eerste lid, ofwel de ontbinding van de huurovereenkomst te vragen met schadevergoeding.
In afwachting van de uitvoering van de werken, kan de rechter een vermindering van de huurprijs toestaan.) <W 1997-04-13/43, art. 5, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>

PaPyRene
Topic Starter

#45 , 04 feb 2013 15:10

OPVOLGING (4) : aanpassen buitendeur huurwoning: voor huurder of verhuurder?

In dit bericht tracht ik de geïnteresseerde lezer op de hoogte te houden van het verloop van deze zaak.

20130205
Wegens het overschrijden van de einddatum, 31-01-2013, in aangetekend geschreven op 12-12-2012 aan verhuurder gemeld, om de klemmende achterdeur van ons huurhuis in orde te brengen, diende ik op 05-02-2013 bij de Vrederechter een aanvraag in tot minnelijke schikking.

Hierbij een overname van de tekst waarbij (*p) privegegevens zijn :

==== BEGIN ======================
Aan de Vrederechter
VREDEGERECHT (*p) KANTON
(*p) Adres

AANVRAAG TOT MINNELIJKE SCHIKKING

VERZOEKER(S) : HUURDER
NAAM en VOORNAAM: (*p) naam van echtgenoot + echtgenote
wonende te (*p) adres
eventuele raadsman : geen

VERWEERDER(S) : VERHUURDER
NAAM en VOORNAAM: (*p) naam van echtgenoot + echtgenote
wonende te (*p) adres
eventuele raadsman : blanco

VOORWERP :
Na afbraak van de achterbouw van huurwoning (juli 2011) is de tussendeur (keuken naar achterbouw) buitendeur geworden die niet meer normaal kan geopend worden (vocht). N.a.v. aangetekend schrijven van huurder (12-12-2012) hierover, beloofde verhuurder een nieuwe deur te plaatsen (vervangen). Huurder wil van verhuurder een definitieve datum van plaatsing vernemen.

Datum : 05-02-2013
Huurder, (*p) Mijn naam en Handtekening
==== EINDE ======================

De griffie heeft dit nagelezen en meldde geen fouten (alhoewel de datum moet zijn 04-02-2013, zag ik achteraf !).

Op internet vindt men recente info (oa hieronder), zie:
http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... geschillen

Trouwens, 'freelance' ook bedankt voor het vermelden van gerelateerde info !

De griffie gaf nog wat advies :

1/ Bijstand door een advocaat is niet verplicht en op eigen kosten, behalve de rechtsplegingsvergoeding (indien van toepassing).

2/ De verzoeningsprocedure (zonder advocaat) :

- een verzoeningsprocedure is kosteloos

- een verzoeningsprocedure lukt niet wanneer verweerders afwezig blijven
(gebeurt volgens haar regelmatig)

- een naadloze overgang van verzoeningsprocedure naar gerechtelijke procedure (procedure 1344 bis) is niet mogelijk

- indien een verzoeningsprocedure mislukt is de volgende stap het verzoekschrift tot een gerechtelijke procedure
(of eventueel dagvaarding via gerechtsdeurwaarder)

3/ De gerechtelijke procedure via verzoekschrift van eiser :

- in ons kanton is er geen standaard verzoekschrift beschikbaar, verzoeker/eiser dient dat zelf op te stellen

- een verzoekschrift bevat bepaalde gerechtsformules, identiteiten en de gewenste veroordeling
(de opstelling wordt volgens de griffie best begeleid door een advocaat)

- bij een verzoekschrift tot gerechtelijke procedure voegt eiser een recent getuigschrift van de woonplaats van tegenpartij, verkrijgbaar bij diens gemeentebestuur; dit kost 6 EUR

- de gerechtelijke procedure via het verzoekschrift op de rol bij de vrederechter zetten kost 40 EUR rolrecht in ons kanton

- de verzoeker betaalt de kosten van het verzoekschrift vooraf, die ten laste zijn van de partij die ongelijk krijgt

4/ De gerechtelijke procedure via dagvaarding van verweerder door eiser :

- de verweerder laten dagvaarden door de gerechtsdeurwaarder kost 200 EUR

- de verzoeker betaalt de kosten van de gerechtsdeurwaarder vooraf, die ten laste zijn van de partij die ongelijk krijgt
Laatst gewijzigd door PaPyRene op 04 feb 2013 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Huren”