#33 , 26 mar 2013 09:56
Akkoord, het gemeenrecht blijft van toepassing voor alle materies die niet door de handelshuurwet worden geregeld. En dus ook - in principe - 1754, 1755 BW.
Maar het klopt dan toch eveneens dat er bij handelshuur afgeweken kan worden van dit gemeenrecht en er dergelijke art 605-606 BW clausules kunnen ingeschreven worden in de huurovereenkomst. De handelshuurwet voorziet immers niet van een gelijkaardige bepalingen van de woninghuurwet waarin wordt opgenomen dat de regels van 1754 ev van dwingende aard zijn en er zodanig niet van kan worden afgeweken.
Het lijkt mij op grond van bovenstaande argumenten dan ook mogelijk om in een handelshuurovereenkomst een verzwaring op te nemen van de onderhoudsverplichtingen van de huurder, hoewel dit niet ideaal is.
Wat ik mij dan afvroeg was, of in dat geval de eigenaar/verhuurder nog kan verantwoordelijk gehouden worden voor het kappen van bomen. Hoewel dit niet opgenomen is in de limitatieve lijst van art 606 BW.
Er werd hier al eerder vermeld dat deze artikels niet meer strikt worden geïnterpreteerd door de rechtspraak (Cass 22 jan 1970). Echter het lijkt mij toch moeilijk om het kappen van bomen gelijk te stellen aan één van de herstellingen opgesomd in art 606.
Kan je dan niet argumenteren dat het, zoals reeds gezegd werd, "Uiteraard maken deze bomen een essentieel en vast onderdeel uit van de eigendom , en is het zelfs verboden aan de huurder om daar fundamentele wijzigingen in aan te brengen .
Net zoals het fundamenteel wijzigen van onderdelen van de woning verboden is aan de huurder"
Waarop baseer je je ? (welk artikel in BW)