#43 , 04 feb 2010 15:45
De schuldenaar, die met anderen hoofdelijk en ondeelbaar gehouden zijnde, de schuld betaald heeft, is van rechtswege gesubrogeerd in de rechten van de schuldeiser (artikel 1251, 3° van het Burgerlijk Wetboek). De medeschuldenaar van een hoofdelijke schuld, die de hele schuld voldaan heeft, kan van de overige schuldenaars niet meer terugvorderen dan wat ieders aandeel bedraagt (artikel 1214 van het Burgerlijk Wetboek).
De last van de schuld moet over alle hoofdelijke schuldenaren worden gespreid; het is enkel in de rechtsverhouding tussen de schuldeiser en elke hoofdelijke schuldenaar afzonderlijk dat de schuld hoofdelijk, voor het geheel, verschuldigd was. Eenmaal dat de schuldeiser is betaald, komt het erop aan de schuld onder de schuldenaren te verdelen. Uiteindelijk, op het niveau van de bijdrage, moet elke schuldenaar slechts in de schuld delen volgens zijn aandeel. Dit aandeel wordt bepaald in verhouding tot het belang dat elke hoofdelijke schuldenaar heeft in de zaak, waarvoor de hoofdelijke schuld werd aangegaan. Heeft iedereen daarin een gelijk belang, of kan het verschil in belang niet worden aangetoond, dan zal de schuld per hoofd worden verdeeld (VAN QUICKENBORNE, M., Hoofdelijkheid, in Bijzondere overeenkomsten. Artikelsgewijze commentaar).
Het is niet duidelijk of u de huur kon opzeggen.
In principe lijkt het mij dat u de woning alleen bewoonde, u alleen het genot had en dus alleen dient in te staan voor de huurschulden. De wanbetaling is ook uw fout.
Belangrijk hierbij vind ik dat er meer dan één jaar verlopen is sedert de medehuurder eruit trok en u ondertussen niets deed om een einde te maken aan de huurovereenkomst en iets te huren wat meer aan uw financiële mogelijkheden aangepast was.
Ik geef u weinig kans om nog iets van de medehuurder te kunnen terugvorderen.
scorpioen