Verhuurder heeft toestemming onderhuur ingetrokken

artemis

Re: Verhuurder heeft toestemming onderhuur ingetrokken

#16 , 03 nov 2016 18:40

Bij verhuur van studentenkamers wel ja. Uiteraard kan de verhuurder dan bezwaar hebben bij onderhuur aan niet-studenten.
Daarom verbaast me zijn voorbehoud aan een buitenlandse student onder te verhuren nadat hij eerder toestemming gaf; jij blijft immers volledig aansprakelijk voor de betaling van de huur en voor eventuele schade. Maar je spreekt in meervoud en over 'onderhuurders' dus meer dan 1. Ligt daar misschien het probleem? Verhuurder wil misschien overbewoning vermijden? Als je aan 1 student verhuurt wil je toch niet dat die onderverhuurt aan 2 studenten tegelijk kan ik me voorstellen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JVM
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#17 , 03 nov 2016 19:57

Het betreft een app. van 55 vierkante meter dat we altijd zelf als koppel gehuurd hebben. De personen die er nu graag tijdelijk zouden intrekken zijn ook een koppel. Onze verhuurder heeft wel duidelijk te kennen gegeven dat hij niet wil verhuren aan "buitenlanders" zoals hij het noemt. Kan ik hier niets tegen ondernemen? Toestemming kan dus altijd worden ingetrokken? Moet hij hier dan geen reden voor geven?

De regeling van art. 1134 speelt hier dus niet? Het is dus niet dat hij enkel kan herroepen door gronden in de wet erkend ofzo?
In art. 1717 staat wel dat de huurder mag onderverhuren indien dit recht hem niet is ontzegd. Moet dit feit ( dat dit recht mij is ontzegd) dan niet opgenomen zijn in de overeenkomst?

JPV
Juridisch actief: Ja

#18 , 03 nov 2016 21:44

Er is geen sprake van intrekking van toestemming tot onderverhuur. Er is enkel een verbod van onderverhuur aan buitenlanders. Dit is een verboden vorm van discriminatie, mag je dus negeren.

Reclame

Terug naar “Huren”