Alleen wonen met student (ten laste ouders)

JPV
Juridisch actief: Ja

Re: Alleen wonen met student (ten laste ouders)

#16 , 01 aug 2016 14:33

Dat zijn de spijkers op laag water waarover ik het had en die ik niet zou zoeken.
Ik denk niet dat de fiscus dit ook zo zal zien.
de fiscus heeft (toch hier) weinig met domicilie te maken, wel met de burgerlijke staat. Qua burgerlijke staat blijft de persoon alleenstaand, waar ze ook woont. Fiscus heeft wél met het begrip "ten laste" te maken. Dat ze niet ten laste kan staan van haar vriend, is sowieso overduidelijk. enige vraag hierbij kan zijn of ze ten laste kan staan van haar ouders. los van eventueel eigen inkomen is dat antwoord duidelijk: ja. Ouders betalen immers haar studies.

Ivm domicilie (de oorspronkelijke vraag):

[quote="16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.]"Art. 18. Worden beschouwd als tijdelijk afwezig, evenals, in voorkomend geval, de leden van hun gezin :
...
4° personen die omwille van studieredenen buiten de verblijfplaats verblijven van het gezin waartoe zij behoren;

Worden niet beschouwd als tijdelijk afwezig en worden ingeschreven in de registers waar ze hun effectieve verblijfplaats hebben of de gemeente waar de instelling waar ze verblijven gevestigd is :
....

4° de personen bedoeld in het eerste lid, 4°, die geen gezin noch haardstede meer hebben en die niet meer ten laste zijn van hun familie;
[/quote]
Vriendin is nog ten laste (financieel) van haar ouders, dus geen probleem. Tenzij ze geen nauw contact meer zou hebben met haar ouders, dat is (Standaard belastingsalmanak) het criterium voor fiscaal ten laste te zijn).

of wetgeving in mensentaal:

http://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolking ... registers/
De algemene reglementering inzake bevolking voorziet dat elke persoon moet worden ingeschreven in de registers van de gemeente waar hij zijn hoofdverblijfplaats gevestigd heeft, op het adres waar hij effectief verblijft gedurende het grootste deel van het jaar.

Maar voor de studenten die dichtbij de plaats waar ze studeren op « kot » zitten, is men van oordeel dat het om een tijdelijke situatie gaat; zij worden dus beschouwd als tijdelijk afwezig en moeten in hun gezin ingeschreven blijven. Normaal gezien blijven de studenten tijdens deze periode immers ten laste van hun ouders en komen zij regelmatig naar huis voor de week-ends en de schoolvakanties.

Een van de voornaamste gevolgen van deze situatie is dat de studenten administratief beheerd blijven door de gemeente waar zij ingeschreven zijn, met name voor al hun officiële documenten (identiteitskaart, rijbewijs, enz.), om getuigschriften of attesten te verkrijgen en voor hun kiesverplichtingen.

Nochtans gaat het niet om een dwingende regel, want de reglementering voorziet dat de student die geen gezin of haardstede meer heeft in zijn gemeente van oorsprong en niet meer ten laste van zijn gezin valt, ingeschreven wordt in de gemeente waar hij effectief verblijft.

Een student mag dus zijn inschrijving vragen in de registers van de gemeente waar hij studeert. Naast de realiteit van de effectieve verblijfplaats moet de gemeente bijgevolg nagaan of de student niet meer ten laste van zijn gezin valt (dat hij een financiële onafhankelijkheid geniet) en of hij geen gezin of haardstede meer heeft in een andere gemeente.

Het onderzoek met betrekking tot het effectieve karakter van de hoofdverblijfplaats van een student gebeurt overeenkomstig de bepalingen van het gemeentereglement terzake; de student is ertoe gehouden aan het gemeentebestuur alle elementen te verschaffen die het mogelijk moeten maken de situatie van de verblijfplaats te beoordelen, met name wat zijn financiële onafhankelijkheid betreft.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Juridisch actief: Nee

#17 , 01 aug 2016 14:56

Dat zijn de spijkers op laag water waarover ik het had en die ik niet zou zoeken.
Ik denk niet dat de fiscus dit ook zo zal zien. De studente blijft sowieso ten laste van haar ouders zolang ze studeert. Dus ofwel gewoon ten laste, ofwel weggelopen thuis en dan moeten de ouders een fiscaal aftrekbare onderhoudsvergoeding betalen...
Dat gelet op het zeer tijdelijke karakter van deze toestand
Ik denk dat ik het stukje over het "tijdelijke karakter" gemist heb? Waar zeg tde TS dat dit maar voor korte duur zou zijn? Eeuwige studenten zijn eerder zeldzaam.
+ dat de marge tussen "op kot" gaan met zijn vriend/vriendin flinterdun is in dit geval.
Als ze beiden op kot gaan, is geen van beide personen daar gedomicilieerd, en gaat het niet over een volwaardig appartement dat verhuurd wordt, maar om studentenkamers. De marge met: "Feitelijk samenwonen met zijn vriendin" is in dat geval nog véél dunner dan flinterdun, hoor! En dan?
Ook dat is een juridisch advies. Namelijk "contra legem" omdat het in dit geval van gezond verstand getuigt.....
Gevaarlijk advies, zeker nadat de TS aangeeft dat zijn vriendin effectief bij hem komt wonen en het ouderlijke huis dus zal verlaten. Als ik het goed begrijp pleit jij er dan hier, op juridischforum.be voor, dat de vriendin van de TS TOCH gedomicilieerd blijft bij haar ouders, zodat ze ten laste van de ouders kan blijven en de ouders kindergeld kunnen blijven ontvangen, terwijl de werkelijke situatie totaal anders is? Enkel en alleen omdat de vriendin nog studeert? Tja, dat laat ik dan voor uw rekening hoor. Er wordt niemand belazerd, als student heb je sowieso recht op kindergeld en zoals reeds vermeld wordt de fiscus ook niet belazerd. Integendeel, ik zou enkele suggesties kunnen geven die ik uit principe hier niet ga vermelden waarbij de fiscus op wettelijke wijze voetje kan worden gelicht in dergelijke situatie....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Wouter VH
Topic Starter

#18 , 01 aug 2016 15:53

We willen alles graag volgens de regels doen, zodat we later niet in problemen kunnen geraken. Vandaar de verschillende vragen.

Zoals ik al zei is het de bedoeling dat ze in haar studie, kledij,... voorzien wordt door haar ouders (zoals nu het geval is). Hierdoor leek het ons dat ze nog ten laste is van haar ouders. In principe zou ik dit op papier kunnen laten zetten waarin haar ouders akkoord gaan met het samenwonen en het onderhoud van hun dochter. Ze is financieel dus niet onafhankelijk (geen werk en onderhouden door haar ouders). Verder is het de bedoeling om wekelijks naar onze ouders te gaan, maar zonder overnachting. Het feit of ze al dan niet ten laste blijft van haar ouders is duidelijk niet zo simpel te bepalen in deze situatie. Ze kan (dacht ik) niet ten laste komen van mij, aangezien ik een doctoraatsbeurs krijg?

De toestand is inderdaad tijdelijk, aangezien we dit voor de periode van 3 jaar (lengte van haar studie) zo zullen doen. Misschien wat extra info in verband met het kindergeld, ik ben 25, zij is er 22 dus zij zou inderdaad nog 3 jaar recht hebben op kindergeld (zolang ze studeert).

Indien we haar domicilie op het appartement zetten, is ze niet meer ten laste van haar ouders. Wat is voor hen dan het nadeel (zij is nog enig kind ten laste, twee ouders werken nog)?

Reclame

JPV

#19 , 01 aug 2016 15:55

het voordeel dat ze zullen kwijtspelen zal ruwweg zo'n 500 euro zijn. Naast eventuele andere sociale voordelen (kinderbijslag etc).

Wat is trouwens jouw belastbaar inkomen als doctoraatsstudent? Is het belastingsvrij of niet?

Wouter VH
Topic Starter

#20 , 01 aug 2016 16:08

het voordeel dat ze zullen kwijtspelen zal ruwweg zo'n 500 euro zijn. Naast eventuele andere sociale voordelen (kinderbijslag etc).

Wat is trouwens jouw belastbaar inkomen als doctoraatsstudent? Is het belastingsvrij of niet?
Het is belastingsvrij, enkel personenbelasting gaat er af dacht ik.

Klopt het trouwens dat als er maar 1 kind ten laste is, dat er geen belastingsvoordeel is voor zijn/haar ouders?

Gebruiker21

#21 , 01 aug 2016 16:25

Maar voor de studenten die dichtbij de plaats waar ze studeren op « kot » zitten, is men van oordeel dat het om een tijdelijke situatie gaat; zij worden dus beschouwd als tijdelijk afwezig en moeten in hun gezin ingeschreven blijven. Normaal gezien blijven de studenten tijdens deze periode immers ten laste van hun ouders en komen zij regelmatig naar huis voor de week-ends en de schoolvakanties.
Dit is hier het probleem. Het is niet "op kot" gaan, maar wel feitelijk gaan samenwonen met de vriend in het appartement dat de vriend huurt. Ik vind het vreemd dat hier zoveel mensen dit op eenzelfde hoopje gooien als een student die op kot gaat (of op erasmus zit, etc...). OK, vriendin studeert nog, ouders betalen studies en kleren, etc..., maar dat heeft op zich niets met domiciliëring te maken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger

#22 , 01 aug 2016 17:26

Als er personenbelasting afgaat is het niet belastingsvrij.
Indien je dan wettelijk gaat samenwonen kunt u (beiden gedomicilieerd op zelfde adres dus) belastingsvoordeel
genieten door de toepassing van het huwelijksquotiënt (die ook geldt voor wettelijk samenwonenden).

Verder:

1) De kinderbijslag gaat alleszins niet volledig verloren. Ingeval zij niet meer bij haar ouders is gedomicilieerd zal ze
die zelf rechtstreeks ontvangen.
2) De gelden strekkende tot onderhoud welke de ouders nog steeds aan hun dochter wettelijk verplicht zijn (omdat ze nog studeert),
zijn deels aftrekbaar voor de ouders in hun fiscale aangifte. Kan zelfs groter voordeel geven dan het "verlies" wegens van een fiscale persoon
ten laste!

Ik denk dus niet dat de fiscus bedrogen uitkomt wegens niet-domiciliering...
Laatst gewijzigd door asperger op 01 aug 2016 17:45, 2 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Wouter VH
Topic Starter

#23 , 01 aug 2016 17:43

Als er personenbelasting afgaat is het niet belastingsvrij.

De kinderbijslag gaat alleszins niet volledig verloren. Ingeval zij niet meer bij haar ouders is gedomicilieerd zal ze
die zelf rechtstreeks ontvangen.
Voor mijn belastingsformulier zal ik moeten ingeven dat ik geen belastbare inkomsten heb, met een kopie van de doctoraatsbeurs als bewijs. Dat wat ik krijg, is dus niet fiscaal belastbaar. Hoe het net met personenbelasting zat zal ik nog eens navragen, de rest ben ik wel zeker van.

Haar kindergeld krijgt ze, zolang ze studeert en onder 25 jaar is, inderdaad dan zelf. Voor haar ouders zou dit dan op 500 euro duurder komen wegens...?

eylis

#24 , 01 aug 2016 17:45

Nee Gebruiker21, dat is echt geen domciliefraude. Studenten die op kot zitten of een jaar in buitelnand studeren voor een MANAMA en niet zo heel vaak naar huis komen, hebben bij hun ouders echt wel nog hun thuishaven bij mama hoor. Daar is nog steeds de slaapkamer met kleding en een bed en spullen en ja de post komt daar nog toe. En laat de buurman maar melding doen bij de wijkagent; en dan komt die even checken (in de week) en dan zeggen de ouders: inderdaad mijn dochter/zoon is niet vaak thuis. ze/hij zit op kot in XX voor de studies. En dan is de kous af. Je mag het zelf bij een gemeente natrekken. Je màg een tweede verblijd hebben en al zeker als student én afhankelijk van de ouders. Je mag daaar best je mening over hebben. Maar dit is géén fraude. een student poogt hier geen onrechtmatige uitkeringen mee te verwerven, noch een bepaalde instantie zand in de ogen te strooien. Er gebeurt niets in het geniep. Een student màg en kan langer op zijn kot zijn dan een week. Een student op kot gebruikt tegenwoordig zo efficient mogelijk de beschikbare tijd op hun studie-adres omdat de ouders ook veel makkelijker bereikbaar zijn via skype en sociale media. Vroeger zat je als kotstudent elk weekend nog eens 4 uur op en af de trein tram en bus te balen om je was te gaan doen thuis. Nu skypen we met onze kinderen terwijl ze rustig verder werken aan hun thesis. Neen dus, géén twee maten en geichten. Zelfstandige mensen die goochelen met 2 adressen doen dat inderdaad vaak om één of andere instantie of uitkeringsinstelling te bedotten. Dààr zit 'm het verschil.

Wouter VH
Topic Starter

#25 , 01 aug 2016 17:49

Nee Gebruiker21, dat is echt geen domciliefraude. Studenten die op kot zitten of een jaar in buitelnand studeren voor een MANAMA en niet zo heel vaak naar huis komen, hebben bij hun ouders echt wel nog hun thuishaven bij mama hoor. Daar is nog steeds de slaapkamer met kleding en een bed en spullen en ja de post komt daar nog toe. En laat de buurman maar melding doen bij de wijkagent; en dan komt die even checken (in de week) en dan zeggen de ouders: inderdaad mijn dochter/zoon is niet vaak thuis. ze/hij zit op kot in XX voor de studies. En dan is de kous af. Je mag het zelf bij een gemeente natrekken. Je màg een tweede verblijd hebben en al zeker als student én afhankelijk van de ouders. Je mag daaar best je mening over hebben. Maar dit is géén fraude. een student poogt hier geen onrechtmatige uitkeringen mee te verwerven, noch een bepaalde instantie zand in de ogen te strooien. Er gebeurt niets in het geniep. Een student màg en kan langer op zijn kot zijn dan een week. Een student op kot gebruikt tegenwoordig zo efficient mogelijk de beschikbare tijd op hun studie-adres omdat de ouders ook veel makkelijker bereikbaar zijn via skype en sociale media. Vroeger zat je als kotstudent elk weekend nog eens 4 uur op en af de trein tram en bus te balen om je was te gaan doen thuis. Nu skypen we met onze kinderen terwijl ze rustig verder werken aan hun thesis. Neen dus, géén twee maten en geichten. Zelfstandige mensen die goochelen met 2 adressen doen dat inderdaad vaak om één of andere instantie of uitkeringsinstelling te bedotten. Dààr zit 'm het verschil.
In mijn geval is het dus aangeraden dat mijn vriendin inderdaad thuis haar domicilie (en kledij,....) houdt en op regelmatige basis wat langer thuis verblijft om in orde te zijn met haar domicilie daar en het tweede verblijf bij mij? Indien ze wel alles mee zou nemen van kledij en geen bed of iets meer heeft bij haar ouders, dient ze haar domicilie op mijn appartement te nemen?

asperger

#26 , 01 aug 2016 17:56

Ik zie als bottom-line ook geen echt verschil tussen een dochter, niet gehuwd, niet wettelijk samenwonend, student en op kot in een universiteitsstad met als officieel adres de ouderlijke woning, enerzijds, en een dochter, ook niet gehuwd, ook niet wettelijk samenwonend, ook student op "kot" in een appartement gehuurd door een ander fysisch persoon, ook met officieel adres in de ouderlijke woning.
Dochter één zowel als dochter twee gaan af en toe naar de ouderlijke woning, waar ze dan tegelijk hun officiële correspondentie ophalen.

De buur die dat gaat aanklagen riskeert teruggefloten te worden wegens tergende en roekeloze beschuldigingen want er kan absoluut geen verschil aangetoond worden tussen beide situaties!

asperger

#27 , 01 aug 2016 17:59

In mijn geval is het dus aangeraden dat mijn vriendin inderdaad thuis haar domicilie (en kledij,....) houdt en op regelmatige basis wat langer thuis verblijft om in orde te zijn met haar domicilie daar en het tweede verblijf bij mij? Indien ze wel alles mee zou nemen van kledij en geen bed of iets meer heeft bij haar ouders, dient ze haar domicilie op mijn appartement te nemen?

Uw vriendin moet zich gedragen zoals elke studente die tijdens haar studies in een studentenstad verblijft.
Daar is geen speciale gedragscode voor......

eylis

#28 , 01 aug 2016 18:02

wouter, ik mag hopen dat de verstandhouding tussen je vriendin en haar ouders toch ok is? Dan is het toch normaal dat ze af en toe bij haar ouders langsgaat? en zelfs al neemt ze veel spullen mee naar haar tweede verblijf; Die kamer thuis gaat ze toch niet helemaal leegplunderen? Om een voorbeeld te geven: als een van de volwassen studerende kinderen van een gezin een jaar naar het buitenland vertrekt voor een bijkomende studie. Dan blijft die ouderlijke kamer nog steeds een slaapkamer en misschien logeert er zelfs wel eens een andere gast in, Een agent gaat heus niet met een loepe zoeken naar hoeveel slipjes er in de kasten liggen hé. Wel moet men zien aan de kamer dat daar iemand kan verblijven, leven, wonen, slapen en zich ontspannen.

JPV

#29 , 01 aug 2016 19:46

wss bedoel je dat er een bedrag afgehouden wordt van een brutobedrag, maar dat het uiteindelijk niet belastbaar is. Dan zal het een "standaard" FWO beurs zijn of iets vergelijkbaars. Dan heeft het weinig nut om ervoor te kiezen om bvb te huwen.
Klopt het trouwens dat als er maar 1 kind ten laste is, dat er geen belastingsvoordeel is voor zijn/haar ouders?
nee, klopt niet. het belastingsvoordeel is veel lager, maar er is nog altijd een voordeel.
Dit is hier het probleem. Het is niet "op kot" gaan, maar wel feitelijk gaan samenwonen met de vriend in het appartement dat de vriend huurt.
wat niet belet dat je student bent. En het is omdat ze student is, dat ze bij die vriend kan wonen. Zonder die studies zouden haar ouders immers wss niet toelaten dat de ouders het verblijf van hun dochter zouden financieren. Het is ook geen definitief verblijf, net omdat ze niet wil domicilieren en alle opties open houdt, gezien ze de banden met de ouders blijft behouden (wekelijks bezoek).
Ik vind het vreemd dat hier zoveel mensen dit op eenzelfde hoopje gooien als een student die op kot gaat (of op erasmus zit, etc...). OK, vriendin studeert nog, ouders betalen studies en kleren, etc..., maar dat heeft op zich niets met domiciliëring te maken...
net wel. Het feit dat iemand studeert staat expliciet in de uitzonderingen.

Wouter VH
Topic Starter

#30 , 01 aug 2016 19:55

wss bedoel je dat er een bedrag afgehouden wordt van een brutobedrag, maar dat het uiteindelijk niet belastbaar is. Dan zal het een "standaard" FWO beurs zijn of iets vergelijkbaars. Dan heeft het weinig nut om ervoor te kiezen om bvb te huwen.
nee, klopt niet. het belastingsvoordeel is veel lager, maar er is nog altijd een voordeel.
Dit is hier het probleem. Het is niet "op kot" gaan, maar wel feitelijk gaan samenwonen met de vriend in het appartement dat de vriend huurt.
wat niet belet dat je student bent. En het is omdat ze student is, dat ze bij die vriend kan wonen. Zonder die studies zouden haar ouders immers wss niet toelaten dat de ouders het verblijf van hun dochter zouden financieren. Het is ook geen definitief verblijf, net omdat ze niet wil domicilieren en alle opties open houdt, gezien ze de banden met de ouders blijft behouden (wekelijks bezoek).
Ik vind het vreemd dat hier zoveel mensen dit op eenzelfde hoopje gooien als een student die op kot gaat (of op erasmus zit, etc...). OK, vriendin studeert nog, ouders betalen studies en kleren, etc..., maar dat heeft op zich niets met domiciliëring te maken...
net wel. Het feit dat iemand studeert staat expliciet in de uitzonderingen.
Dat is een duidelijke uitleg en vat het wel samen denk ik! Bedankt hiervoor!

Dan zullen mijn vriendin en ik het zo inderdaad regelen dat ik een appartement neem, waar ik gedomicilieerd ben en dat zij er bij woont, maar thuis gedomicilieerd blijft. Aangezien zij en haar ouders een goede band hebben en ze er vaak genoeg zal zijn, lijkt me alles in orde zo.

Terug naar “Huren”