KJ86,Uiteraard moeten er geen kosten afgewenteld worden.
Ik snap wel niet dat de logica verloren gaat.
De verhuurder woont daar niet, komt daar misschien één keer per jaar.
Je moet mij dan eens uitleggen hoe dat die zonder op de hoogte te zijn, een verstopping kan oplossen.
De schade die zich voordoet is het gevolg van een probleem , dat is meestal zo. Als de huurder oplettend is en een mailtje stuurt, kan de verhuurder, de schade voorkomen of minimaliseren.
Het is natuurlijk een ander verhaal als het probleem niet zichtbaar zou geweest zijn.
Ik blijf bij mijn standpunt, huurder heeft meldingsplicht en als hij/zij daar aan verzaakt, moet die maar de gevolgen dragen.
[huurders moeten met hun fikken van de gemene delen blijven.
.
[huurders moeten met hun fikken van de gemene delen blijven.
.
Niemand heeft hier gezegd dat ze het ZELF moeten herstellen.
Syndicus laat herstellen en kosten worden doorgerekend bij de huurder (via de verhuurder)
Recent een verstopping gehad in een gebouw waarvan ik mede-eigenaar ben.
Mijn huurder had in zijn garage gezien dat er water lekte op de vloer, en heeft mij gebeld. Ik verwittigde syndicus, die loodgieter stuurde. Verstopping zat op de eerste verdieping, maar kon ook afkomstig zijn van de 3 andere verdiepingen. Ontstoppingskosten worden aan alle huurders aangerekend., ook aan mijn huurder die het voorval melde en die buiten een plas op ziujn vloer van de garage geen schade had. De andere huurders hadden zelfs nog niets gemerkt van een verstopping.
Dit is tenminste een duidelijk en correct antwoord.KJ86,
De huurder huurt de private delen van een woning (appartement). Hij heeft niks te zeggen over de gemene delen, moet bij gebruik ervan natuurlijk wel geen schade aan anderen berokkenen door zijn gedrag, net zoals elke nadere persoon die bvb wandelt in de gemeenschappelijke delen.
Als er schade is aan de gemeenschappelijke delen, is de schade voor wie dit veroorzaakt heeft. Als BEWEZEN kan worden dat de huurder die schade veroorzaakt heeft, dan is de schade voor de huurder.
Als de schade niet bewezen kan worden, is zoals altijd de eigenaar van de zaak waaraan schade is die moet herstellen indien hij dit wil of contractueel verplicht is om een goed te leveren zonder gebreken.
Jij claimt dat de verantwoordelijkheid niet bij de eigenaar ligt omdat hij daar niet vaak komt. Als hij daar niet vaak komt, is dat zijn eigen keuze. Hij heeft perfect het recht om de gemeenschappelijke delen als eigenaar te controleren. Het is handig als de huurder dit in zijn plaats doet, maar daar kan geen enkele verplichting toe zijn.
Het spijt mij u te moeten teleurstellen dat de 'pijp' niet versleten is. Zij is 5 jaar geleden vernieuwd.Dus niet aanrekenen aan de huurder. Trouwens een pijp van dertig jaar is sowieso de pijp uit.
Een huurder moet niet (extra) betalen voor de afschrijving van het gebouw.
Die pijp is gewoon versleten door de invloed van weer en wind gedurende al die jaren.
Ik blijf dus bij mijn eerste antwoord en ben nu helemaal zeker dat het correct is.
Het betreft hier ook geen constructiefout. Anders hoor ik graag met welke constructie dit kan voorkomen worden. Ook bladroosters zouden niet helpen. Het gebouw is 5 verdiepingen hoog en daar vallen geen bladeren.Als je dat van in den beginne had verteld, had men u gezegd dat het om een constructiefout ging van de dak afvoer en dat is dus altijd voor de verhuurder. Door die dakafvoer te vergoten of bovenaan te voorzien van een bladrooster zou zoiets niet zijn voorgevallen.