Dank dank dank voor de input. Ook het kostenplaatje is zeer helder uitgelegd.
Ik ga antwoorden straks wat van meet af inderdaad op tafel lag en wat jullie ook suggereren :
-------------------
1. Ik stel nog eens dat de 850 Euro voor de huurschade was als gunsttarief. Vermeld ik dat ik reeds offertes heb van 1.600 en 2.400 Euro? Vermeld ik ook dat er zelfs achteraf grote schade is uitgekomen (zoals een accumulator die kapot is => ik weet dat ik dit NIET kan aanrekenen want toen niet vastgesteld, dus dat heeft denk ik ook geen zin meer).
2 Gezien iedereen akkoord was moest er verder geen voorbehoud gemaakt worden ivm schade.
3. Gezien de compensatie voor het vroegtijdig verbreken van een huurcontract opgelegd wordt in de huurwet is het vanzelfsprekend (dat de wet voorrang krijgt en) als partijen wensen af te wijken dat dit expliciet moet overeengekomen zijn. Hetgeen hier zeker niet het geval is.
Het voorstel van de kostprijs van de schade 850 Euro (afgehouden via de huurwaarborg) en de reeds ontvangen 750 Euro Huur (de helft van de verschuldigde 2 maand bij vervroegde contractbreuk) blijft geldig. (tot? of moet dat er niet bij?)
Moet ik enig voorbehoud maken voor als het tot een proces komt, zodat ik niet mijn eigen ruiten in smijt?
------------------------------------------
Ik behoud dus wel het voorstel om enkel 1 maand schadevergoeding contractbreuk te betalen. Het is effectief zo dat mijn ouders voor wat betreft de bijkomende schadevergoeding voor de vervroegde contractbreuk bereid waren om daar met mij over te babbelen en te herleiden tot 1 maand. (Zij zijn elk voor 25 % eigenaar, ik voor 50 %). Het immokantoor kan dat ook bevestigen en ik ga hen zeker niet vragen hun verhaal aan te passen. Let wel: zowel voor het immokantoor als mijn ouders ging het enkel over de schadevergoeding contractbreuk, de 850 was voor iedereen duidelijk voor de huurschade.
Het is enkel de huurder die dat anders "gehoord" heeft."
Wat ik me nu nog af vraag, voor zover het relevant is, ik had 's morgens het immokantoor via email verwittigd dat ik onverwacht ziek was, en mijn ouders gebeld dus. Als er zaken te tekenen zijn stuur ik altijd een schriftelijke volmacht met doel en datum. Door de timing was dit niet zo nu. De advocaat stelt dat de huurder "ter goeder trouw" aanneemt dat mijn ouders gemachtigd waren ook mij te binden. Klopt dat eigenlijk?
Zo, alweer bedankt voor jullie licht. Ik besef ten volle dat het meestal een huurder is die recht op klagen heeft. Maar ik maak me sterk dat een rechter wel degelijk het volledige plaatje zal doorzien. Het is echt kwade trouw op zijn lelijkst. Zelfs alle gesprekken worden afgeketst van bij het begin. Nochtans is het op 21 jaar en een totaal van 5 huurders juist door te babbelen en te zoeken naar een eerbaar compromis dat we nog nooit naar een rechtbank zijn moeten gaan. Maar goed, ik ga niet de zieligaard uithangen

Ben feitelijk blij dat ik nu er wel een en ander van opsteek dank zij de input en het surfen op dit forum.