Schadevergoeding betalen wanneer nieuwe huurder is gevonden?

__Sarah
Topic Starter

Re: Schadevergoeding betalen wanneer nieuwe huurder is gevonden?

#16 , 04 feb 2016 10:44

- Opzegtermijn afhankelijk van mogelijke startdatum van nieuwe huurder (in beste geval dus al 15/11 maar in slechtste geval binnen x aantal maanden – moeilijk te voorspellen)
- schadevergoeding voor vroegtijdig vertrek. Stel dat jullie een overeenkomst van lange duur hadden, die dus wel vroegtijdig opzegbaar is, dan was er een schadevergoeding van 2 maand verschuldigd. Deze zal ook in geval van minnelijke ontbinding gehanteerd worden.
Heb je daar bewijs van.

Aan welk bewijs denk je? Want ik ben hier niet zo thuis in...
Dit is een mail die het vastgoedkantoor naar mij gestuurd heeft als reactie op mijn opzegbrief.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#17 , 04 feb 2016 11:09

Dat ze akkoord gaan met 2 maand schadevergoeding. Wanneer heb je u opzeg gegeven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#18 , 04 feb 2016 11:14

De verhuurder vraag toch niet meer dan afgesproken is. Ik zie het probleem niet!

Reclame

__Sarah
Topic Starter

#19 , 04 feb 2016 11:17

Dat ze akkoord gaan met 2 maand schadevergoeding. Wanneer heb je u opzeg gegeven.

Enkel in die mail staat het dat zij om een schadevergoeding van 2 maand vragen. Verder is er nog niks opgemaakt of ondertekent of dergelijke...
Ik moet wel nog nakijken of er effectief iets in mijn contract staat over schadevergoeding.
Ik heb mijn opzeg 15/10/2015 gegeven.

__Sarah
Topic Starter

#20 , 04 feb 2016 11:19

De verhuurder vraag toch niet meer dan afgesproken is. Ik zie het probleem niet!

Mijn vraag was waarom hij nu nog 2 maand schadevergoeding vraagt aangezien de nieuwe huurder erin komt op 01/03/2016 en hij elke maand gewoon zijn huur ontvangen heeft van mij...

KJ86

#21 , 04 feb 2016 11:26

Dat heeft een simpel antwoord!
Enerzijds omdat het afgesproken is en anderzijds omdat de verhuurder schade heeft geleden in de vorm van het werk dat nodig is om van huurder te wisselen.

__Sarah
Topic Starter

#22 , 04 feb 2016 11:35

Dat heeft een simpel antwoord!
Enerzijds omdat het afgesproken is en anderzijds omdat de verhuurder schade heeft geleden in de vorm van het werk dat nodig is om van huurder te wisselen.

Dank u voor de duidelijke reactie,
maar het is niet afgesproken... het is gewoon door hun gezegd/beslist geweest... maw de verhuurder's wil is dus weer wet.
En waarom dan 2 maand? Ook omdat hij dat gewoon beslist?
Hiervoor praatte iemand over maar 1 maand schadevergoeding ed...

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#23 , 04 feb 2016 11:40

Aangezien vervroegde beëindiging niet mogelijk was had u 2 opties:

1. Naar de vrederechter en erop gokken dat deze ontbinding van de overeenkomst wegens overmacht zou uitspreken. Ik heb daar een opinie over die afwijkt van wat anderen daarover denken maar dit doet niet ter zake: m.i. zou de afloop daarvan een gok geweest zijn waarvan u van tevoren moeilijk de kost kon inschatten.

2. Tot een minnelijk akkoord komen. Dat had u moeten doen en op papier zetten. De verhuurder zit daar in een sterkere positie maar dat komt omdat u hem daarin gezet hebt door dergelijke overeenkomst te ondertekenen.

U zou nu alsnog naar de vrederechter kunnen gaan maar gelet op de situatie denk ik dat de zekerste handelswijze is alles netjes op papier te zetten, die 2 maand te betalen en een les geleerd te heben voor de volgende keer.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken

#24 , 04 feb 2016 11:41

Als je zelf met hun voorstel akkoord gaat stelt dit tot wet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

__Sarah
Topic Starter

#25 , 04 feb 2016 11:56

Aangezien vervroegde beëindiging niet mogelijk was had u 2 opties:

1. Naar de vrederechter en erop gokken dat deze ontbinding van de overeenkomst wegens overmacht zou uitspreken. Ik heb daar een opinie over die afwijkt van wat anderen daarover denken maar dit doet niet ter zake: m.i. zou de afloop daarvan een gok geweest zijn waarvan u van tevoren moeilijk de kost kon inschatten.

2. Tot een minnelijk akkoord komen. Dat had u moeten doen en op papier zetten. De verhuurder zit daar in een sterkere positie maar dat komt omdat u hem daarin gezet hebt door dergelijke overeenkomst te ondertekenen.

U zou nu alsnog naar de vrederechter kunnen gaan maar gelet op de situatie denk ik dat de zekerste handelswijze is alles netjes op papier te zetten, die 2 maand te betalen en een les geleerd te heben voor de volgende keer.

Dank u!

bambipower

#26 , 04 feb 2016 12:00

onderschat ook niet de wederverhuringsvergoedingen. Zoals nieuwe plaatsbeschrijving, nieuw contract, tijd nieuwe huurders zoeken, kosten immokantoor, ... 2 maand lijkt me zeker niet onredelijk. Tenslotte is het ook in uw voordeel. Blijven betalen voor iets waar je niet woont (tot 2017) zou u een pak meer kosten

Terug naar “Huren”