Verhuurder wil huur opslaan

jmi17
Topic Starter

Re: Verhuurder wil huur opslaan

#16 , 19 dec 2015 06:51

Dus als ik afbel en zeg dat er iets is tussen gekomen en geen verdere afspraak maak is alles ook in orde? Dan is het zijn zaak om het in orde te maken maar wat als hij dat niet doet? We hebben gezegd dat mijn vriend bij me wou komen wonen maar nog niet dat dat ook al gebeurd. Wat uiteraard wel gaat gebeuren. Maar dat kan ik aan de telefoon gewoon zeggen als ik subtiel spreek over mijn vriend "die bij me komt wonen".

Het was onze keuze om zelf langs te gaan want eerst wou hij komen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#17 , 19 dec 2015 06:58

Je bent niet verplicht om hem binnen te laten in aanwezigheid van je vriend. Jij zélf moet wel de verhuurder 1x per jaar binnenlaten (zodat hij de woning kan inspecteren).

Jij moet enkel je verplichtingen in de huurovereenkomst naleven, wat betekent dat je de woning als een normale huurder moet onderhouden (kleine herstellingen, normaal onderhoud (poetsen, ...), geen overlast voor buren, ...). Waarschijnlijk zal in de huurovereenkomst ook staan dat je een brandverzekering moet hebben. Licht de verzekering in dat er iemand extra in komt wonen en stuur de bevestiging hiervan eventueel door naar je verhuurder, zodat hij op dat vlak "op zijn gemak" is.

Verder heb je geen verplichtingen en kan je bij wijze van spreken elke maand iemand anders bij jou laten wonen als jij dat wil. Hij heeft geen inspraak over wie dat is, zelfs al zou Marc Dutroux, Roger Vangheluwe of Hot Marijke bij jou komen wonen.

jmi17
Topic Starter

#18 , 19 dec 2015 07:07

Zo had ik het ook begrepen maar wat als hij zelf niet naar de verzekering stapt? Ik zou op dit moment liefst niet gaan naar hem, alles correct betalen en onderhouden, mijn vriend zijn domicilie hier laten zetten en zijn naam op de bel/brievenbus bevestigen en zelf dit aan de verzekering laten weten. Ga ik dan correct te werk?

Reclame

jmi17
Topic Starter

#19 , 19 dec 2015 07:10

Hoeft hij die bevestiging van mijn verzekering echt nodig? Misschien als ik dat niet doe, hij er niet verder naar kraait en wij rustig kunnen samenwonen. Mijn verhuurder is immers niet meer van de jongste en vaak vergeetachtig :) hij is al wel andere belangrijke zaken vergeten bvb.

JPV

#20 , 19 dec 2015 10:06

Hij moet die bevestiging van de verzekering niet krijgen, wettelijk hoeft je hem dat niet te geven tenzij dat contractueel bepaald is. Ik raadde het enkel aan om hem van zijn twijfels te verlossen.

Hij moet bij m'n weten zelf nooit iets over de gezinstoestand aan zijn verzekering te geven.

wimdendaas

#21 , 19 dec 2015 10:58

Ik lees nergens dat je jouw huurovereenkomst heb ingeschreven. Doe dat, dan ben je beschermd. Ook niet, dat je bij de Huurdersbond bent aangesloten, zij kunnen goede adviezen geven.
Wim

jmi17
Topic Starter

#22 , 19 dec 2015 11:20

We gaan gewoon gaan maar hem erop attent maken dat hij de huur niet mag opslaan. Straks gaan we.

sloeberken

#23 , 19 dec 2015 11:30

Enkel als verhuurder erover zou beginnen, en zou er geen antwoord op geven. Zeker niets tekenen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon

#24 , 19 dec 2015 14:32

Ik begrijp ook niet goed wat de verhuurder daarmee te maken heeft, zolang de bewooncapaciteit van het pand niet wordt overschreden en de huur wordt betaald + indien contractueel overeengekomen het bewijs van verzekering spontaan levert zijn dat allemaal zijn zaken niet.

Ik zit zelf met een omgekeerd probleem: een overbezorgde huurder die absoluut wil dat ik jaarlijks kom inspecteren....grrrr. Daarvoor moest ik mijn zegen geven voor het houden van een goudvis (!), voor de schoonmaakproducten die ze gebruikt en voor een verandering van electriciteitsleverancier die ze wilde doen.....
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

jmi17
Topic Starter

#25 , 19 dec 2015 15:15

We laten zeker niets tekenen. Ik neem het contract wel mee maar laat er niets op aanpassen. Zou echt wel belachelijk zijn...

jmi17
Topic Starter

#26 , 19 dec 2015 16:06

Huisbaas heeft afgebeld. Was iets tussen gekomen. Wel stom geweest van nieuwe afspraak te maken woensdag 16u. Maar hij wil per se mijn vriend zien. Dat alleen snap ik wel. De rest niet.

sloeberken

#27 , 19 dec 2015 18:07

We laten zeker niets tekenen. Ik neem het contract wel mee maar laat er niets op aanpassen. Zou echt wel belachelijk zijn...
U keuze natuurlijk om dat contract mee te nemen, maar lijkt echt niet slim.
Verhuurder heeft er ook een, dus is het zijn bedoeling het te vernietigen of er zaken bij te voegen. Wil je het toch meenemen neem dan een copy mee.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon

#28 , 19 dec 2015 18:41

U keuze natuurlijk om dat contract mee te nemen, maar lijkt echt niet slim.
Verhuurder heeft er ook een, dus is het zijn bedoeling het te vernietigen of er zaken bij te voegen. Wil je het toch meenemen neem dan een copy mee.
+1
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

jmi17
Topic Starter

#29 , 19 dec 2015 20:29

Ok maar zolang hij niets veranderd eraan maakt het toch niet uit?

artemis

#30 , 19 dec 2015 20:54

Keep Calm and be happy.
Verhuurder kan niets veranderen aan het bestaande contract, niets. Maak je dus geen nodeloze zorgen.

Terug naar “Huren”