teruggave huurwaarborg

gvd111
Topic Starter

Re: teruggave huurwaarborg

#16 , 23 dec 2016 23:48

Midden 2014 heb ik aan de procureur des Konings de namen van de wettelijke erfgenamen van de huurder gevraagd en eind oktober vroeg ik hem om een curator aan te stellen (ik had intussen een mail van de rechtbank ontvangen dat de erfgenamen aan de erfenis verzaakt hadden).
Midden 2015 vernam ik eerst van een medewerker dat een erfgenaam nog moest verzaken voor haar minderjarige kinderen en enkele weken later vernam ik van dezelfde medewerker dat alle documenten ivm de erfgenamen op de rechtbank aanwezig waren. Omdat het daarna weer stil bleef, heb ik enkele maanden later een brief gericht aan de vrederechter met de vraag of hij, rekening houdend met het vonnis over de brandstichting en de toegekende schadevergoeding (welke de onvermogende dader niet kon betalen) mij de huurwaarborg kon toewijzen.
Ik kreeg als antwoord dat hij de situatie ook frustrerend vond maar niets kon doen. Dus op het vredegerecht is er officieel niets neergelegd maar ik wil dit alsnog doen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#17 , 24 dec 2016 10:46

U moet een verzoekschrift neerleggen (niet zomaar een brief schrijven), een bewijs van woonst van de erfgename bijvoegen, en rolrecht betalen. Dan start er een echte rechtszaak en kan de vrederechter de vrijgave van de huurwaarborg bevelen.
Maar u wacht misschien best even af of de erfgename reageert op uw brief.

gvd111
Topic Starter

#18 , 24 dec 2016 11:51

oké ik begin eerst met de brief aan de erfgename.

Reclame

gvd111
Topic Starter

#19 , 24 dec 2016 12:40

wat zou de achterliggende reden eigenlijk kunnen zijn dat ze voor zichzelf aan de erfenis verzaakt maar voor haar kinderen niet? toch de rompslomp voor een ander (mij)?

gvd111
Topic Starter

#20 , 25 dec 2016 14:52

Probeer opnieuw de erfgenaam te contacteren. Wijs haar er op dat indien zij niet vrijwillig tekent voor de vrijgave van de huurwaarborg u die in rechte bij de vrederechter zal moeten opeisen, waarbij zij dan veroordeeld zal worden tot de gerechtskosten.
Toch nog een vraag :
aangezien ze bij de eerste procedure de erfenis niet verworpen heeft voor haar minderjarige kinderen werd mijn verzoek ongegrond verklaard en moet ik opdraaien voor de gerechtskosten.
Wat gebeurt er als ze ook nu weer geen gevolg geeft aan mijn AS om te tekenen voor de vrijgave van de huurwaarborg en ik bij het vredegerecht een procedure opstart om de huurwaarborg op te eisen? Zal de vrederechter dan ook zeggen dat de erfenis voor de kinderen niet verworpen is, .... zaak ongegrond en kosten voor mij?

Terug naar “Huren”