vorige huurders mochten gratis wonen; huis nu verkocht

guy-pc
Topic Starter

Re: vorige huurders mochten gratis wonen; huis nu verkocht

#16 , 08 feb 2014 11:09

Uw vriend zou heeeeel dringend met zijn notaris moeten gaan praten want als compromis al getekend is ..... heeft hij een huis waar hij voor moet betalen, geen inkomsten uit bekomt en mogelijk pas na een procedure van een jaar of twee de huurder er uit heeft gekregen... als ze al niet in beroep gaan.
Worst case scenario ...
Het compromis is NOG NIET getekend. Wel een intentieverklaring tot (ver)koop.

Je bedoelt dat het tot een procedureslag voor de rechtbank zou komen als de huurder simpelweg niet WIL verhuizen, nadat hij zijn opzeg gekregen heeft?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
guy-pc
Topic Starter

#17 , 08 feb 2014 11:14

De verkoper verklaart dat het verkochte goed verhuurd is. De koper bevestigt in geval van verhuring of gedeeltelijke verhuring een kopie te hebben ontvangen van de huurovereenkomst en op de hoogte te zijn van de verhuurmodaliteiten zoals bedongen in de huurovereenkomst. In het bijzonder wordt de koper erover geïnformeerd dat er door de huurder van bij aanvang huur nooit huurgelden werden betaald. De verkoper heeft dit altijd aanvaard.
Waarom zou dit gevolgen hebben voor de koper? Het enige wat er hier staat is dat de verkoper in het verleden geen gebruik heeft gemaakt van zijn rechten. Niets weerhoudt de koper ervan om dit wel te doen.
OK, dat vroegen we ons af; bedankt voor je reactie.

guy-pc
Topic Starter

#18 , 08 feb 2014 11:34

Dit is heet van de naald (uit een pas doorgestuurde mail van de makelaar):
het contract dat u werd overgemaakt is het enige contract. Woninghuur is bij Wet geregeld. Indien er geen opzeg tegen het einde van de overeengekomen duur betekend wordt loopt de huurovereenkomst verder voor onbepaalde duur. Ook al staat het anders in de overeenkomst omschreven. De huidige bewoner, XXX Xxx, heeft een document getekend waarin zij verklaart het pand tegen 15 juni 2014 te verlaten en af te zien van het voorkooprecht indien jullie de onderhandse verkoopovereenkomst voor 15 februari 2014 ondertekenen, zie bijlage.
Ik heb geen weet van een huurwaarborg. Volgens mijn informatie betaalt de huurster geen huur.
Het bewuste contract (zie link enkele posts terug) werd ondertekend door de huurster én haar zus. Die zus woont er nu wel niet (meer?).

Alles lijkt hiermee in orde te zijn (als we tenminste ook bevestiging krijgen over de zus). Of zien we nog iets over het hoofd? Heeft het dan nog belang om de registratie van het contract na te kijken?

Sorry voor al deze vragen; voor jullie is dit misschien evident, maar wij zijn echt leken op dit vlak en appreciëren jullie hulp echt heel hard.

Groetjes

Guy

Reclame

Mariette

#19 , 08 feb 2014 13:17

De huidige bewoner, XXX Xxx, heeft een document getekend waarin zij verklaart het pand tegen 15 juni 2014 te verlaten en af te zien van het voorkooprecht indien jullie de onderhandse verkoopovereenkomst voor 15 februari 2014 ondertekenen, zie bijlage.
Waar staat dat de huurder voorkooprecht heeft? Of is dat een standaardrecht?

guy-pc
Topic Starter

#20 , 08 feb 2014 13:31

Mariette: dit staat in het ontwerp van onderhandse verkoopovereenkomst en op de laatste pagina van het huurcontract; dat vind je hier:
https://drive.google.com/file/d/0B4JKD4 ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;

De makelaar wil niet naar de notaris gaan (hij zal dan minder verdienen, zeker?)

N.B. ik heb hierboven enkele keren "voorstel van verkoopovereenkomst" geschreven; ik bedoelde eigenlijk "ontwerp van verkoopovereenkomst". Sorry, ik begrijp dat dat misschien verwarrend is omdat "voorstel" en "compromis" dicht bij elkaar liggen! :-)

Mariette

#21 , 08 feb 2014 14:16

OK. ze gaat het dus niet kopen.

Waarom en op welke basis mag de gratis-woonster dan beslissen wanneer de verkoop moet getekend worden?

En ik zie in het huurcontract toch wel een bepaald bedrag staan, daar moet ze zich dan toch aan houden?

guy-pc
Topic Starter

#22 , 08 feb 2014 14:42

Waarom en op welke basis mag de gratis-woonster dan beslissen wanneer de verkoop moet getekend worden?

En ik zie in het huurcontract toch wel een bepaald bedrag staan, daar moet ze zich dan toch aan houden?
Mariette, het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp echt niet wat je hiermee bedoelt!

Mariette

#23 , 08 feb 2014 14:48

Mariette, het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp echt niet wat je hiermee bedoelt!
Volgens de mail van de makelaar:
De huidige bewoner, XXX Xxx, heeft een document getekend waarin zij verklaart het pand tegen 15 juni 2014 te verlaten en af te zien van het voorkooprecht indien jullie de onderhandse verkoopovereenkomst voor 15 februari 2014 ondertekenen, zie bijlage.
Het is toch niet aan de huurder om een datum op te leggen om van het voorkooprecht af te zien?

--------------

In het huurcontract is sprake van een maandelijkse huurprijs.

Wie heeft te beslissen dat de huurder gedurende de opzegperiode geen huurprijs hoeft te betalen?

De makelaar heeft ook geen beslissingsrecht om te weigeren dat er een notaris bij gehaald wordt. Dat gebeurt toch ALTIJD bij het ondertekenen van de akte? En het staat U bovendien ook totaal VRIJ om GRATIS advies bij een notaris te gaan vragen.
Iets wat ik in dit geval toch zeker zou doen voordat u de voorlopige verkoopsovereenkomst tekent, want die is bindend.

sloeberken

#24 , 08 feb 2014 17:21

Een koper kan altijd vrij zijn eigen notaris kiezen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

guy-pc
Topic Starter

#25 , 08 feb 2014 17:27

OK, Mariette, nu begrijp ik wat je bedoelt.
af te zien van het voorkooprecht indien jullie de onderhandse verkoopovereenkomst voor 15 februari 2014 ondertekenen
ik had verondersteld dat het de makelaar is die dit "bedongen" heeft; bovendien heeft mijn vriend een afspraak met de makelaar om (normaal gezien) te tekenen op donderdag 13-02.
Wie heeft te beslissen dat de huurder gedurende de opzegperiode geen huurprijs hoeft te betalen?
Bedankt voor de tip. Maar kan de huurder niet inroepen dat ze nooit huur betaald heeft en dat ze dat dan nu ook niet hoeft te doen, tijdens de opzeg? Anderzijds weet ik sowieso dat mijn vriend gewoon blij zal zijn als de huurder zonder problemen te maken, zal vertrekken tegen 15-06. Ik denk niet echt dat hij erop rekent om huur te ontvangen, maar ik geef het hem wel door.
De makelaar heeft ook geen beslissingsrecht om te weigeren dat er een notaris bij gehaald wordt.
Hij heeft dat nochtans uitdrukkelijk gezegd in het begin en het staat ook vermeld in de intentieverklaring, die mijn vriend ondertekend heeft zonder mij eerst geraadpleegd te hebben. Via deze link vinden jullie de anoniem gemaakte intentieverklaring terug:
https://drive.google.com/file/d/0B4JKD4 ... sp=sharing
De akte moet uiteraard bij de notaris getekend worden, maar het gaat erom dat het compromis bij de makelaar getekend zou moeten worden, zoals vermeld in de intentieverklaring (onderhandse verkoop).

Merk wel op dat de periode van 30 dagen na ondertekening rijkelijk voorbij is...

Kunnen jullie nog aan deze soap / soep uit? Bij mij begint het zo wat te duizelen, alle dingen die niet in orde zijn... Voor alle duidelijkheid: mijn vriend WIL wel degelijk het appartement kopen, maar dan liefst zonder problemen!

Hartelijk bedankt allemaal voor jullie hulp en groetjes

Guy

Mariette

#26 , 08 feb 2014 18:24

Toch eerst naar de notaris zou ik denken, om alles een goed na te zien. Zo'n onderhandse intentieverklaring is bindend. En als je daar dingen in hebt toegegeven die niet nodig zijn, dan sta je daar.

Iemand met een huurcontract mèt huurprijs die nadien zomaar zegt dat er nooit huur betaald werd of moest betaald worden.... hallo? wat met de borg? hoe gaan ze het appartement achterlaten?

guy-pc
Topic Starter

#27 , 08 feb 2014 18:32

Dag Mariette, inderdaad, we hebben een afspraak bij de notaris nu woensdag.

guy-pc
Topic Starter

#28 , 16 feb 2014 22:39

Bedankt allemaal voor jullie feedback.

Volgens de medewerker van de notaris was het allemaal in orde, en dus heeft hij het compromis getekend bij de makelaar. Er is overeengekomen dat de huurder eruit is tegen half juni. Hopelijk lukt dat en komt alles daarmee goed.

Wat mij betreft, is dit topic afgesloten.

Groetjes

Guy

Terug naar “Huren”