plaatsbeschrijf opgemaakt en daarna nog gebreken??

sloeberken

Re: plaatsbeschrijf opgemaakt en daarna nog gebreken??

#16 , 02 jan 2014 21:31

vervroegde beëindiging van de huurovereenkomst van korte duur:

HETZIJ kunnen eisen dat de huurder verantwoordelijk blijft voor de uitvoering van de huurovereenkomst, met de toestemming evenwel tot overdracht aan een derde, die door de huurder wordt gezocht en door de verhuurder wordt goedgekeurd; dit alles onder uitdrukkelijke voorwaarden dat de huurder:
-alle verschudigde bedragen(huur, taksen, lasten...) heeft betaald tot op de datum van de inwerkingtreding van de overdracht;
-de eventuele kosten heeft betaald voor het opnieuw in orde brengen van het goed, volgens de plaatsbeschrijving van een in gemeen overleg, of door de Vrederechter aangeduide deskundige, wiens ereloon ten laste van de huurder zal vallen.
Dan is dit van toepassing aangezien het pand reeds verhuurd is en er een overdracht heeft plaastgevonden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
vickydb1984
Topic Starter

#17 , 02 jan 2014 22:19

Ok, dus ze kunnen niet eisen dat we 3 maanden schadevergoeding betalen? Betalen tot 1/2/2014 is wel wettelijk, als ik het goed begrijp dan? Toch beter dan 3 maanden huur natuurlijk :)

Vandebos

#18 , 02 jan 2014 22:21

vervroegde beëindiging van de huurovereenkomst van korte duur:

Indien de huurder het gehuurde goed wenst te verlaten, zal de verhuurder, naar eigen keuze:

HETZIJ kunnen eisen dat de huurder verantwoordelijk blijft voor de uitvoering van de huurovereenkomst, met de toestemming evenwel tot overdracht aan een derde, die door de huurder wordt gezocht en door de verhuurder wordt goedgekeurd; dit alles onder uitdrukkelijke voorwaarden dat de huurder:

-alle verschudigde bedragen(huur, taksen, lasten...) heeft betaald tot op de datum van de inwerkingtreding van de overdracht;

-de eventuele kosten heeft betaald voor het opnieuw in orde brengen van het goed, volgens de plaatsbeschrijving van een in gemeen overleg, of door de Vrederechter aangeduide deskundige, wiens ereloon ten laste van de huurder zal vallen.

-HETZIJ de vervroegde beëindiging van de huurovereenkomst toestaan mits naleving van een opzeggingstermijn van 3 maanden die een aanvang zal nemen de 1ste dag van de maand die volgt op de maand tijdens dewelke de opzegging wordt gedaan, en betaling van een vergoeding gelijk aan 3 maanden huur.

Dit is de clausule van ons contract, letterlijk overgetypt :)
Lijkt me duidelijk aan de hand van de vermelde feiten.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#19 , 02 jan 2014 22:24

"of door de Vrederechter aangeduide deskundige, wiens ereloon ten laste van de huurder zal vallen."
De verhuurder bepaald hier dat de huurder de deskundige aangesteld door de vrederechter dient te betalen???

Kan dat wel?

vickydb1984
Topic Starter

#20 , 02 jan 2014 22:24

Ok, dus ik wacht nu af wat ze zeggen, de schade die wij zogezegd hebben toegebracht die niet in de plaatsbeschrijving staat kunnen ze niet op ons verhalen, en 3 maanden schadevergoeding kunnen ze ook niet eisen. ben benieuwd wat ze nu gaan doen. Hopelijk komt het allemaal niet zo ver dat we naar de VR moeten stappen. is voor niemand plezant natuurlijk. Alleszinds heel erg bedankt voor de reacties en de antwoorden!

vickydb1984
Topic Starter

#21 , 02 jan 2014 22:26

"of door de Vrederechter aangeduide deskundige, wiens ereloon ten laste van de huurder zal vallen."
De verhuurder bepaald hier dat de huurder de deskundige aangesteld door de vrederechter dient te betalen???

Kan dat wel?
Goeie vraag :) Wij waren hun eerste huurders, ik denk dat zij gewoon een model huurcontract van internet hebben geplukt en hier en daar een beetje aangepast. Misschien waren ze zelf ook niet goed op de hoogte die moment. Misschien kan iemand hier meer over zeggen?

Vandebos

#22 , 02 jan 2014 22:34

Een dergelijk beding is niet verboden, doch de vrederechter is gerechtigd het te herroepen. Zeker aangezien het aan de ene kant om een beding gaat waar geen gelijkwaardige tegenprestatie contractueel werd bepaald en aan de andere kant het de tegenpartij verplicht kosten te maken indien zij niet ingaan op de eenzijdige en niet anders controleerbare eisen van de partij die dit voordeel exclusief aan zichzelf heeft toegekend.

vickydb1984
Topic Starter

#23 , 03 jan 2014 23:23

Ok hier eventjes een updat van de zaken. Vandaag een mailtje gekregen van de exverhuurders. Ze sommen de " schade" die wij hebben gemaakt nog eens op:

Living: stuk behang (20X20)kapot en verfwerk beschadigd (dit is papier dat overgeverfd was)

keuken: deur van de vaatwasser beschadigd:scheur aanwezig (volgens mij slijtage, want dit is verf die gescheurd is door de warmte van de vaatwas)

Badkamer: spiegeldeur gaat niet automatisch meer omhoog, pompsysteem kapot (Ok, dit kan ik nog aannemen, alhhoewel ik nooit heb geweten dat dit een pompsysteem was want dit heeft nooit automatisch gewerkt. Doch zijn wij bereid dit te vergoeden)

Berging: lampje kapot (Dit hebben we gewoon over het hoofd gezien, en ok, dit zullen we ook vergoeden)

Dan zeggen ze dat de Vaillantketel bij plaatsbeschrijf in orde was, en niet gecontroleerd geweest is omdat het water afgesloten is, wat niet zo is, want ze hebben de vaatwas getest. Ze zeggen dat er pas achteraf een probleemw as bij het opmaken van de nieuwe plaatsbeschrijving van de nieuwe huurders, dan was er zogezegd geen warm water en geen verwarming, en hebben ze een loodgieter moeten laten komen. Deze bevestigd volgens hun dat de Vaillant ketel schade heeft opgelopen door foutief gebruik (Ik zou niet weten hoe je zo een ding verkeerd moete gebruiken, je moet gewoon je kraan opendraaien, denk ik toch??) en ook door gebrek aan onderhoud, terwijl deze in augustus 2012 nog onderhoud heeft gekregen, heb er een attest van. De pomp en expansievat is zogezegd ineens kapot. Ik heb deze schade niet ondertekend, daar ze bij plaatsbeschrijf NIET aanwezig was.

Tuinhuis: -kantenmaaier, werd meegenomen door huurders (op mijn afgetekende plaatsbeschrijving staat dat we deze per ongeluk met de verhuis hebben meegenomen, er liep toen 8 man rond, en ik weet niet wie, maar iemand heeft die in de camion gezet. Er staat ook op dat we deze nog gaan terugbrengen)
- Regenton is gescheurd (terwijl er op de plaatsbeschrijf geen tond aanwezig was)
- afval achtergelaten naast tuinhuis oa Gyproc ( ja er lag 1 plaat gyproc, niet van ons, waarschijnlijk met die storm ergens gaan vliegen, wij hebben nooit verbouwd daar, dus waarom zou er gyproc liggen?? We hebben gisteren gevraagd om dat toch mee te nemen maar dit was niet nodig volgens hun.

Zuidgerichte zamer: 4 grote gaten in de muur (wij hadden daar vier kleine vijsjes in de muur gedraaid, om iets op te hangen)

Zolder: Lek in dak, meerdere malen gecontroleerd door huurder; lek niet aanwezig volgens huurder. Loodgieter is ter plaatse geweest en heeft lek hersteld en dakgoten uitgekuist die ondertussen vol bladeren zaten. (Wij hebben de dakgoot 2x zelf uitgekuist, met de ladder op het dak, laatste keer was in augustus, is normaal dat er nu al weer beetje bladeren inliggen volgens mij, of je moet elke maand op je dak kruipen)

En dan zeggen ze dat ze normaal recht hebben op 3 maanden huur als schadevergoeding, omdat we er 1 maand te vroeg uitgegegaan zijn. En dat ze nu akkoord zouden gaan met 2 maanden huur(waarde van de waarborg) Doch, weten ze niet of ze zullen toekomen met dit bedrag maar ze willen deze geste doen om verdere gerechtelijke procedures te vermijden.

En ze willen onze beslissing tegen maandag 6/1/2014 of ze zullen dit schrijven ook aangetekend verzenden (hebben wel ons nieuwe adres niet maar kom :))

Wat denken jullie hiervan? Borg laten vallen, of naar de VR??

bedankt alvast.

Vandebos

#24 , 04 jan 2014 00:04

Vrederechter in mijn opinie.

Franciscus

#25 , 04 jan 2014 00:16

Niet vergeten de wettelijke intrest te vragen vanaf de ingebrekestelling.
Zal niet veel zijn wegens korte termijn maar als zaak een jaar duurt is dat toch iets van een 3% dacht ik.

vickydb1984
Topic Starter

#26 , 04 jan 2014 00:41

Moeten wij dan contact opnemen met de vrederechter, of zij? En geven wij hun nog de kans om alsnog de waarborg terug te geven? Via AS of iets dergelijk? Feit is ook wel dat zij kunnen zeggen wat ze willen, ze hebben geen facturen van die "schade" Ok een batterijtje kost niet veel, en die muur waar verf af is, komaan, dat gaat ons ook geen 1000 euro kosten toch? En een lampje enzo, allemaal kleine dingen. Maar die spiegeldeur, dat moeten ze toch aantonen hoe duur dit zal zijn? En ook dat dit enkel dan het pompje is en niet het volledige deurtje zoals ze beweren :) Ook die loodgieter, die kan zeggen wat die wil. Als het expansievat kapot is, dan kan dat door slijtage, want zo een stuk gaat maximum een jaar of 6 mee zegt mijn moeder haar Vaillantinstallateur...En die ketel is nu net 6 jaar oud. Trouwens, dat kunnen ze niet op ons steken want ze hebben alles gecontroleerd en niets van zogezegde schade vermeld in de "plaatsbescrijving". Wij hebben geen enkel bewijs van hun dat die kosten dan ook het volledige bedrag van de borg zullen bedragen.Ik zie er wel tegenop om naar de VR te gaan, ppff, hebben al zoveel stress met de verbouwingen en dan dit er nog eens bij. Terwijl wij altijd goed op tijd hebben betaald, er is nooit een probleem geweest. En nu dit.

Vandebos

#27 , 04 jan 2014 01:17

U zal hen sowiso een laatste aangetekend schrijven dienen te zenden waarmee u formeel hun claims betwist, een laatste tegenvoorstel doet en hen meedeelt u bij gebrek aan respons midels advocaat het vredegerecht zal inschakelen. Dat u dan ook verplicht zal zijn middels het gelijkwaardigheidsprincipe bepaalde clausules uit het contract ongeldig te laten verklaren en de zaak in zijn totaliteit door de vrederechter zal moeten laten behandelen.

vickydb1984
Topic Starter

#28 , 04 jan 2014 01:26

Ok, bedankt! We gaan maandag een AS op de post doen, en afwachten wat ze te zeggen hebben. Het is wss geen goed idee om via mail te antwoorden?

Vandebos

#29 , 04 jan 2014 01:53

Via as heb je fiche als wettelijk bewijs. Met een mail heb je dat niet en kan er altijd discussie ontstaan over wat je verzonden hebt.

Franciscus

#30 , 04 jan 2014 13:43

En zoals gewoonlijk ook via gewone brief en in AS verwijzen naar gewone brief en visa versa.

Terug naar “Huren”