Opzeg huur - bepaling boete (2de of 3de jaar?)

scorpioen
Juridisch actief: Nee

Re: Opzeg huur - bepaling boete (2de of 3de jaar?)

#16 , 10 apr 2013 22:11

Waar in de wet wordt op dwingende wijze bepaald wat de wederverhuringsvergoeding is die moet betaald worden bij ontbinding van de huur wegens wanprestatie?

Bij mijn weten nergens.

Ik ken enkel
BW Art. 1760. In geval van ontbinding van de huur door de schuld van de huurder, is deze verplicht de huurprijs te betalen gedurende de tijd die voor de wederverhuring nodig is, onverminderd de vergoeding van de schade die door het wangebruik mocht zijn veroorzaakt.

Deze bepaling is niet van dwingend recht.

De Woninghuurwet bevat dienaangaande geen bepaling.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#17 , 10 apr 2013 22:27

Bij nader inzien blijkt inderdaad dat de regels betreffende wederverhuringsvergoeding vallen onder de gemene huurwetgeving, en dus niet van dwingend recht zijn. Maar het blijft wel aan de rechter om het contract te verbreken, en te bepalen welke vergoeding verschuldigd is. En het is wel zo dat een rechter elke vergoeding gevraagd op basis van artikel 1760 vaak zal beperken tot 3 maanden, wat gelijk is aan de bepaling in het contract. Maar de clausule blijft dus nog steeds met een korreltje zout genomen te worden, aangezien het afdwingen ervan volledig afhangt van de rechter.

SaM_LLM
Topic Starter

#18 , 11 apr 2013 14:37

Ik heb van de makelaar bevestiging gekregen dat ik 1 maand huur als 'boete' zal moeten betalen eind augustus, dus goed nieuws voor mij. Ze deden daar niet moeilijk over, was voor hen een duidelijke zaak.

Bedankt voor de reacties.

Reclame

Terug naar “Huren”