minnelijke schikking niet komen opdagen - wat nu?

Emark
Topic Starter

Re: minnelijke schikking niet komen opdagen - wat nu?

#16 , 07 aug 2012 15:56

Ok, jullie raden me dus aan de huurder te dagvaarden middels een verzoekschrift art 1344bis Ger.W

Maar wanneer ik bel naar het desbetreffende vredegerecht, en ik leg hen uit dat er voor huurachterstallen een speciale procedure bestaat nl. 1344bis, dan doen ze alsof ze daar nog nooit van gehoord hebben en raden me aan om toch via de deurwaarder te dagvaarden, met de woorden "meneer, gaat gij dat wel kunnen zo op uw eentje, zonder deurwaarder?"

Dus ik vraag beleefd: "Ok, wat raadt je mij dan aan voor dit geval, nl. huurachterstand. Jullie hebben hier waarschijnlijk dagelijks mee te maken dus mss kan je mij snel zeggen wat de meest voor de hand liggende procedure is?"

Antwoord: "Meneer, wij geven geen raad, wij zijn een vredegerecht. Bovendien weet gij ook niet of het hier bij blijft, dus mss zal je uiteindelijk toch een deurwaarder nodig hebben".

Waarom reageert het vredegerecht op deze manier, terwijl volgens dit forum en de naar verwezen documentatie duidelijk zegt dat voor huurachterstallen je best 1344bis gebruikt??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#17 , 07 aug 2012 19:41

Vredegerecht MAG wettelijk geen raad geven ook niet de griffie of een daar rondlopende ambtenaar.

verder
uit de vragenlijst van Fgov binnenlandse zaken ..
Wat verstaat men onder documenten waarvan de afgifte voorgeschreven of toegestaan is door of krachtens de wet?

29.03.2010 14:57:37 (laatste wijziging)

Daaronder dient te worden verstaan, onder andere, de documenten die nodig zijn voor de tenuitvoerlegging of voor de voortzetting van een procedure bepaald door de wet, het decreet of de ordonnantie, met name het Burgerlijk Wetboek, het Gerechtelijk Wetboek en het Wetboek van Strafvordering, of door een besluit genomen in uitvoering van de wet, het decreet of de ordonnantie.

Emark
Topic Starter

#18 , 08 aug 2012 11:06

verder
uit de vragenlijst van Fgov binnenlandse zaken ..
Wat verstaat men onder documenten waarvan de afgifte voorgeschreven of toegestaan is door of krachtens de wet?

29.03.2010 14:57:37 (laatste wijziging)

Daaronder dient te worden verstaan, onder andere, de documenten die nodig zijn voor de tenuitvoerlegging of voor de voortzetting van een procedure bepaald door de wet, het decreet of de ordonnantie, met name het Burgerlijk Wetboek, het Gerechtelijk Wetboek en het Wetboek van Strafvordering, of door een besluit genomen in uitvoering van de wet, het decreet of de ordonnantie.
Franciscus, ik heb geen idee waar dit op slaat of waarom je dit gepost hebt. Graag begeleidende uitleg..

Reclame

Emark
Topic Starter

#19 , 09 aug 2012 12:38

even terugkomend op het attest van woonst:

ik heb dit attest aangevraagd bij de dienst bevolking van de desbetreffende stad, en zie hier het antwoord:

"Het laatste adres van deze persoon is in Denderleeuw en daar is ze sinds 27/09/2011 ambtshalve afgeschreven.
Deze persoon heeft sinds die datum geen adres meer. Ze staat ook niet ingeschreven in de Vilainstraat 62/4 heeft ook geen adresverandering aangevraagd."

De huurder heeft dus officieel GEEN adres, geen domicilie. Wat nu?? Is dit wel wettig? Je moet toch een adres hebben.. Voorts vertelt de huurder mij ook dat ze als zelfstandige werkt, kan dat wel als je geen domicilie hebt?? Kan ik op grond van dit gegeven (geen domicilie) haar aanklagen of haar forceren om de woonst te verlaten? Kan ik uberhaupt nog de 1344bis indien bij het vredegerecht??

Emark
Topic Starter

#20 , 10 aug 2012 12:33

vandebos, wat raad je me aan?

Vandebos

#21 , 10 aug 2012 14:24

Je hebt in feite twee mogelijkheden:

- je deponeert je verzoekschrift op de griffie waarbij je aan de griffier het antwoord van de stad afgeeft en het adres bezorgd waarop ze momenteel van jou huurt. De huurder is in overtreding, dat is niet jouw fout en mag voor jou geen rechtsbelemmering opleveren.

- je stapt voorafgaandelijk met het antwoord een kopie van je huurcontract naar de politie. Deze passeren dan bij mevrouw, schrijven niet alleen manu militari in, doch maken eveneens een pv op. Met een kopie van de aangifte van domiciliefraude stap je naar de griffie en herhaal je stap 1. Nadeel is dan wel dat je juist de huurder gaat inschrijven op het adres waar je ze juist uit wenst te krijgen...

Persoonlijk ben ik een voorstander van methode 1 waarbij je in je verzoekschrift de vrederechter nog eens attent kan maken op deze correctioneel vervolgbare overtreding van mevrouw...

Emark
Topic Starter

#22 , 10 aug 2012 15:25

heb ondertussen met 1ste lijnshulp advocaten gebeld en die zeggen mij dat ik in dit specifieke geval (huurder heeft nergens een domicilie) toch via gerechtsdeurwaarder moet dagvaarden.

Terug naar “Huren”