Ok, jullie raden me dus aan de huurder te dagvaarden middels een verzoekschrift art 1344bis Ger.W
Maar wanneer ik bel naar het desbetreffende vredegerecht, en ik leg hen uit dat er voor huurachterstallen een speciale procedure bestaat nl. 1344bis, dan doen ze alsof ze daar nog nooit van gehoord hebben en raden me aan om toch via de deurwaarder te dagvaarden, met de woorden "meneer, gaat gij dat wel kunnen zo op uw eentje, zonder deurwaarder?"
Dus ik vraag beleefd: "Ok, wat raadt je mij dan aan voor dit geval, nl. huurachterstand. Jullie hebben hier waarschijnlijk dagelijks mee te maken dus mss kan je mij snel zeggen wat de meest voor de hand liggende procedure is?"
Antwoord: "Meneer, wij geven geen raad, wij zijn een vredegerecht. Bovendien weet gij ook niet of het hier bij blijft, dus mss zal je uiteindelijk toch een deurwaarder nodig hebben".
Waarom reageert het vredegerecht op deze manier, terwijl volgens dit forum en de naar verwezen documentatie duidelijk zegt dat voor huurachterstallen je best 1344bis gebruikt??