Heb ik het recht als verhuurder om mijn app te bekijken?

Vandebos

Re: Heb ik het recht als verhuurder om mijn app te bekijken?

#16 , 04 mei 2012 20:50

Ben het eens met Mava.
Ik ben geen 92 jaar maar beschik qua bouw niet over het deskundig oog dat sommige mensen wel hebben. Los van het doel waarvoor de TS het appartement heeft gekocht zou zij zich dan in dit geval graag kunnen laten vergezellen door iemand die wel over een deskundiger oog beschikt en dat zou kunnen zijn een bevriende aannemer, architect of gewoonweg iemand met meer ervaring in de bouw en dat is dan iemand die de eigenaar vrij mag kiezen zou ik denken. Het gaat tenslotte maar om 1x per jaar en met 1 persoon erbij.

Heb dit in 2001 middels een vonnis bekomen bij een recalcitrante huurder. (bezoekrecht met expert tegen dwangsom) Nadien bleek aan de waslijst van gebreken door gebrek aan onderhoud de reden waarom de huurder zo op zijn privacy stond. (tot en met het proberen te bevestigen van een paraboolantenne op dakpannen...)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ciliegia
Topic Starter

#17 , 05 mei 2012 13:16

Kan iemand mij misschien zeggen waar dit recht juist staat in de wetgeving?

Bedankt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#18 , 05 mei 2012 17:45

In feite staat dat niet rechtstreeks ( bij mijn weten) in een wet.
art 1719 ev BW geven aan dat de huurder het ongestoorde genot moet hebben van zijn woning.
Het zonder toestemming binnengaan van de woning ( behoudens de wettelijke redenen - en daar zit NIET een bezoek van de eigenaar bij) is strafbaar art 439 ev SW.

Daaruit blijkt dat het niet mag.
Echter in een contract kan men voorzien dat de eigenaar elk jaar vb een bezoek mag brengen aan het pand ter controle.
Indien dit wordt overeengekomen is het gezien een verbintenis tussen partijen ook afdwingbaar.

Het enigste wat u nu kan is zoals oa Vandebos voorstelt de vraag stellen dat u (gezien begin eigenaarschap) u graag het pand samen het huurder eens wil overlopen zodat u (beter) weet hoe en wat.... Als de huurder weigert dan zal u naar de rechtbank moeten stappen.
Kleed het in zodanig dat het een win win situatie wordt voor zowel u als de huurder.
U hebt vermoed ik toch foto's en een plaatsbeschrijving?

Hierbij wat wetteksten die kunnen helpen.

http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.just.fgov.be/nl_htm/informat ... tie_atotz/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/huren_en_verhuren/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://handelshuur.be/index.php?option= ... 3&Itemid=2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elfri.be/huisvredebreuk-woonstschennis" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Vandebos

#19 , 05 mei 2012 18:14

Art. 1719. De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :
  1° Het verhuurde goed aan de huurder te leveren;
  2° Dat goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is;
  3° De huurder het rustig genot daarvan te doen hebben zolang de duur duurt.
Dit recht is impliciet af te leiden uit art 1719bw 2°. Als de verhuurder niet in de gelegenheid wordt gesteld het pand te controleren kan hij het niet onderhouden zoals de wet hem oplegt.

Oude Belg

#20 , 05 mei 2012 23:58

In feite staat dat niet rechtstreeks ( bij mijn weten) in een wet.
art 1719 ev BW geven aan dat de huurder het ongestoorde genot moet hebben van zijn woning.
Het zonder toestemming binnengaan van de woning ( behoudens de wettelijke redenen - en daar zit NIET een bezoek van de eigenaar bij) is strafbaar art 439 ev SW.

Daaruit blijkt dat het niet mag.
Echter in een contract kan men voorzien dat de eigenaar elk jaar vb een bezoek mag brengen aan het pand ter controle.
Indien dit wordt overeengekomen is het gezien een verbintenis tussen partijen ook afdwingbaar.

Het enigste wat u nu kan is zoals oa Vandebos voorstelt de vraag stellen dat u (gezien begin eigenaarschap) u graag het pand samen het huurder eens wil overlopen zodat u (beter) weet hoe en wat.... Als de huurder weigert dan zal u naar de rechtbank moeten stappen.
Kleed het in zodanig dat het een win win situatie wordt voor zowel u als de huurder.
U hebt vermoed ik toch foto's en een plaatsbeschrijving?
Ik heb de indruk (correct me if I'm wrong) dat TS onlangs een bezoek gebracht heeft aan het appartement. Ze wil het nu opnieuw bezoeken, niet als jaarlijkse controle, niet om te controleren welk onderhoud er dient te gebeuren, maar, ik citeer :
"Mijn vriend heeft dit nog niet gezien, aangezien de koop hiervan snel moest gaan. Nu had ik graag het appartement eens gaan bekijken samen met hem..."

Ik heb de indruk dat TS toegang wil tot het appartement met als enige reden het te tonen aan haar vriend. Dit argument lijkt me wettelijk echt niet zwaar genoeg te wegen om een inbreuk te plegen op het ongestoord genot van de huurder.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Turaki

#21 , 06 mei 2012 00:16

Maar TS kan dit wel laten samenvallen met haar jaarlijkse inspectie. Dat ze de woning heeft gezien voor het aankopen maakt naar mijn inziens niet zo veel uit: dit bezoek was in een totaal andere hoedanigheid, nl als potentiële koper, en niet gericht op controle voor eventueel onderhoud.

Ciliegia
Topic Starter

#22 , 06 mei 2012 18:17

Ik wil de huurder niet pesten met een bezoek. Het is echter zo dat ik en mijn vriend in het appartement gaan wonen en de huurder er dus uit moet. Het zou gewoon handig zijn als mijn vriend het appartement even kon bekijken voor bijvoorbeeld meubels etc. en we al enkele zaken konden afmeten.

pukje

#23 , 06 mei 2012 18:25

zeg dat je vriend een aspirant koper is en de
woning wil bekijken :evil:
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Lightning

#24 , 06 mei 2012 20:20

Er kan opgemeten worden van zodra uw huurder vertrokken is.

Oude Belg

#25 , 07 mei 2012 08:56

Het zou gewoon handig zijn als mijn vriend het appartement even kon bekijken voor bijvoorbeeld meubels etc. en we al enkele zaken konden afmeten.
Handig wel, wettelijk niet.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

JPV
Juridisch actief: Ja

#26 , 07 mei 2012 08:57

Als die vriend natuurlijk ooit mede-eigenaar van dat appartement zou willen worden, is er natuurlijk een andere oplossing: stel het appartement te koop en op dat moment mag een potentiële koper de woning wel degelijk bezichtigen...

Meer zelfs, als men nu reeds aangetekend aankondigt dat de huur zal opgezegd worden op de gepaste termijn, is het imho perfect toegelaten om al een nieuwe huurder (in casu de vriend) het appartement te laten tonen?

Vandebos

#27 , 07 mei 2012 09:12

Indien jullie van plan zijn zijn in het pand te gaan samenwonen, zie ik geen enkel belet dat uw partner het mee bezoekt. Het vonnis in 2001 waarvan eerder sprake is er juist gekomen omdat het een huurder betrof die het pand niet bleek te onderhouden en mijn zus juist een woning in de buurt zocht en het huis wel wat vond hebben. De huurder werd regulier opgezegd met 6 maand voor eigen bewoning en weigerde vervolgens pertinent mij, moeder of zus met aannemer basis informatie te laten verzamelen voor het plannen van de nodige reparatie en renovatiewerken. Vrederechter heeft toen oa. bepaald dat middels art 1719bw 2° het recht van bezoek vervat is in de wetgeving en dat dit geen inbreuk vormde op art 1719BW 3°.

Vonnis: Iedere zaterdag van 14.00 tot 16.00 bezoek eigenaar(s)/aannemers tegen dwangsom toegelaten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#28 , 07 mei 2012 19:27

Dus zorgen dat het op de juiste wijze en met de juiste argumenten gedaan wordt.

Vandebos

#29 , 07 mei 2012 20:46

Inderdaad. Logisch argumenteren, objectief blijven en niet het onderste uit de kan willen.

Terug naar “Huren”