#19 , 18 mei 2012 05:55
Beste mensen,
Ik heb volgende tekst gevonden.
Vooral het laatste zinnetje van het vonnis lijkt mij belangwekkend als precedent:
2° dat het goed als hoofdverblijfplaats werd verhuurd en de huurster er ook effectief woonde, waarbij de aard van haar activiteiten behoort tot haar privé-leven.
Hieruit kan ik enkel maar besluiten dat prostitutie in een huurwoning wettelijk toegelaten is en dat de eigenaar hier niets kan tegen ondernemen. Juist?
54. Voor het contractenrecht en meer in het bijzonder het huurrecht lijkt het begrip goede zeden tegenwoordig op het eerste gezicht weinig relevant. In oudere rechtspraak werd het begrip ingeroepen om huurovereenkomsten met betrekking tot ontuchthuizen129 nietig te verklaren. De evolutie in de geesten blijkt op dit vlak uit de rechtspraak die weigert huurovereenkomsten wegens schending van de goede zeden nietig te verklaren, indien het gehuurde goed de huurder dient
om zijn maîtresse te ontmoeten130,
om een bordeel uit te baten131
of in geval van ongehuwd samenwonen.132
131 Vred. Brussel (2de kanton) 16 december 1998, Act. jur. baux 2000, 4, noot B. LOUVEAUX. Specifiek in dit geval was dat de vordering tot nietigverklaring uitging van de huurster bij wijze van verweermiddel tegen een vordering tot betaling van achterstallige huur. De rechter wees de vordering af op de overwegingen 1° dat het ongeoorloofd doel slechts de oorzaak van nietigheid van een overeenkomst kan zijn wanneer dit doel gemeenschappelijk was aan beide partijen en in casu niet is bewezen dat bij het sluiten van de huurovereenkomst of bij de conventionele verlengingen, beide partijen zijn overeengekomen over de uitbating van een bordeel en 2° dat het goed als hoofdverblijfplaats werd verhuurd en de huurster er ook effectief woonde, waarbij de aard van haar activiteiten behoort tot haar privé-leven.
Vriendelijke groeten,