huurders en taal

pukje

Re: huurders en taal

#16 , 20 nov 2011 11:33

hangt helemaal van de omstandigheden af

er zijn contracten nietig verklaard met de reden dat inhoud van
contract onbegrijpelijk is voor een partij maar dan moet vermoeden
op oplichting in spel zijn
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#17 , 20 nov 2011 11:41

Dus volgens u moet ik een Chinees huurkontrakt maken als er morgen een Chinees voor mijn deur staat en mijn appartement wil huren, simpel en alleem maar omdat meneer een vermoeden heeft dat ik hem wil oplichten. :mrgreen:
Uit welke wet heb je dat nu weer gehaald?
Ik zou u als vrederechter niet willen tegenkomen :lol: :lol: :lol:

pukje

#18 , 20 nov 2011 11:44

lezen is vaak moeilijk

als ik een huis verhuur aan een chinees en er staat in huurcontract 10.000.- per week zal zeer
zeker de rechter het contract nietig verklaren omdat chinees
10.000/week niet begrijpt
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Reclame

artemis
Topic Starter

#19 , 20 nov 2011 11:54

Maar de huurder kan de verhuurder niet verplichten zijn taal, of één die hij verstaat, te spreken, evenmin als het schriftelijke kontrakt in deze taal op te stellen., of heb ik het mis?
Ik mag hopen van niet mava.
Wat het contract betreft denk ik zelfs niet dat een Franstalige een contract in het Frans mag vragen in Vlaanderen.

Een mail kwam van iemand uit Ukkel. Hier een fragmentje:
JE VIENS RESPECTUEUSEMENT SOLLICITE AUPRÈS DE VOUS UNE FAVEUR DE POUVOIR M'ACCORDER CETTE OPPORTUNITÉ... JE M?ATTARDERAI PAS A VOUS FAIRE PART DE L'URGENCE DE CETTE RECHERCHE D'APPARTEMENT. AU PARAVENT JE VIVAIS AVEC MA COPINE QUI M A MISE DEHORS ... N 'ARRIVANT PAS A SUPPORTE CET HIVER QUI S?ANNONCE JE VOUS PRIERAI DE PRENDRE PART D'UNE COMPRÉHENSION ADÉQUATE EN VUE DE M'ACCORDER CETTE FAVEUR....
MERCI POUR VOTRE AIMABLE COMPRÉHENSION.
VOICI MON NUMÉRO DE CONTACTE xxxxxxxxx
JE VOUS SERAI TRÈS RECONNAISSANT PAR MA DISCIPLINE ... PAR LE RESPECT DE VOS CONTRATS DE BAIL.....
Hij was buitengezet door zijn vriendin. Zoiets schrijf je toch niet aan een verhuurder :mrgreen:

j.demoor

#20 , 21 nov 2011 11:06

“Art.3.Deze wet heeft tot doel met betrekking tot de in artikel 5 bedoelde aangelegenheden een algemeen kader te creëren voor de bestrijding van discriminatie op grond van nationaliteit, een zogenaamd ras, huidskleur, afkomst of nationale of etnische afstamming.”(30 JULI 1981. - Wet tot bestraffing van bepaalde door racisme of xenophobie ingegeven daden).

“Art.5.§. 1. Met uitzondering van de aangelegenheden die onder de bevoegdheid van de Gemeenschappen of van de Gewesten vallen, is deze wet zowel in de overheidssector als in de particuliere sector, met inbegrip van overheidsinstanties, op alle personen van toepassing met betrekking tot :1° de toegang tot en het aanbod van goederen en diensten die publiekelijk beschikbaar zijn...”(10 MEI 2007. - Wet ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie).

Inzake private woninghuur zijn er mij geen wettelijke antidiscriminatieregelingen bekend.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Vandebos

#21 , 21 nov 2011 12:23

Een van de enige gedingen waar discriminatie kwam kijken bij een verhuur en waar er werd veroordeeld is voor zover ik mij herinner een geval in Antwerpen.

De huurder wenste zijn contract vervroegd op te zeggen en kreeg hiervoor toestemming van de verhuurder op conditie dat hijzelf voor andere huurders zorgde. De verhuurder was zo intelligent via mail de voorwaarden door te zenden waaraan deze kandidaten dienden te voldoen; kort genomen (en licht sarcastisch) waren deze:

- witter dan witte huidskleur vóór gebruik van Dash of andere wasmiddelen.
- Nen Vlaamschen familienaam die tot 1302 was terug te voeren.
- Geen jengelende jung.
- Geen alleenstanden.
- Voldoende hoge inkomsten van beide werkende partners

De huurder in kwestie hield een register bij van alle kandidaten die zich meldden en systematisch werden geweigerd door de verhuurder. (Sommigen gingen vergezeld van antwoorden via mail die de haren lichtjes doen rijzen..)

De huurder heeft toen succesvol middels geding een verbreking van het contract bekomen ten nadele van de verhuurder aangezien de vrederechter en later de rechtbank van eerste aanleg het bewezen achtten dat de verhuurder, gelet op de discriminerende voorwaarden en de constante weigeringen, niet de intentie koesterde andere huurders te accepteren.

Terug naar “Huren”