reiningen septische put: voor verhuurder of huurder?

JohnD

Re: reiningen septische put: voor verhuurder of huurder?

#16 , 11 apr 2011 12:55

Ik zit zo'n beetje met hetzelfde probleem. Mijn grootmoeder huurt al jaren een appartement, en bij haar driemaandelijke afrekening van gemeenschappelijke staat een bedrag van 29 euro voor het reinigen van de septische put. Twee jaar geleden werd dit ook al aangerekend, en gezien dit niet expliciet in haar huurcontract was opgenomen, heb ik dit per aangetekend schrijven betwist, en dit bedrag afgetrokken van haar aandeel in de gemeenschappelijke kosten.
U was dan blijkbaar goed geinformeerd.
Als "dank" kreeg mijn grootmoeder een jaarlijkse indexaanpassing van de huur ipv om de 3 jaar, zoals mondeling afgesproken. Nu staat deze kost weer op haar driemaandelijkse afrekening. Wat nu ? Weer aftrekken van de rekening of toch maar betalen ? Het gaat hier tenslotte maar over 29 euro, maar principieel ben ik hier niet mee akkoord. Nu is mijn grootmoeder bang dat ze haar dit op één of andere manier gaan betaald zetten en is bang dat ze haar opzeg zal krijgen.
Ik zou het in geen geval betalen want het is nog niet gezegd dat haar verhuurder die indexaanpassing niet meer zal toepassen. En opzeggen dat gaat normaal niet zo gemakkelijk meer.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#17 , 11 apr 2011 13:47

Opnieuw betwisten, aangezien dit de tweede keer is, wat u ook vermeldt in het schrijven, houdt u eveneens de kostprijs van het AS in.

Aafke64

#18 , 11 apr 2011 16:10

De eerste keer was ik mij gaan informeren bij de huurdersbond, vandaar dat ik zeker was dat mijn grootmoeder dit niet moest betalen.

De huisbaas was toen erg kwaad geweest voor die aangetekende brief, want hij kent mijn grootmoeder persoonlijk enz.
Vandaar dat mijn grootmoeder gisteren al heeft gebeld naar haar huisbaas, maar natuurlijk wist hij weer van niks, de vervuiler betaalt volgens hem.

Nu twijfel ik een beetje om terug een aangetekende brief te sturen, aangezien hij al telefonisch op de hoogte is gebracht ?
En mijn grootmoeder is 88 jaar, ze is bang dat ze haar gaan opzeggen, op haar leeftijd is verhuizen geen optie meer.

Reclame

Vandebos

#19 , 11 apr 2011 16:48

Art 11. Huurwetgeving, van dwingende recht.
Art. 11. Verlenging wegens buitengewone omstandigheden.
Wanneer een huurovereenkomst vervalt of eindigt ten gevolge van een opzegging, kan de huurder, die het bewijs levert van buitengewone omstandigheden, om een verlenging verzoeken.
Deze verlenging wordt, op straf van nietigheid, uiterlijk een maand voor de vervaldag van de huur aan de verhuurder gevraagd bij een ter post aangetekende brief.
Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter, rekening houdend met de belangen van de twee partijen, ondermeer met de eventuele hoge leeftijd van een van de partijen, de verlenging toestaan. Hij stelt de duur ervan, die bepaald moet zijn, vast. De rechter, kan in dit geval, indien hij het billijk acht, op verzoek van de verhuurder eveneens een verhoging van de huurprijs toestaan, en de vergoeding die bij toepassing van artikel 3, § 4, verschuldigd is, beperken of opheffen.
Slechts één aanvraag om hernieuwing van de verlenging kan worden ingediend onder dezelfde voorwaarden.
Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter deze verlenging toestaan eveneens onder dezelfde voorwaarden.
Verzenden die brief.

JohnD

#20 , 11 apr 2011 17:03

Euh ... allemaal goed en wel maar de grootmoeder "is" nog niet opgezegd en verder dient er met de driejarige periodes rekening gehouden, waar een opzeg maar gegeven kan worden bij het einde van elke driejarige periode. Hou oud iemand ook is de verhuurder krijgt ze altijd wel buiten.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#21 , 11 apr 2011 17:08

Vanaf wanneer huurt de grootmoeder het appartement? (maand/jaar)

Aafke64

#22 , 11 apr 2011 18:21

Vanaf 1 mei 1997

Vandebos

#23 , 11 apr 2011 21:12

Dus halfweg de vijfde driejarige periode.

Persoonlijk reeds meegemaakt dat art 11 succesvol werd ingeroepen. Maar niemand van ons hier kan de verhuurder beoordelen, dat kunnen jullie alleen.

maske

#24 , 01 apr 2014 20:22

Ik woon op het gelijkvloers van een huis in het Begijnhof...eigendom vd stad Brugge en in Erfgoedpacht voor de zusters Benediktinessen hier.
Vandaag zegt mijn bovenbuur (die me dwars ligt sinbds ik hier woon) dat "ze morgen komen om de septische put leeg te maken en of ik thuis ben".
Ik heb de zusters al verschillende keren daarop gewezen dat ze me moeten kontakteren om af te spreken als ze in mijn huis moeten zijn. Dat doen ze nooit, liever komen ze binnen met de reservesleutel die ik in vertouwen gaf.
Ik moet dus niet thuis zijn als ze morgen komen? Ik had al andere plannen voor morgen!
Dank. meisje

mava105
Juridisch actief: Nee

#25 , 01 apr 2014 20:28

Slot veranderen.

Terug naar “Huren”