verwarming

xena

Re: verwarming

#16 , 14 dec 2010 19:47

Mijn oorspronkelijke vraag was eigenlijk of de huisbaas de verwarming te pas en te onpas zomaar kan en mag afzetten,maar alle hulp en goede raad is van harte welkom.
hoe kunnen wij weten wat er in uw overeenkomst staat ? je zal minstens de tekst van het betreffend beding hier moeten zetten voor een correct antwoord .

burgerlijk wetboek 21/3/1804
Art. 1134. Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.
Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend.
Art. 1315. Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#17 , 14 dec 2010 20:18

Mogelijks probeert de eigenaar zijn stookkosten op de huurders te verhalen. Zou niet de eerste keer zijn.
Heeft hij voor zijn eigendom een afzonderlijke stookketel en afzonderlijke tank, of zijn deze gemeenschappelijk?

karina 50
Topic Starter

#18 , 14 dec 2010 23:22

De eigenaar heeft inderdaad een afzonderlijke ketel en tank,maar hij stuurt zijn aankoopfacturen(22.000 liter op 2 jaar)naar ISTA om de kosten te laten berekenen.Op ieder appartement staan warmtetellers en de opname van deze tellers is correct,maar de formule om de kosten te berekenen is verkeerd.Het is niet omdat de huisbaas voor 22.000 liter mazout heeft aangekocht dat deze volledg is opgebruikt,want de factuur van januari (6000 liter)heeft hij ook opgestuurd ter berekening,terwijl de opname is gebeurd begin mei.
Beste xena,in onze overeenkomst staat niks over het afsluiten van de verwarming.Naar onze mening dient de huisbaas de huurder het genot te schenken van het gehuurde goed,en door het afzetten van de verwarming gaat hij in de fout(dit is onze mening)

Reclame

Franciscus

#19 , 14 dec 2010 23:29

IS die rekening door u geprotesteerd?
Heeft hij enkel de rekening gestuurd of de ganse berekening...dat moet hij volgens de wet de originele facturen/copie.
Wat betalen de andere appartementen?

xena

#20 , 15 dec 2010 08:24

Beste xena,in onze overeenkomst staat niks over het afsluiten van de verwarming.Naar onze mening dient de huisbaas de huurder het genot te schenken van het gehuurde goed,en door het afzetten van de verwarming gaat hij in de fout(dit is onze mening)
toch met enig voorbehoud gezien de karige informatie .

als die 75euro forfaitair is per maand voor verwarming , dan kan u het tijdelijk afzetten van de verwarming beschouwen als een niet afzonderlijk onderhandelde bepaling waarvoor u de nietigheid kan inroepen de bewijslast van het aangevoerde feit namelijk het afzetten van de verwarming ligt bij u gelet op art 870 gerw. het beste wat u kan doen is de eerst volgende keer de verwarming wordt afgezet laat u dit vaststellen en vervolgens gaat u naar het vredegerecht voor een gratis poging tot minnelijke schikking geen advocaat voor nodig gewoon op vredegerecht een formulier invullen op de griffie

gerechtelijk wetboek
Art. 870. Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.

als u de aangehaalde feiten niet hebt laten vaststellen kan u ook niks bewijzen en hebt u ook geen poot om op te staan

JohnD

#21 , 15 dec 2010 09:59

@ karina 50

1) U verlangt hier verwarming tijdens de zomermaanden. Theoretisch is dat uw goed recht. Een vrederechter zal dat hoogstwaarschijnlijk anders zien. U vergeet nl. dat u in een appartementsblok woont waar geen normale mens verwarming verlangt tijdens de zomermaanden. Het op standby houden of het individueel verwarmen van enkel uw appartement kost de andere appartementsbewoners energie en dus ook geld vermits er in die berekeningen van Ista of Caloribel een bepaald % zit van vaste kosten. Dit om te vermijden dat een bewoner aanzienlijk zou kunnen profiteren van de verwarming van andere appartementen. Iemand op een 2e verdiep zou een groot deel kunnen uitsparen door het opwarmen van het appartement eronder. In het blok waar uw dienaar woont is de verwarming pas half October aangezet geweest.

2) Maar zelfs dan is de berekening niet juist want het verbruik is abnormaal. Dat er geknoeid word door sommige eigenaars met die verwarmingsafrekeningen heb ik al aangekaart. Geen kat die daar ooit een zinnig antwoord op gegeven heeft. Ik heb zelfs gesproken over de melk bij de kat zetten. Dat Ista verlangt dat de eigenaar zijn factuur bijvoegt bij de vraag om een eindafrekening te maken is goed. Caloribel vraagt dat niet. De eigenaar kan er dus op los knoeien, en dat het ook gebeurd is reeds verschillende malen bewezen. Ook zijn die berekeningen zodanig ingewikkeld dat daar geen normaal mens aan uit geraakt. Ik heb het dan vooral over de afsluitperiodes die gehanteerd worden.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JohnD

#22 , 15 dec 2010 10:13

Als die 75euro forfaitair is per maand voor verwarming , dan kan u het tijdelijk afzetten van de verwarming beschouwen als een niet afzonderlijk onderhandelde bepaling waarvoor u de nietigheid kan inroepen de bewijslast van het aangevoerde feit namelijk het afzetten van de verwarming ligt bij u gelet op art 870 gerw. het beste wat u kan doen is de eerst volgende keer de verwarming wordt afgezet laat u dit vaststellen en vervolgens gaat u naar het vredegerecht voor een gratis poging tot minnelijke schikking geen advocaat voor nodig gewoon op vredegerecht een formulier invullen op de griffie
gerechtelijk wetboek
Art. 870. Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert. Als u de aangehaalde feiten niet hebt laten vaststellen kan u ook niks bewijzen en hebt u ook geen poot om op te staan
Wel erbij zeggen xena dat dit grapje van vaststelling enkel door een DW kan gebeuren. En dat is al gauw € 250. Waarbij de gratis vrederechter procedure een peulschil is. Het zijn bovendien kosten (de DW vaststelling) die niet verhaalbaar zijn.
Ik heb vroeger nl. al eens een gelijkaardige vaststelling willen doen omdat mijn huisbaas het nodig vond om de verwarming om 21h af te zetten, en dit terwijl ik een nachtmens ben. Dit onafgezien van het feit of ik wel in mijn recht zou zijn. Want ik vraag me af hoe dat dan wel zit met mensen die in een ploegenstelsel werken. Die hebben toch ook recht op verwarming midden in de nacht ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

xena

#23 , 15 dec 2010 12:50

Wel erbij zeggen xena dat dit grapje van vaststelling enkel door een DW kan gebeuren. En dat is al gauw € 250.
wat is er mis met een gratis melding opgesteld door de politie ?

mava105

#24 , 15 dec 2010 14:10

zowel bij ISTA als CALORIBEL dien je de hoeveelheid stookolie die NOG IN DE TANK AANWEZIG IS mee te delen. Die wordt dan afgetrokken van de aangekochte hoeveelheid. In deze berekening wordt ook rekening gehouden met de hoeveelheid die nog in de tank zal van vorige periode.
Al bij al zijn deze afrekeningen redelijk juist.

Franciscus

#25 , 15 dec 2010 14:18

En wat zou de politie te melden hebben dit is geen strafbare zaak dus zal/moet/kan de politie hier niet in tussenkomen.
In burgerlijke zaken is de politie niet alleen bevoegd maar kan en mag zelfs geen getuigenis ter zitting afleggen.
(Behoudens bijzondere toestemming gerechtelijke overheid).

Trouwens het feit dat ze zelfs niet in dat lokaal kunnen zegt al genoeg. Aangetekend in gebreke stellen met vriendelijk verzoek verwarming aan te zetten. Alhoewel ik niet zeker ben gezien gebrek aan gegevens.
Vraagsteller wordt lid huurdersbond en vraag deze al de zaken eens door te nemen ALVORENS je gaat reageren.

JohnD

#26 , 15 dec 2010 14:24

Wel erbij zeggen xena dat dit grapje van vaststelling enkel door een DW kan gebeuren. En dat is al gauw € 250.
Wat is er mis met een gratis melding opgesteld door de politie ?
Daar is niets mis mee. Maar dat is hun taak niet en zij zullen het ook niet doen. In principe zou je hen dan trouwens voor elke soort simpele vaststelling kunnen gebruiken. Omdat zij beedigd zijn zou zo een vaststelling ook kunnen, laat me daarover duidelijk zijn.

JohnD

#27 , 15 dec 2010 14:33

Idd. F spitig genoeg kunnen we geen vaststellingen, al zijn ze nog zo simpel, laten doen door de politie. Het eenvoudig laten vaststellen dat die verwarming in mijn aangehaald geval werd afgezet om 21h. kon enkel door een DW gebeuren. En bij de vraag aan Mr. de DW of er een kans in zat dat de vrederechter deze vaststelling van € 250 zou laten terugbetalen door de verliezer in geval van een rechtsgeding was het antwoord: daar is weinig kans toe.

karina 50
Topic Starter

#28 , 15 dec 2010 20:36

Iedereen op dit forum denkt de waarheid in pacht te hebben.Feit is dat er normaal gezien in iedere woning een elektriciteitsmeter,een watermeter en in vele gevallen een gasmeter aanwezig is,en iedereen betaalt braafjes de rekeningen zonder zich daarbij vragen te stellen,omdat wij veronderstellen dat deze berekeningen juist zijn.
Ik heb ook de rekening gekregen vastgesteld door een warmteteller,en bij mij was deze rekening buitensporig hoog omdat de berekening simpelweg verkeerd is berekend.Er zijn zelfs 2 vaststellingen geweest door een deurwaarder,waarbij de verwarming afstond en de meter gewoon doortelde.

JohnD

#29 , 15 dec 2010 21:33

Iedereen op dit forum denkt de waarheid in pacht te hebben.
Misschien .. tot het tegengestelde is bewezen. Trouwens zoals het ergens staat vermeld is dit geen vervanging van juridisch advies van experts. Alhoewel er enkele experts onder de leden zijn.
..dat er normaal gezien in iedere woning een elektriciteitsmeter, een watermeter en in vele gevallen een gasmeter aanwezig is, en iedereen betaalt braafjes de rekeningen zonder zich daarbij vragen te stellen, omdat wij veronderstellen dat deze berekeningen juist zijn.
Ik heb ook de rekening gekregen vastgesteld door een warmteteller, en bij mij was deze rekening buitensporig hoog omdat de berekening simpelweg verkeerd is berekend. Er zijn zelfs 2 vaststellingen geweest door een deurwaarder, waarbij de verwarming afstond en de meter gewoon doortelde.
Dat zou ik niet veralgemenen, zeker in mijn geval. Als er iets niet normaal is aan een afrekening ruik ik dat bij wijze van spreken op grote afstand reeds. En als bij u de verwarming afstond en de meter gewoon doortelde en er bovendien nog een DW bij was, dan hebt ge uw bewijs wit op zwart dat er een en ander niet klopt. Niet betalen is de boodschap en een telefoontje naar het ministerie, klacht wegens fraude, TA inschakelen enz.. Kortom maak er werk van. Enfin je kan het nog zo gek niet bedenken.

karina 50
Topic Starter

#30 , 16 dec 2010 15:42

Welk ministerie en wat is TA?

Terug naar “Huren”