zelf nieuwe eigenaar woning - raad gevraagd

justwanttomove
Topic Starter

Re: zelf nieuwe eigenaar woning - raad gevraagd

#16 , 15 feb 2011 13:52

Toch maar een "heropening" van dit topic.

We zijn nu ongeveer 6 weken later en de vorige huurders hebben ons een AS gestuurd (via huurdersbond) om de interesten van de afgelopen 10 jaar op de huurwaarborg te vorderen (188 euro).
Aangezien we zelf maar sinds Augustus 2010 eigenaar zijn en de waarborg die we ontvangen hebben van de eigenaar (zonder interesten) altijd bij de notaris geblokkeerd heeft gestaan, zijn we van mening geen interesten te moeten betalen. De keuze om het geld bij de notaris te laten blokkeren, was trouwens een keuze van de huurders zelf.

J.Demoor heeft me in dit topic al geholpen door onderstaande te schrijven:
"‘De koper is niet aansprakelijk voor de verbintenissen die de oorspronkelijke verhuurder vóór de verkoop niet was nagekomen. De nieuwe eigenaar kan niet aangesproken worden tot terugbetaling van de waarborg die door de huurder aan de vroegere eigenaar was betaald en die deze niet heeft overgemaakt aan de koper. De verbintenissen van de verhuurder,die,ingevolge de koop,overgaan op de koper,zijn deze waarvan de uitvoering na de verkoop moet gebeuren en waarvoor thans de tussenkomst van de koper vereist is‘(Cass. 27 juni 1946,Pas. 1946,I,267,Arr.Cass. 1946,247).

De huurder dient dus de interesten op de huurwaarborg te vorderen van de verhuurder-verkoper tot aan de verkoop en daarna van de verhuurder-koper."

Maar ze hebben nu een zaak geopend omdat hun advocaat een andere mening heeft. Ook de juridische dienst van Testaankoop zegt ons dat we de interesten verschuldigd zijn (hoewel ik niet helemaal het gevoel had dat ze het verhaal snapte)

Hebben jullie nog advies voor dit overblijvend probleem?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#17 , 15 feb 2011 15:04

Neen, J demoor heeft gelijk.

justwanttomove
Topic Starter

#18 , 15 feb 2011 15:16

ok bedankt voor de bevestiging, dan wacht ik gewoon de rechtzaak af en zie ik hoe het verder loopt.
Ik heb geen zin om zomaar 188 euro te betalen omdat er vanaf te zijn, zeker gezien heel de historiek in dit verhaal

Reclame

Terug naar “Huren”