nieuwe eigenaar huurwoning

vincent10
Topic Starter

Re: nieuwe eigenaar huurwoning

#16 , 25 okt 2010 18:32

Ik heb vandaag een aangetekend schrijven verstuurt naar de nieuwe eigenaar. Zodoende kan ik nu volgens mij wel de opzegbrief hier tonen. Bij deze de aangetekende opzegbrief van nieuwe eigenaar...:

Geachte Mevrouw, Mijnheer,

Zoals u reeds wist, ben ik de nieuwe eigenaar van de woning gelegen te............ .
U bent huurder van deze woning.

Met dit schrijven breng ik u op de hoogte dat de huurprijs vanaf nov 2010
600 (zes honderd) euro zal bedragen.
Dit bedrag dient betaalt te worden voor elke tiende van de maand op rekeningnr.......... .

Indien u hiermee niet akkoord kan gaan, gelieve deze brief dan te beschouwen als uw opzeg.
Opzeg welke dan nu ingaat om te eindigen op 1 februari 2011.

Indien U echter wel akkoord kan gaan, neem dan contact met mij op, teneinde de huurovereenkomst samen te ondertekenen.

De huurovereenkomst voeg ik hierbij ter inzage.

Hoogachtend,

de eigenaar

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#17 , 25 okt 2010 18:59

Noot : is er al een nieuwe eigenaar...effectief??
anders is de andere nog steeds de eigenaar.
Kort verhaal: iemand in de familie huurt in een nieuwbouw - bouwer is vriend van ouders na 2 jaar zegt hij ik heb alles verkocht dus we vieren vanavond..
Voor die avond kwam de 'nieuwe' eigenar al langs en stelde zijn voorwaarden.
Die avond gezien geen contract een contract opgesteld om duimen en vingers af te likken en geregistreerd.
De nieuwe eigenaar een, volgens eigen zeggen, 'expert boekhouder' heeft nooit nagezien en zijn notaris ook niet of er een geregistreerd huurcontract was . oude eigenaar' wist' het niet ...enkel dagen na de effectieve koop een brief dat de huur verdriedubbeld was voor appartement 1 (zelfstandige) en verdubbeld voor appartement 2 (woning).
Zelfs deurwaarder kwam eraan te pas later voor vaststelling en al de andere leuke dingen ...
Voor de rechtbank werd contract dan bovengehaald - ... dat was het begin van een 5 jaar durend circus van dagvaardigingen die de nieuwe eigenaar allemaal zonder uitzondering verloren heeft. (van onwettige indexaanpassingen - binnendringen in woning - wijzigen van nutsvoorzieningen-onwettige opzeggingen en onwettige eis (ongegronde) tot schadevergoeding)

vincent10
Topic Starter

#18 , 25 okt 2010 19:06

Tja, is er al een nieuwe eigenaar?

Ik weet het niet, tot nog toe heb ik enkel deze brief (die ik hiervoor heb gepost) ontvangen....

Er is blijkbaar toch iemand die claimt dat hij de nieuwe eigenaar is (briefschrijver)

Maar bewijzen heb ik er niet van

We wachten wel af, in het AS staat het alleszins vermeldt

Reclame

mava105

#19 , 25 okt 2010 20:05

Vraag die "zogezegde " nieuwe eigenaar om een attest door zijn notaris opgesteld, waaruit moet blijken dat hij wel degelijk eigenaar is, en dit vanaf xx/xx/xxxx, en dat hij vanaf die dag gerechtigd is de huur te innen.

JohnD

#20 , 26 okt 2010 11:16

@vincent 10:
Met dit schrijven breng ik u op de hoogte dat de huurprijs vanaf nov 2010
600 (zes honderd) euro zal bedragen.
Dit bedrag dient betaalt te worden voor elke tiende van de maand op rekeningnr.......... .
Indien u hiermee niet akkoord kan gaan, gelieve deze brief dan te beschouwen als uw opzeg.
Opzeg welke dan nu ingaat om te eindigen op 1 februari 2011.
Volgens mij kan dit niet. Ik bedoel niet-schriftelijk of mondeling wel natuurlijk. Omdat dan nooit wit op zwart kan bewezen worden dat de opzeg eventueel zou te maken hebben met het feit dat de huurder niet akkoord gaat met de verhoging van de huurprijs.
Door dit nu wit op zwart op papier te zetten geeft de verhuurder onbetwistbaar toe dat het een wel met het ander te maken heeft, m.a.w. hij gebruikt overduidelijk chantage, wat bij wet verboden is.
We zitten hier met het feit dat volgens mij die opzeg onwettellijk is doordat er overduidelijk een drukkingsmiddel gehanteerd word, hij zet het immers wit op zwart op papier.
U kan de verhuurder vervolgen wegens chantage.
Daarnaast zit de verhuurder met het probleem dat hij 1) geen nieuwe opzegbrief meer kan maken omdat u steeds de oude terug kan bovenhalen als bewijs van chantage 2) in feite de opzegbrief tevens niet zuiver een opzegbrief is maar ook een brief met kennisgeving van verhoging huur, het is het een of het ander, en hij kan niet gebruikt worden om de huur te verhogen vermits hij dat op dit ogenblik nog niet kan met de huidige huurder.
VDB of anderen kunnen misschien, met het bewijs van chantage rekening houdende, eens een voorbeeldbriefje nr. de eigenaar opstellen met verwijziging nr. de betreffende BW. artikels die ik niet zo onmiddellijk van buiten ken.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

vincent10
Topic Starter

#21 , 27 okt 2010 16:09

Zoals beloofd hier de nieuwe huurovereenkomst bijgevoegd bij het AS schrijven van ''nieuwe eigenaar''

HUUROVEREENKOMST

Tussen de ondergetekenden:

1. naam eigenaar, hierna aangeduid als verhuurster
En
2. Naam mezelf, hierna aangeduid als huurde

Tussen beide partijen werd het volgende overeengekomen:

1. VOORWERP

Verhuurster verhuurt aan huurder, die aanvaardt een woning gelegen te...........

2. BESTEMMING

Het gehuurde goed is bestemd als woning en moet als zodanig gebruikt worden.
De bestemming mag niet gewijzigd worden zonder schriftelijke toestemming van de verhuurster.

3. TERMIJN

Deze huurovereenkomst gaat in op 1 november 2010 en is in principe afgesloten voor een periode van 3 jaar.
Het staat de huurder vrij binnen deze periode een opzeg te geven, mits een inachtname van een opzgtermijn van 3 maanden per aangetekend schrijven.
Tijdens de opzeg is de bezoekdag vastgesteld op zaterdag van 10 to 12 u
De verhuurder zal dan de kandidaten vrij binnnenlaten teneinde de woning te bezichtigen.
De verhuurster kan een einde stellen aan het huurcontract op het einde van elke drie jaar, mits een in achtname van een opzegperiode van 6 maanden, waarbij de bezeokregeling dezelfde is als hierboven beschreven.
In geval van verkoop van het gehuurde goed, zal de nieuwe eigenaar een einde kunnen maken aan het huurcontract, indien hij dit opzegt per aangetekend schrijven of bij deurwaardersexploot, binnen de drie maanden na verwerving, mits een opzegtermijn van 6 maanden.

4. HUURPRIJS

De maandelijkse huur bedraagt 600 (zes honderd) euro en is te betalen voor de tiende dag van elke maand op het rekening nr.........
Elke betaling dient uiterlijk de 10 de dag van elke maand in het bezit te zijn van de verhuurster.
Elke laattijdige betaling zal van rechtswege en zonder aanmaning, een nalatigheidsintrest van 1% per begonnen maand met zich meebrengen en dit ten laste van de huurder.

5. AANPASSING AAN DE INDEX

Behalve indien de wet er anders over beschikt, wordt uitdrukkelijk overeengekomen dat de huurprijs automatisch en van rechtswege gekoppeld wordt aan de schommelingen van het indexcijfer van de consumptieprijzen (gezondheidsindex) geschapen krachtens de wet tot vrijwaring van 's lands concurrentievermogen. De aanpassing zal eens per jaar geschieden en namelijk op de verjaardag van het in werking treden van de huidige overeenkomst en dit volgens de hierna vermelde formule

Nieuw huurprijs= Basishuurprijs x nieuwe index of 600 Euro x nieuwe index
gedeeld door basisindex gedeeld door 113,29

De basisindex is van de maand, welke datum van ondertekenen van onderhavige overeenkomst voorafgaat, d.w.z. deze van de maand september 2010.
Welke ook de verhogingen of verlagingen van de index zouden zijn, zal de huurprijs niet lager mogen komen dan het initiele bedrag vastgesteld in punt 4

6. BELASTINGEN EN TAXEN

Alle om het even welek belastingen en taksen die door de staat, het gewest, de provincie of de gemeente opgelegd worden of zullen worden, en die het gehuurde goed bezwaren, inclusief de onroerende voorheffing, zullen uitsluitend door de huurder gedragen en betaald worden.
De onroerende voorheffing voor het jaar 2010 bedroeg 405,89 Euro

7.WAARBORG

Ten einde een stipte uitvoering van de huurovereenkost te verzekeren, zal de huurder in het voordeel van de verhuurster een waarborgsom gelijk aan twee maanden huur, storten op een geblokkeerde huurwaarborgrekening.
Deze huurwaarborg zal met intrest, na beeindiging van d ehuurovereenkomst aan de huurder terugbetaald worden, nadat gebleken is dat de huurder aan al zijn huurverplichtingen heeft voldaan.
De huurwaarborg mag niet gebruikt worden tot betaling van eventuele verschuldigde huur.
De waarborg dient te worden geplaatst bij BNP Fortis Paris Bas

Tot zover al een deel van de overeenkomst, rest volgt zeer spoedig

vincent10
Topic Starter

#22 , 27 okt 2010 16:48

Vervolg...

8. PLAATSBESCHRIJVING

De verhuurster zal een omstandige plaatsbeschrijving laten opmaken door een deurwaarder en dit op haar kosten.
In geval, indien er belangrijke wijzigingen aan of in het gehuurde gebouw werden aangebracht nadat de plaatsbeschrijving werd opgemaakt, da zal zowel de huurder als de verhuurster, kunnen eisen dat een bijvoegsel aan de plaastbeschrijving wordt toegevoegd.
De huurder zal bij het einde van de huurovereenkomst, het goed in de staat teruggeven waarin het, volgens de plaatsbeschrijving, heeft ontvangen, met uitzondering van wat beschadigd werd.
Deze schade zal in mindering worden gebracht van d ehuurwaarborg, waarna de verhuurster het overgebleven gedeelte van de huurwaarborg zal overmaken aan de huurder.
Wanneer de huurwaarborg niet mocht voldoende zijn, zal de huurder het meer gedeelte dienen te betalen.

9. VERBOUWEN VAN DE GEHUURDE WONING

In geval de huurder het gehuurde goed wil verbouwen, moet hij hiervoor de schriftelijke toelating hebben van de verhuurster.
Alle verbeteringen en verbouwingen die door de huurder aldus werden uitgevoerd, zullen onmiddelijk en onvergoed, eigendom worden van de verhuurster.
De huurder kan geen verhaal uitoefenen tegen de verhuurster in geval het gehuurde goed geheel of gedeeltelijk ongeschikt zou zijn voor bewoning ingevolge de uitgevoerde werken.

10. ONDERVERHUUR EN AFSTAND VAN HUURRECHT

De hurder mag het gehuurde goed, noch geheel, noch gedeeltelijk, onderverhuren, noch zijn huurrechten aan derden afstaan, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de verhuurster.

11. ONDERHOUD

De huurder verbindt zich ertoe, tot het einde van de huurovereenkomst, het goed in volmaakte huurstaat te onderhouden als een goed huisvader, met uitzondering van de grote herstellingen aan de ruwbouw of dakbedekking.
De verhuurster neemt de verplichtingen op zich, in verband met het onderhoud en de herstellingen , waartoe zij krachtens art. 1719 en 1720 van het Burgelijk wetboek gehouden is.
De huurder moet onmiddelijk verwittigen (binnen de 24 uur)indien er zich schade voordoet waarvan de herstelling ten laste van de verhuurster valt. In geval de huurder hiervoor in gebreke blijft valt alles ten laste van de huurder.
De huurder is eveneens verplicht de grote werken, die ten laste zijn van de verhuurster, te laten uitvoeren, ook al duren die meer dan 40 dagen, en dit zonder recht op vermindering van de huurprijs.
Vallen ten laste van de verhuurder: bij het verlaten van het gehuurde goed, het vervangen van gebarsten of gebroken ruiten of spiegels, zowel binnenhuis als buiten, welke ook de oorzaak is, het goed onderhouden van alle toestellen en installaties.
Hij zal ondermeer, zonder dat deze beschrijving beperkend is, de apparaten en leidingen van water, gas, elektriciteit, centrale verwarming en afvoerbuizen, de tuin, de tuin- en grasperken, water- en sterfputten, telefooninstallaties onderhouden.
De huurder zal de nstallaties tegen vorst vrijwaren. Hij zal ervoor zorgen dat de sanitaire apparaten, leidingen en afvoerbuizen niet verstopt geraken.

12. VERZEKERINGEN

De huurder zal zijn burgelijke verantwoordelijkheid in geval van brand, en verhaal van buren, moeten verzekeren bij een erkende verzekeringsmaatschappij. Hij zal te alle tijde moeten kunnen bewijzen, door voorleggen van de betalingsbewijzen van de premies dat hij deze verplichting naleeft. De betreffende verzekeringspolis zal de bepaling moeten behelzen, dat de verzekeringsmaatschappij het contract niet mag verbreken, zonder dat zij de verhuurster, tenminste veertien dagen vooruit, hiervan per aangetekend schrijven op de hoogte heeft gesteld. De gewaarborgde kapitalen zullen gekoppeld worden aan de schommelingen van de ABEX-index.

13.RECHT VAN BEZOEK

De verhuurster of haar gevolmachtigde, heeft het recht het verhuurde goed, na afspraak met de huurder, te bezoeken, ten einde zich te vergewissen of al de verplichtingen van de overeenkomst nageleefd worden.

14. AANPLAKBILJETTEN

Bij voorgenomen verkoop of verhuring van het goed, is de huurder verplicht, om een dag per week het goed te laten bezichtigen en toe te laten dat aanplakbiljetten op een goed zichtbare plaats worden aangebracht.

15. ONTEIGENING

In geval van onteigening voor openbaar nut, zal de verhuurder aan de onteigende overhied geen vergoeding vorderen die, in gelijk welke mate, de vergoeding die aan de verhuurster toekomt zou verminderen. Hij verzaakt tevens aan alle verhaal tegenover de verhuurster.

16. SOLIDARITEIT

De verplichtingen die uit onderhavige overeenkomst voortvloeien, gelden niet alleen voor beide partijen, maar verbinden tevens, op hoofdelijke en ondeelbare wijze, hun erfgenamen en rechthebbenden.

17. KEUZE VAN WOONPLAATS

Voor de uitoefening van deze overeenkomst, kiest de verhuurster woonplaats in het hierboven aangehaalde adres en de huurder in het gehuurde goed.

18. REGISTRATIE

Krachtens de wet betreffende de Registratie, Hypotheken en Griffie (Art.19-3 van de wet) moet onderhavige huurovereenkomst geregistreerd worden. De huurder zal de kosten hiervan moeten betalen. Uitsluitend voor de registratieformaliteiten worden de niet becijferde lasten geschat op 10% van de huurprijs. Binnen een termijn van veertien dagen zal de huurder het bewijs van registratie voorleggen aan de verhuurster.

Opgemaakt te ...., in 3 exemplaren, waarvan éé bestemd voor de registratie, en waarvan elek partij erkent één exemplaar ontvangen te hebben, na lezing en ondertekening.

De verhuurster De huurder

Tot zover het huurcontract

JohnD

#23 , 27 okt 2010 17:11

Het is een mengeling van zaken die wettellijk zijn, en zaken die uit huurcontracten van een aantal jaren geleden, en nu niet meer toegelaten zijn. Het speelt geen rol, door het feit van wit op zwart schriftelijk te stellen en in een schrijven een zgz. opzeg te doen kan dit niet. Het als/of aspect is chantage. Die brief moet als een geheel worden beschowd, vermits het ook maar 1 schrijven is. Er is geen enkele huurwet die bepaald dat zoiets toegelaten is. Een opzeg en een nieuw huurcontract (of akkoord om de huur gewoon verder te laten lopen) samen is uitgesloten. Ze worden in de huurwet ook afzonderlijk behandeld, en in afzonderlijke artikels.

In de huurwet en afgezien van de duidelijke chantage die de verhuurder gebruikt om de huur aanzienlijk te doen stijgen, staat nergens dat de huur wel mag verhoogd worden als de huurder eerder dit laatste verkiest dan een opzeg. Er staat ook nergens te lezen dat verhuurder het recht zou hebben om de huurder te laten kiezen tussen het een of het ander.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

vincent10
Topic Starter

#24 , 28 okt 2010 18:00

Bedankt John D voor je informatie, maar eigenlijk is het me niet om die dingen te doen. Ik zou gewoon willen blijven wonen hier, met 'n normaal huurcontract en met wederzijds respect van huurder en verhuurder.
Dat ik hem kan aanklagen voor chantage is misschien leuk om te weten voor in de toekomst als dat nodig moest zijn, maar ik hoop dit niet te hoeven gebruiken.
Eerst maar eens afwachten hoe hij reageert op mijn AS dat nu een paar dagen geleden verstuurd is, met daarbij mijn oprechte dank aan de heer Vandebos.

vincent10
Topic Starter

#25 , 29 okt 2010 12:20

Zojuist een aangetekend schrijven gekregen van de nieuwe eigenaar, hij geeft me de opzeg, met termijn van 6 maanden, vanaf 1 november 2010 , en hij gaat zelf de woning betrekken.
Bijgevoegd ook de akte van verkoop.
Dit zijn nu al 2 ''opzegbrieven'' in een week tijd.
Wat nu te doen?

mava105

#26 , 29 okt 2010 12:29

zaak zeker in het oog houden. Hijzelf of een naaste familie moet er binnen de 12 maanden intrekken en er dan ook permanent en effectief wonen en dit gedurende minstens 24 maanden. Doet hij dat niet heb je recht op een schadevergoeding.

JohnD

#27 , 29 okt 2010 12:38

Zojuist een aangetekend schrijven gekregen van de nieuwe eigenaar, hij geeft me de opzeg, met termijn van 6 maanden, vanaf 1 november 2010 , en hij gaat zelf de woning betrekken.
Bijgevoegd ook de akte van verkoop.
Dit zijn nu al 2 ''opzegbrieven'' in een week tijd.
Wat nu te doen?
Geef eens een kopij van die opzegbrief. Het is mogelijk dat die niet reglementair is, dan telt hij dus niet. Je wil blijven wonen zeg je ? Was die eigenaar echt van plan om in jouw app't te komen wonen ? Of is dat een truuk om jou buiten te krijgen ? Ik geloof eerder dit laatste rekening houdende met wat ik in zijn eerste brief lees. Er is veel kans dat hij de truuk van het zgz. zelfbewonen gebruikt om je er vroeger buiten te krijgen. Dan laat je dat aanmodderen en laat je hem in de val lopen. Dat kan je 18m. huurschadevergoeding opbrengen als hij de woning niet effectief bewoont binnen het jaar nadat je opzeg ten einde is, en er verder geen 2 jaar continu woont. Dat is reeds behandeld op het forum. Opgelet als hij in zijn opzegbrief gezet heeft dat hij er zelf komt inwonenen, mag hij er daarna niet een familielid of zo laten gaan inwonen. Hij mag dat wel maar dan kost het hem ook 18m. schadevergoeding.

JohnD

#28 , 29 okt 2010 12:43

zaak zeker in het oog houden. Hijzelf of een naaste familie moet er binnen de 12 maanden intrekken en er dan ook permanent en effectief wonen en dit gedurende minstens 24 maanden. Doet hij dat niet heb je recht op een schadevergoeding.
Sorry, mava, maar als de eigenaar in zijn opzegbrief preciseerd (wat hij wettellijk verplicht is in het geval van een opzeg voor zelfbewoning of familie), dan moet hij of die persoon vermeld in de opzegbrief er ook effectief zelf komen wonen binnen de vermelde periode en duur. En niet iemand anders. Dat is logisch want dan zou elke verhuurder die truuk kunnen gebruiken.

vincent10
Topic Starter

#29 , 29 okt 2010 12:51

Hier de nieuwe brief die ik zojuist kreeg, zijn er al 2 in een week tijd, kan dit ook zomaar allemaal?

Geachte Mevrouw/Meneer,

Ingevolge uw brief zend ik U hierbij, alhoewel ik daartoe niet gehouden was, een afschrift van een deel van de akte door notaris .......voor de aankoop van het huis gelden te ......

Hieruit blijkt dat ik wel degelijk de nieuwe eigenares ben van de woning die u betrekt te ........

Indien u hierover nog inlichtingen wil staat het u vrij notaris ......te contacteren.

Nadat ik alles overwogen heb, heb ik besloten om in het pand, ..........straat te ............ zelf te gaan wonen.

Daarom geef ik U hierbij uw opzeg welke ingaat op 1 november 2010 om te eindigen op 30 april 2011, zijnde de wettelijke opzeg van 6 maanden.

Tevens wil ik er u op wijzen dat de huurprijs, zoals in de akte van de notaris vermeld, opgetrokken wordt van 600 (zes honderd) euro per maand en dit vanaf 1 november 2011.

De eigenaar

Vandebos

#30 , 29 okt 2010 13:30

As terugzenden dat u de opzeg correct ontvangen hebt en deze aanvaard binnen de context van art 3§é van de huurwetgeving.. (tot 1 maand voor het einde van de opzeg kan je een verlenging wegens uitzonderlijke omstandigheden vragen middels art 11. Op die wijze kan eventueel nog eens uitstel bekomen worden.)

De huurverhoging vanaf 11/2011. Tja als zij haarzelf huur wenst te betalen en die wenst te verhogen in gemeenschappelijk akkoord met zichzelf, daar mag jij wettelijk zelfs niet tussenkomen... :mrgreen:

Eerste deel missie gelukt...

Terug naar “Huren”