Huur appartement en contract ivm kleuren op de muren

JohnD

#16 , 12 feb 2010 11:05

Zeer duidelijk laten opnemen in de plaatsbeschrijving dat de muren niet in de standaard bleke kleur zijn. In het contract in het laatste punt, dat meestal "bijzondere voorwaarden" wordt genoemd opnemen dat de muren bij aanvang van het contract niet in een lichte kleur zijn geschilderd namelijk knalrood.
Is dat alles wel nodig VDB ? Ik bedoel dat als in de PB gewoon staat rode muren in kinderkamer of zo, dat dat normaal toch voldoende moet zijn. Door er hier zo de nadruk op te leggen met vermeldingen zoals "standard beige" en dan nog onder "bijzondere voorwaarden" en zo, zal die verhuurder een vermoeden beginnen krijgen, enfin geen goede verstandhouding vanaf het begin en zo .. en dat is toch het laatste wat je wil als huurder. :shock:
Het kan zelfs de besprekingen doen afspringen vanaf het begin. Ik zou dat dan gewoon vermelden in de PB, en vermoed dat zoiets dan even juridisch onaanvechtbaar is.

Trouwens mijn anecdote van een hele tijd geleden hier op het forum over rode muren kan nog steeds geconsulteerd worden.
Laatst gewijzigd door JohnD op 12 feb 2010 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tianneke

#17 , 12 feb 2010 11:09

De afspraak met huurders die ik in dergelijke gevallen meestal zelf maak is dat zij de schilderwerken uitvoeren, dat ze binnen een neutraal palet zelf de tint kiezen die ze wensen, dat ze de benodigde verf gaan halen op mijn rekening bij de verfwinkel waar ik al mijn materiaal haal (waarvan de eigenaar weet dat ze komen en welke kwaliteit van verf er dient meegegeven te worden).
Daar hadden we eerder moeten aan denken...het scheelt een hoop werk.
Een volgende keer regelen we het zo, beschrijf je dat in de huurovereenkomst?

Vandebos

#18 , 12 feb 2010 11:38

@ john

Beter een discussie aan het begin van het contract dan op het einde ervan. Vermelding in bijzondere voorwaarden is gewenst aangezien er een clausule over de kleuren is opgenomen in het contract die niet overeenstemt met de realiteit.

@ tianneke

Tot op heden is mijn woord in dergelijke gevallen steeds voldoende geweest. Het opnemen in de huurovereenkomst is een ander verhaal, dat zou van een afspraak in onderling overleg een contractuele verplichting maken die dan weer misbruikt kan worden...

Reclame

tianneke

#19 , 12 feb 2010 12:08

Juist.

'k Zal eens op zoek gaan naar vertrouwen, na al de toestanden met de vorige huurders ben ik dat onderweg ergens verloren :(

Vandebos

#20 , 12 feb 2010 12:35

Relatie verhuurder/huurder is steeds een delicate evenwichtsoefening... Ik schenk huurders het vertrouwen tot de eerste keer dat ze met mijn voeten spelen. 2de keer is op de laatste 8 jaar slechts 2maal voorgekomen...

tianneke

#21 , 12 feb 2010 12:40

Dan heb je veel mensenkennis, hier is het twee keer mislopen op 4 jaar (één woning) da's geen goede referentie, er liep duidelijk telkens iets fout in de beoordeling, wat we nu niet willen herhalen.

Vandebos

#22 , 12 feb 2010 13:17

*kuch*

door één huurder 2* beetgenomen is slechts 2* gebeurd... 1* probeert 1/5 maar meestal gaat dit gepaard met voldoende andere feiten om die man met zijn grijze pruik te laten oordelen in mijn voordeel.

Dat is nu éénmaal het risico van verhuren. Enige advies dat ik in een dergelijke situatie kan geven is consistent zijn in je reactie en niet aarzelen het vredegerecht in te schakelen om te tonen dat het je ernst is.

Vandebos

#23 , 12 feb 2010 13:27

Het is ook één van de redenen waarom ik ben overgeschakeld naar het verhuren via makelaar:

De meeste makelaars in de regio kennen na verloop van tijd de "rotte appels" en weigeren aan hen te verhuren. Zeer vaak is een groot deel van dat publiek ook al uitgesloten van huur van een sociale woning aangezien ze reeds met verscheidene woonmaatschappijen in de clinch hebben gelegen.

Het resultaat is dat de privé-verhuurder tussen zijn kandidaten een disproportioneel groot aantal "probleemgevallen" zal zitten hebben. Een aantal ervan zijn uit uit te filteren doch niet allemaal. Je zal dan ook weer sneller "prijs" hebben.

Tussen haakjes, voordat de flame aanvallen beginnen; het is absoluut niet mijn intentie om alle privé-huurders over dezelfde kam te scheren, enkel om te trachten een uitleg te verschaffen waarom verhuurders die geen gebruik maken van de diensten van een makelaar een statistisch hogere kans lopen slechte huurders aan te trekken.

JohnD

#24 , 12 feb 2010 17:03

.... enkel om te trachten een uitleg te verschaffen waarom verhuurders die geen gebruik maken van de diensten van een makelaar een statistisch hogere kans lopen slechte huurders aan te trekken.
.... en waarom huurders die een woning huren van het duo makelaar/verhuurder een statistisch hogere kans maken om professioneel voor de aap gehouden te worden. Het begint voor de huurder al met de vraag naar wie moet hij zich moet wenden ? De ene (makelaar of verhuurder) beweerd soms doodleuk dat je je als huurder tot de andere moet wenden. Als huurder word je dan dubbel voor de aap gehouden en van het kastje naar de muur gestuurd. Nu dat het wat minder goed gaat in de verkoop-immosektor storten die makelaars zich volop in de huursektor om daar nog wat kruimeltjes bijeen te rapen. Ik heb er voorlopig wel mijn buik vol van, van die makelaars.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#25 , 12 feb 2010 17:31

.... enkel om te trachten een uitleg te verschaffen waarom verhuurders die geen gebruik maken van de diensten van een makelaar een statistisch hogere kans lopen slechte huurders aan te trekken.
.... en waarom huurders die een woning huren van het duo makelaar/verhuurder een statistisch hogere kans maken om professioneel voor de aap gehouden te worden. Het begint voor de huurder al met de vraag naar wie moet hij zich moet wenden ? De ene (makelaar of verhuurder) beweerd soms doodleuk dat je je als huurder tot de andere moet wenden. Als huurder word je dan dubbel voor de aap gehouden en van het kastje naar de muur gestuurd. Nu dat het wat minder goed gaat in de verkoop-immosektor storten die makelaars zich volop in de huursektor om daar nog wat kruimeltjes bijeen te rapen. Ik heb er voorlopig wel mijn buik vol van, van die makelaars.
Hangt allemaal af van het type contract dat er tussen eigenaar en makelaar wordt gesloten, behelst dit enkel de verhuur van het pand, dan eindigt de verantwoordelijkheid van de makelaar zodra dat het contract is ondertekend, de plaatsbeschrijving is opgesteld en de registratie is gebeurd. Als er daarentegen sprake is van een rentmeesterschap dan is de makelaar effectief de aan te spreken persoon door de huurder. Het is pas op het ogenblik dat het effectief tot een geding komt dat deze de eigenaar niet meer zal kunnen vertegenwoordigen. (lang leve de belgische wetgeving)

Als de huurder dus door de eene naar de andere wordt gestuurd en omgekeerd, doet deze er best aan beide in schriftelijk ingebreke te stellen indien men hem/haar niet binnen een vastgestelde termijn meedeelt wie van beide nu dient gecontacteerd te worden. Trouwens, Bij twijfel neem je ALTIJD contact op met de eigenaar, de rentmeester is immers in het beste geval "slechts" een gevolmachtigde. Het is dan ook de verantwoordelijkheid van de eigenaar om zijn volmachtdrager in te lichten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#26 , 12 feb 2010 18:17

Daarbuiten heeft men nog altijd de vrederechter die buitensporige eisen van de verhuurder aan banden kan leggen.
Ook vrederechter kan grenzen stellen - waarin deze zegt herschilderen maar niet in vb zwart of fluo of hevige kleuren.

Wij mochten de badkamer toen niet in het zwart schilderen.

Vandebos

#27 , 12 feb 2010 20:48

beter voorkomen dan genezen... na een tijdje begin je genoeg te krijgen van die man met zijn grijze pruik... zelfs als je iedere keer in het gelijk wordt gesteld.

Terug naar “Huren”