opzeg huurcontract

bryan712
Topic Starter

#16 , 13 feb 2010 21:30

en wat als je nu zegt dat je het finacieel niet meer kan betalen,de huur??Wat gebeurd er dan? (ik sta op invaliditeit,heb laag inkomen,en heb 2 kinderen ten laste...ik kan de huur wel betalen,omdat ik spaarcentjes opzij staan heb,want maandelijks kom ik niet toe met wat mijn inkomen is).Is dat geen geldige reden dat je uit je huis mag?Want vraag mij af,wat als je echt de huur niet meer kan betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#17 , 13 feb 2010 23:00

Je kan eventueel overmacht aanhalen maar dan zal het nog via de vrederechter dienen te gebeuren. Je dient dan wel te bewijzen dat je levensomstandigheden radicaal gewijzigd zijn sinds het aangaan van het huurcontract.

Bovendien zal die bijna altijd een prijskaartje aan het opzeggen van het contract hangen. (meestal is dit drie maand vooropzeg en drie maand verbrekingsvergoeding)

Ik ken gevallen waar dit werd aanvaard maar meer waar overmacht werd afgewezen.

bryan712
Topic Starter

#18 , 14 feb 2010 11:32

heb het hier nu bij mij...en ik vrees dat ik mijn termijn zal moeten uitdoen..het is een contract van korte duur.Er staat:....3 jaar (zogenaamde huurovereenkomst van korte duur en van ten hoogste 3 jaar),die ingaat op 1/11/2007 en verstrijkt op 1/11/2010,opzegbaar bij het verstrijken van elke periode van 1 jaar doormiddel van een opzegging die ten minste 3 maand van tevoren wordt betekend.

Ik ben nu echt ten einde raad,zie het niet meer zitten,kan je hier echt niks aandoen?

Reclame

Vandebos

#19 , 14 feb 2010 11:52

Tenzij u een onderlinge overeenkomst kan sluiten met de verhuurder niet.

Het is juist de bedoeling van een contract van bepaald duur om zowel huurder als verhuurder een gegarandeerde termijn te bieden die quasi onverbreekbaar is.

Gaan praten met de verhuurster lijkt me de enige oplossing. U zou bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat u een andere huurder zoekt die voor haar aanvaardbaar is, dat u het pand blijft huren tot deze het overneemt en dat u een compensatie betaalt van één maand extra huur als vergoeding voor het opnieuw te dienen opstellen van een plaatsbeschrijving, huurcontract, geloop voor de waarborg enz... Het kan zijn dat ze dit aanvaardt.

bryan712
Topic Starter

#20 , 14 feb 2010 12:01

Ik ga dat zeker proberen,maar ik ken mijn huisbazin,en ze gaat noooooooooooooooit akkoord gaan.Het enige waar ik een beetje kan mee dreigen is dat ik zowiezo een hond ga houden,wat zij absoluut niet wil,staat ook in contract,maar dan moet ze mij,ofwel laten gaan,ofwel mij buiten zetten,ze zal kunnen kiezen.En mij hier laten wonen met een hond in haar huis,denk niet dat ze dat ooit gaat toestaan.Dit is een vrij groot huis,en een tuin die afgemaakt is,dus ik denk dat ze me daar weinig kan mee doen,heb ik hier zo begrepen.

JohnD

#21 , 15 feb 2010 13:48

Het enige waar ik een beetje kan mee dreigen is dat ik zowiezo een hond ga houden,wat zij absoluut niet wil,staat ook in contract,maar dan moet ze mij,ofwel laten gaan,ofwel mij buiten zetten,ze zal kunnen kiezen.En mij hier laten wonen met een hond in haar huis,denk niet dat ze dat ooit gaat toestaan.Dit is een vrij groot huis,en een tuin die afgemaakt is,dus ik denk dat ze me daar weinig kan mee doen,heb ik hier zo begrepen.
Wat die beestjes betreft kan mijn post van een tijdje geleden van pas komen. En gezien u van een groot huis en een grote tuin spreekt, denk ik niet dat men u het houden van een hond kan weigeren.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... ght=#28236
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Rebel-with-a-cause

#22 , 15 feb 2010 15:40

en wat als je nu zegt dat je het finacieel niet meer kan betalen,de huur??Wat gebeurd er dan? (ik sta op invaliditeit,heb laag inkomen,en heb 2 kinderen ten laste...ik kan de huur wel betalen,omdat ik spaarcentjes opzij staan heb,want maandelijks kom ik niet toe met wat mijn inkomen is).Is dat geen geldige reden dat je uit je huis mag?Want vraag mij af,wat als je echt de huur niet meer kan betalen?
Het enige waar ik een beetje kan mee dreigen is dat ik zowiezo een hond ga houden,wat zij absoluut niet wil,staat ook in contract,maar dan moet ze mij,ofwel laten gaan,ofwel mij buiten zetten,ze zal kunnen kiezen.En mij hier laten wonen met een hond in haar huis,denk niet dat ze dat ooit gaat toestaan.Dit is een vrij groot huis,en een tuin die afgemaakt is,dus ik denk dat ze me daar weinig kan mee doen,heb ik hier zo begrepen.
Goe bezig, enerzijds kan je moeilijk rondkomen maar dan toch een hond nemen? Eender welke dieren kosten geld! :?
Dat is de manier om je huisbazin in de gordijnen te jagen! :roll:

artemis

#23 , 15 feb 2010 16:11

Ik ga dat zeker proberen,maar ik ken mijn huisbazin,en ze gaat noooooooooooooooit akkoord gaan.Het enige waar ik een beetje kan mee dreigen is dat ik zowiezo een hond ga houden,wat zij absoluut niet wil,staat ook in contract,maar dan moet ze mij,ofwel laten gaan,ofwel mij buiten zetten,ze zal kunnen kiezen.En mij hier laten wonen met een hond in haar huis,denk niet dat ze dat ooit gaat toestaan.Dit is een vrij groot huis,en een tuin die afgemaakt is,dus ik denk dat ze me daar weinig kan mee doen,heb ik hier zo begrepen.
Je hangt nu een beetje af van de goodwill van je verhuurder. Je hebt er dus alle baat bij om haar zo vriendelijk en diplomatisch mogelijk te benaderen om haar een toegeving te laten doen op de manier zoals VDB suggereerde.
Ik weet niet waarop je je baseert om te beweren dat ze nooit akkoord zou gaan. Het ene probleem is het andere niet en tenslotte zit je al in het derde huurjaar. Succes is niet gegarandeerd maar wie niet waagt niet wint.

Ik zou zeker niet met die hond gaan 'dreigen' in hetzelfde gesprek, daarin ben ik het eens met Rebel.
1) Strijk je haar daarmee tegen de haren in, slechte timing.
2) Past het niet helemaal in het plaatje want een hond houden kost idd geld.

bryan712
Topic Starter

#24 , 20 feb 2010 16:17

allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties..ik ga straks naar huisbazin bellen (heb al gebeld,was niet thuis),om een afspraak te regelen om erover te praten.Dat is de enige oplossing.
En jullie hebben gelijk,dreigen met het niet kunnen betalen van huur,en dan een hond aanschaffen,dat gaat niet samen,maar begrijp,ik was,en ben echt wel over mijn toeren,dus dan zegt een mens domme dingen he.Ik hoop dat we er samen kunnen uitkomen,zonder ruzie of ambras,maar haar kennende zal ze het me zeker niet makkelijk maken.Ik laat jullie zeker nog weten hoe dit afloopt.

bryan712
Topic Starter

#25 , 20 feb 2010 17:08

heb net huisbazin aan de lijn gehad,en ze was vrij vriendelijk,ze zei ook dat ze hier rond zelf zeker geen ambras wil,want we zijn tenslotte familie,en het kwam er toch op neer dat ze geen ruzie wil binnen de familie,toch niet hoerover..dus ik ben nu een klein beejte gersut gesteld.Dinsdag komt ze naar hier om erover te praten,en voor het eerst ben ik redelijk kalm en gerust in een positieve oplossing..

bryan712
Topic Starter

#26 , 23 feb 2010 14:16

huisbazin is geweest,en we zijn overeen gekomen,ze laat mij gaan,en dat staat ook op papier,nu kan ze mij niets meer doen,en we hebben het nu kunnen oplossen zonder ruzie of ambras,ben blij.Toch bedankt aan degene die hier hun moeite hebben ingestoken om mij te helpen en te antwoorden..

Vandebos

#27 , 23 feb 2010 14:55

Geen probleem. :D

bryan712
Topic Starter

#28 , 24 feb 2010 13:29

vandaag komen de eerste mensen al kijken,het hangt er nog maar van deze morgen op,te huur,en er zijn al die komen kijken..
Verder had ik nog een vraagje..ik ga nu werken in mijn niuewe huurhuis,maar daar zijn boven 4 kamers.Er hing daar enorm oud bahangpapuer op,we hebben dat daar nu afgedaan,en mijn vader gaat dat volledig herschilderen.Al die kostten van die verf,toch vrij veel,voor 4 kamers,is dat allemaal voor de huurder normaal,of voor de verhuurder,of worden die kosten normaal gedeeld?Want ik heb hier geen verstand van,vandaar dat ik het liever eerst vraag,voor ik er al mijn spaarcentjes insteek,of erover praat met nieuwe huisbazin.

Vandebos

#29 , 24 feb 2010 14:40

Als het behang ouder is dan 9 jaar is het normaliter de verantwoordelijkheid van de verhuurder om dit te vervangen. Persoonlijk maak ik met mijn huurders in dergelijke gevallen altijd de afspraak dat het schilderen en behangen door hen gebeurd, dat de materiaalkosten voor mij zijn en dat ze zelf binnen het redelijke de kleuren en tinten kiezen.

Tot op heden heeft dit altijd, op 1 uitzondering na, perfect gewerkt.

Andere mogelijkheid is te trachten met de verhuurder een reductie in de huur gedurende een aantal maanden af te spreken. Maar eerlijk gezegd had je dergelijke afspraken beter gemaakt voor eraan te beginnen.

Terug naar “Huren”