Nasleep opzegging huurcontract/borg

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#16 , 08 dec 2009 21:11

Jij moet niet om de aanstelling van een deskundige vragen.

De verhuurder moet de huurschade bewijzen. Jij moet niet bewijzen dat er geen huurschade is.

De aanstelling van een deskundige is nu trouwens zinloos. Wat kan een deskundige nog gaan vaststellen? Hoe kan de deskundige nu vaststellen in welke staat de woning was toen jij ze verlaten hebt?

Er bestaat geen door de wet bepaalde termijn binnen dewelke de verhuurder de huurschade moet vorderen. Zie echter mijn vorige post.

Hoe langer de verhuurder wacht, hoe moeilijker hij het zal hebben om nog huurschade te vorderen.

Het enige wat u kan doen is laten oproepen in minnelijke schikking om uw huurwaarborg terug te vragen.

scorpioen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Se7en
Topic Starter

#17 , 08 dec 2009 21:24

Het enige wat u kan doen is laten oproepen in minnelijke schikking om uw huurwaarborg terug te vragen.

scorpioen
En wat houdt dat precies in, wat moet ik concreet doen want ik begrijp niet goed wat je hiermee wil zeggen?!

Vandebos

#18 , 08 dec 2009 22:30

U stapt gewoon naar de lokale griffie van het vredegerecht en vraagt een voorbeeld verzoekschrift voor oproeping in verzoening bij huurgeschil. Als er weinig volk is wil de griffier u wel helpen met het opstellen van uw verzoekschrift.

Dan zullen jullie beiden opgeroepen worden om op dag X in verzoening voor de vrederechter te verschijnen aangaande de punten die u op het verzoekschrift heeft geplaatst. De vrederechter zal enkel optreden als moderator in het gesprek tussen beide partijen en indien bijsturen mocht er afgedwaald worden. Komen beide partijen tot een akkoord dan zal dit op papier gezet worden en door iedereen aanwezig ondertekend. Dit dokument heeft dan de kracht van een vonnis.

Reclame

Se7en
Topic Starter

#19 , 08 dec 2009 23:18

Ok en moet ik dit ook aangetekend aan de verhuurder laten weten of moet ik sowieso reageren op haar aangetekende brief waar ik tot 20 dec heb om haar te antwoorden?

Ik denk trouwens niet dat we er dan gaan uitkomen als de rechter enkel als moderator zal optreden, dat zal woord tegen woord zijn, ze ligt trouwens ook al jaren in proces met een buur aangaande een lek/schade aan het dak, dit dateert al van meer dan 3 jaar geleden!

Wat als we dan niet tot een akkoord komen, wat ik dus vrees, zal de rechter dan iets voorstellen of is het dan gewoon zien welke van beide partijen er een proces van maakt?
Dit laatste geniet meer en meer mijn voorkeur, met die dame is gewoon niet te praten dus het laten oplossen door de rechter brengt kosten met zich mee maar dan zal het hopelijk ook sneller opgelost zijn!

Vandebos

#20 , 09 dec 2009 00:19

Aangezien het hier om een huurgeschil gaat kan u ook steeds een verzoekschrift art 1344 bis e.v. Ger.W. indienen. Dan vind toch eerst de verzoening plaats maar mocht deze niets opleveren dan wordt er dezelfde zitting nog overgegaan overgegaan tot het geding.

Hier komen wel enige kosten bij kijken.

€ 35 rolrecht
€ 6 bewijs van woonst gedaagde partij (te bekomen op de dienst bevolking)

U dient de gedaagde een copie van de bewijzen van uw verzoeken te bezorgen.

Natuurlijk is het ook zo dat u na een mislukte verzoening in het traditionele circuit nog steeds een verzoekschrift voor een geding kan indienen.

Als u de verhuurder in verzoening daagt op de klassieke wijze of middels art. 1344bis ger w, zij zal van het vredegerecht een uitnodiging ontvangen. Ik denk dat uw antwoord dan wel duidelijk is aan mevrouw...

Natuurlijk is het zo dat best zo goed gewapend mogelijk voor die rechter komt te staan. Een van uw wapens is te kunnen aantonen dat u al het mogelijke hebt gedaan om deze zaak buiten het vredegerecht om te regelen als 2 volwassenen.

Eender welk parcours u overweegt ik zou u toch ten stelligste willen aan raden degelijk juridisch advies in te winnen.

Terug naar “Huren”