Stroom af rekening

JohnD

#16 , 15 sep 2009 19:08

“Art.1728ter. § 1. Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen. Deze kosten en lasten moeten in een afzonderlijke rekening worden opgegeven. De stukken die van deze uitgaven doen blijken, moeten worden overgelegd...§ 2. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met paragraaf 1 zijn nietig.”(Burgerlijk Wetboek).

‘We hebben samen een huurders contract opgesteld. Ik zou betalen Per maande 300 euro huur en 100 euro voor stroom.’ kan inhouden dat ’100 euro voor stroom’ een ‘vast bedrag’ is. Onderzoek daartoe de tekst van uw contract.

Indien ’100 euro voor stroom’ geen vast bedrag ,doch slechts een voorschot is,eis dan aangetekend van de verhuurder overlegging van de stukken die van uw werkelijke uitgaven doen blijken en deel hem mee dat u inmiddels slechts ’100 euro voor stroom’ per maand betaalt.
Bedankt jdm, idd. lijkt de 100 € die de poster betaald een soort forfaitair en dus vast bedrag te zijn en geen voorschotbedrag (zoals we vermoeden volgens de beschrijving van de poster veel te hoog). Het feit echter dat zijn huurder later vraagt om dit bedrag te verhogen en met een afrekening komt van 1900€ doet echter vermoeden dat het geen forfaitair bedrag is maar een voorschotbedrag.

Hoedanook ware het nuttig dat de poster hier de passage uit zijn huurkontrakt geeft die handelt over die 100€ kosten voor electriciteit.

Ik begin hier stilaan het vermoeden te hebben dat gezien de enorme bedragen die geist worden dat de poster een stuk van de kosten aan electriciteit van de boer bijbetaald voor een aantal zware verbruikstoestellen.

Hoe kan het anders...
- 100€ per maand betalen aan electriciteit.
- De poster schat volgens zijn kWh meter dat het echter 50 tot 60€ per maand zouden zijn, zoals ikzelf vermoedde hierboven, en
- hij moet noch 1900€ bijbetalen over 19 maanden.

Dat zou dus overeenkomen met een verbriuik van 200€ per maand, of 2400€ per jaar !!! Moet er nog zand zijn ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
huisjes
Topic Starter

#17 , 15 sep 2009 20:03

Beste mensen bedankt wederom voor de reactie,s

In het huur contract staat vermeld 300 euro huur per maand en apart vermeld vaste maandelijkse kosten van 100 euro voor stroom. Dat contract is afgesloten in 2005.

Maart 2008 kwam hij met de zeer hoge stroom rekening wat ik verbruikt zou hebben dat heeft de boer (verhuurder zelf persoonlijk uitgerekend.Aan de hand van mijn KWH meter. Hij heeft mij mede gedeelt dat wij zeker 200 euro aan stroom per maand verbruiken aan het verbruik van die 19 maanden klopt dat. Alleen weet ik zeker dat ik dat niet verbruikt hebt.

De verhuurder heeft toen gezegd dat de maandelijkse kosten voor stroom naar 200 te brengen. Maar wilde dit niet in het huur contact aan laten passen. Weet de reden niet waarom.

Kort gezegt betaal ik nu per maand

- 300 euro aan huur
- 200 euro voor stroom (vaste kosten)
- 100 euro afbetaling voor die 1900 euro bij betaling in 2008.

De laaste twee zijn niet aangepast in het huur contract(de reden weet ik niet) Maar heb een vaag vermoeden dat ik later ergens achter kom en dat ik de reden dan ook meteen weet.

JohnD

#18 , 15 sep 2009 22:34

Volgens wat ik vermoed blijft het dan bij die 100€ per maand aan elektriciteit en hoef je geen bal bij te betalen. Het is dan dus een forfaitair bedrag no matter wat je verbruikt. Hij mag dan enkel in gezamenlijk overleg met jou of voor de vrederechter (maar dan moet hij met bewijzen afkomen) wijzigen van systeem. Het feit dat hij 3 jaar later met een rekening afkomt doet hier vrijwel voor 100% vermoeden dat het bedrag dat jij betaalt aan elektriciteit vast en forfaitair is en dus zeker geen voorschotbedrag is. Dergelijke forfaitaire systemen voor kosten worden veel gebruikt in studentenkoten.

Jij hebt het volle recht om al hetgeen je meer betaald of nabetaald hebt buiten die 100€/maand terug te eisen. Zo eenvoudig is dat. Reken uit wat je reeds meer betaald hebt dan die 100€/m en trek dat gedeeeltelijk maandelijks af van je fofaitair bedrag van 100€. Je weigert alle fakturen en je hoeft nog niet eens naar originele fakturen meer te vragen.

Let wel, die 100€ is nog steeds te veel. Laat hem maar naar de vrederechter stappen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Vandebos

#19 , 15 sep 2009 22:37

klopt.

Maar zelfstandig gaan afhouden zonder vonnis, is een riskante strategie. Mocht de verhuurder naar de vrederechter stappen dan zal deze de wenkbrauwen fronsen bij een huurder die meent zonder vonnis zelf zijn huur te kunnen aanpassen.

Idem voor een verhuurder die afwijkt van zijn vaste kosten trouwens.

huisjes
Topic Starter

#20 , 15 sep 2009 23:12

@JohnD ergste is ik heb die afbetaling al voldaan volgens mij berekeningen. Tevens krijg ik al meer dan 500 euro terug van de periode maart 2008 tot nu. En dat bedrag loopt maandelijks al snel op wat ik terug krijg.

Volgens de stroom leverancier heeft hij de nieuwe afrekeningen begin augustus ontvangen. Maar om privacy reden mogen ze geen copy sturen en bedragen door geven aan mij. Ook de stroom leverancier is ook eens dat er iets niet in de haak is wat betreft zijn verbruik en mijn verbruik.

Indd volgens mij berekeningen verbruik ik geen 100 euro per maand aan stroom en dan bespaar ik niet eens op mijn gevoel.

Maar ik wil die facturen gewoon zien. Want ik wil weten waar er in die 19 maanden gebeurt is met mijn verbruik wat ik niet eens kan plaatsen. En zeker nu ik die 1.900 helaas al heb voldaan. Me verhuurder is hij nu de lachende derde.

Maar waarom zou me verhuurder niet die aanpassing gedaan hebben in het contract??. Kan er een positieve reden voor hem achter zitten?.

Tevens heeft het OCMW me verhuurder ook al twee keer aangeschreven met dezelfde vraag om die facturen maar ook daar geeft hij geen gehoor aan.

Heeft iemand tips om dingen te kunnen uitzoeken. En natuurlijk ga ik zeker om naar de vrede rechter te stappen overwegen.

huisjes
Topic Starter

#21 , 15 sep 2009 23:38

klopt.

Maar zelfstandig gaan afhouden zonder vonnis, is een riskante strategie. Mocht de verhuurder naar de vrederechter stappen dan zal deze de wenkbrauwen fronsen bij een huurder die meent zonder vonnis zelf zijn huur te kunnen aanpassen.

Ja maar die vast kosten staan niet vermeld in het contract dan alleen 300 huur en 100 stroom. :wink:

Vandebos

#22 , 15 sep 2009 23:39

Eerlijk gezegd zal een geding de enige wijze zijn waarop dit voor eens en altijd uitgeklaard kan worden.

Alle andere stappen zal uw verhuurder hoogstwaarschijnlijk gewoon naast zich neerleggen.

huisjes
Topic Starter

#23 , 16 sep 2009 00:23

@Vandebos
Met die mening ben ik het met je eens.

JohnD

#24 , 16 sep 2009 01:07

@VDB & huisjes:

Je hebt gelijk wat dat inhouden betreft VDB, echter is dit volgens mij een groot verschil want hier heeft huisjes zelf per vergissing te veel terugbetaald. Wel uitgaande van het feit dat de 100€ geen voorschotbedragen zijn, maar forfaitaire bedragen zonder jaarlijkse afrekening, wat volgens mij meer en meer duidelijk word.

Kijk volgens mij betaald de huurder 100€ forfaitair; op een bepaald ogenblik vind de verhuurder dit niet genoeg en hij komt af met de smoes van hoge fakturen, fiktieve fakturen weliswaar want wat blijkt: hij laat ze nooit zien. Hij wil hier dus duidelijk afstappen van het forfaitair syteem om naar het systeem van de voorschotbedragen te gaan; echter dat kan hij niet alleen op eigen houtje beslissen, maar enkel in gezamelijk overleg met de huurder of bij vrederechterbeslissing.

De verhuurder heeft hier volgens mij de toestemming van geen vrederechter voor nodig om zijn eigen teveel betaalde bedragen terug te rekupereren (laten we niet vergeten dat hij kontraktueel slechts 100€/m diende te betalen), in afwachting dat de verhuurder nr. de vrederechter stapt, wat deze volgens mij niet zal doen (laten we ook aannemen dat 200€/m verbruik aan elektriciteit gewoon niet kan).

Stapt hij toch nr. de vrederechter zal hoogstwaarschijnlijk een of ander geknoei uitkomen, zal hij al het verschil moeten teruggeven en zal de huurder in het vervolg (voorzover wat huisjes hier beweert klopt wat betreft zijn vermoedelijk reeel verbruik) minder dan 100€/ maand aan voorschotbedragen of forfaitair bedragen moeten betalen; om nog niet te spreken van een sanctie wegens fraude.

Dit alles natuurlijk ook voorzover er geen ernstige lek is. Een lek die trouwens zo'n hoger verbruik dan normaal genereert zou volgens mij al lang brand veroorzaakt moeten hebben.

JohnD

#25 , 16 sep 2009 01:13

klopt.

Ja maar die vast kosten staan niet vermeld in het contract dan alleen 300 huur en 100 stroom. :wink:
Hij moet wel zijn huur niet aanpassen maar de kosten die hij teveel betaald heeft gewoon terug maandelijks van de 100€ aftrekken. Hetgeen hij bijbetaald heeft is voor de volgens de verhuurder te weinig betaalde "vaste" kosten.

100€ stroom zijn vaste kosten > je hebt drie jaar moeten wachten op een afrekening.

Vandebos

#26 , 16 sep 2009 08:12

Verhaal blijft hetzelfde, trouwens:

- de teveel betaalde bedragen zijn op het ogenblik van betaling met wederzijds akkoord.

- Het teveel dat betaald wordt stoppen kan je, het teveel zelf gaan afhouden zonder wederzijds akkoord of zonder beslissing vredegerecht is een ander verhaal, zelfs al heb je 500% gelijk, op dat ogenblik raak je aan de contractueel vastgelegde vergoedingen. Hoe zit het trouwens met de rente op de teveel betaalde bedragen?

Zeker als je reeds min of meer vastbesloten lijkt er een geding van te maken vermijd je best dergelijke stappen. Je voorkomt er een imago van vigilante mee dat je parten zou kunnen spelen bij het vonnis.

huisjes
Topic Starter

#27 , 16 sep 2009 09:34

@JohnD ik heb geen drie jaar moeten wachten voor de afrekening. Ik woon hier sinds maart 2005. Ik ben in augustus 2006 maar eens gaan vragen hoe het zat met de afrekening. Kreeg als antwoord me verhuurder moes het nog uitrekenen. Maar volgens hem moes ik over 2005 en 2006 maar 50 euro bij betalen. Toen vroeg ik al aan me verhuurder als hij alles uit gerekend zou hebben of hij mij een copy van alles wilde af geven was geen probleem werd er gezegd.

Mei 2007 ben ik wederom naar me verhuurder toe gestapt met de vraag de afrekening kreeg weer het zelfde horen als ik 2006. Moet alles nog uit rekenen daarna bleef het lang stil tot maart 2008. Hij verklaarde dat ik een enorm stroom verbruik had. Ik heb tegen me verhuurder gezegd dat we dat beter met een persoon van het OCMW kunnen bespreken. Hij ging daar mee akkoord. Via een had geschreven brief zou ik voor ruim 3.700 euro vanaf Augustus tot maart 2008 verbruikt hebben. Ik kon het op dat moment niet 1.900 meteen getallen dus verzocht hij het via het OCMW om die 1.900 euro bij betaling te krijgen. OCMW ging daarmee akkoord Op voorwaarde dat hij alle facturen openbaar zou maken aan het OCMW daar voor heeft het OCMW heb twee keer toe aangeschreven maar geen gehoor gegeven aan de oproep. Maar ik ben wel in tussen veder gegaan met per maand die 100 euro extra te betalen en teven de vaste stroom kosten van 100 naar 200 euro te betalen. Ik heb in al die jaren dat ik hier woon nooit een factuur van gezien noch van stroom noch van water.

Ook nu weer moet ik zelf achter aan gaan om de afrekening die heeft me verhuurder al in z'n bezit. Ik ben van mening dat er iets niet in de haak dan of dan wel hij heeft met mijn tussen meter geknoeid of er zit een fraude zaak hier achter. Ik heb me verbruik van toen eens uit gerekend

Het was over die 19 maanden een dag verbruik van 12.989 KWH
en 6.139 nachtstroom. Dus dan zou ik op dag stroom per dag elke dag 24 Kwh verbruikt moeten hebben en voor nacht elke nacht 10 Khw.

Ik zit volgende maand wederom aan 19 maanden maar me huidige verbruik is niet eens de helft van toen. Terwijl ik dit jaar een vaatwacher er bij gebruikt.

@Vandebos
Er was een wederzijds akkoord maar op voorwaarde dat ik alle inzicht zou krijgen in alle stroom afrekeningen OCMW heeft dat ook duidelijk gemaakt aan me verhuurder. Hij weigert dan wel bij mij met facturen te komen en hij weigert om het aan het OCMW te laten zien.

JohnD

#28 , 16 sep 2009 10:12

@huisjes: Er zijn hier toch een aantal zaken misgelopen. Je hebt te snel betaald, zonder je eerst duidelijk te informeren wat nu een normaal verbruik is. Ik blijf erbij dat er iets mis is met de aansluiting van je kWh meter. Ben je zeker dat je het stroomverbruik niet van de boer betaald ? Hetgeen jij zou verbruiken kan gewoon niet.

Trouwens wat de boer jou zegt dat hij het moet uitrekenen dat kan toch niet ? Jouw kWh teller komt toch overeen met een aparte rekening/faktuur voor het verbruik volgens die teller. Hij moet gewoon naar het bedrag van die rekening kijken en that's it. Niets na te rekenen. Ik blijf erbij dat verbruik is voor zware toestellen.

Laat onmiddellijk iemand van Eandis of zo komen om dat uit te zoeken.

huisjes
Topic Starter

#29 , 16 sep 2009 10:20

@JohnD natuurlijk klopt het verbruik van geen kant. Probleem is Eandis kan niks voor mij doen omdat hier gaat om een tussen meter en niet een meter die direct verbonden is met het netwerk van Eandis. Ik heb daar al eens achter aan gebeld.

Probleem twee is me verhuurder wilt mijn meter niet aanmelden bij de stroom leverancier.

Hij krijgt een totaal afrekening van zijn stroom leverancier waar ook mijn verbruik in zit. Het is ow zo gemakkelijk voor hem hij hoeft alleen maar zijn stroom leverancier te bellen en het verhaal uitleggen dat er een tussen meter op zit en daar de standen van door te geven en hij weet zo mijn verbruik.

Maar bij elkaar alles op geteld klopt alles van geen kante. Ik ben toen voor die 19 maanden veel,s te coulant geweest. Maar beetje vertrouwen in de mens had ik toen nog wel.

Ik stop sowieso per direct met 100 euro af betaling.

Vandebos

#30 , 16 sep 2009 12:47

Vredegerecht zo snel mogelijk, als je huurt via het OCMW bij deze te rade gaan om te kijken wie welk initiatief dient te nemen. (het zou niet leuk zijn uw geding onontvankelijk te horen verklaren op basis van een technisch detail)

Terug naar “Huren”