rolluik kapot, wie betaald?

mick12301

#16 , 29 jan 2009 19:30

Antwoord van j.demoor is toch wel duidelijk, met referentie BW en al!
Net zoals 'rolluiken' staat ook 'waterinrichting' expliciet in opsomming van herstellingen ten laste van huurder.
Adviseren om rechterlijke beslissing af te dwingen is dan ook niet correct en m.i. zelfs onverantwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#17 , 30 jan 2009 01:15

... alsook voor alle kosten aan de buitenkant, behalve het dak, en de dakgoten, en de bakstenen.
Nee, alle kosten aan de buitenkant zijn steeds ten laste van de verhuurder .. en dus niet behalve ... Trouwens het staat in je kontrakt dat alle kosten aan de buitenkant van de woning ten zijne laste zijn zolas je zelf gequoteerd hebt:
"In mijn huurcontract staat dat de eigenaar de herstellingen aan de goten, aan het dak en aan de buitenkant van het gebouw ter zijner laste zijn."
Want dan heeft de eigenaar zichzelf wel erg goed ingedekt tegen alle mogelijke schade, want bijna alles valt op de schouders van de huurder.
.. wil hij jou natuurlijk wel doen geloven, want de meeste huurders zijn, sorry dat ik het moet zeggen niettegenstaande ik ook huurder ben, maar waarschijnlijk van een ander ras, wel te naief, en hebben meestal te veel schrik om zoiets te betwisten met de verhuurder.

JohnD

#18 , 30 jan 2009 01:25

als de boiler van de eigenaar is moet hij zorgen dat deze hersteld wordt - dus hiervoor ook een AS sturen en eisen dat deze dadelijk hersteld wordt -

Indien niet voldoet hij niet an zijn plicht als goede huisvader en kan je een gedeelte van de huur gebruiken om de kosten te betalen -

dat vraag je dan ook aan de vrederechter dat je de huur mag gebruiken om de schade te herstellen.
Als je dat gevraagd word a/d vrederechter ben ik akkoord. Maar tenzij iemand mij dat kan ontkennen, mag je nooit huur inhouden om niet gedane hertsellingen te vergoeden. Wel zou je een gedeelte van de maandelijkse kosten of de volledige maandelijkse kosten kunnen inhouden. De huur is min of meer heilig dacht ik. Dus vooraleer je daar iets op eigen houtje van af houd zou ik maar oppassen. Mij is steeds gezegd geweest dat een vrederechter dat nooit goedkeurd.

Reclame

JohnD

#19 , 30 jan 2009 01:29

Antwoord van j.demoor is toch wel duidelijk, met referentie BW en al!
Net zoals 'rolluiken' staat ook 'waterinrichting' expliciet in opsomming van herstellingen ten laste van huurder.
Adviseren om rechterlijke beslissing af te dwingen is dan ook niet correct en m.i. zelfs onverantwoord.
Bedoel je niet ten laste van de verhuurder ?

mick12301

#20 , 30 jan 2009 08:46

quote Chrisje]
Maar ik, als huurder sta in voor de herstellingen van behangpapier, gebroken ruiten, rolluiken en zonneblinden, gas en elektriciteit en waterinrichtingen en leidingen, pomp, riolen en wateraflopen.[/quote]

quote j.demoor]
“Art.1754.Herstellingen ten laste van de huurder, of geringe herstellingen tot onderhoud, waartoe, behoudens andersluidend beding, de huurder gehouden is, zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden en, onder andere, de herstellingen...”(Burgerlijk Wetboek).
[/quote]

Adviseren om rechterlijke beslissing af te dwingen blijft niet correct en m.i. zelfs onverantwoord.

Vandebos

#21 , 30 jan 2009 09:45

Ik heb mijn vorige bericht met daarin een parcours dat ik zou volgen teruggetrokken, maar bij nadere beschouwing en het opzoeken van een paar arresten over dergelijke bedingen wil ik toch het volgende kwijt:

Kwestie van het het hele verhaal blijft dat de meeste vrederechters tegenwoordig zulke clausules niet meer aanvaarden in huurcontracten en deze (die clausule) dan ook ongeldig verklaren.

De motivering is meestal dat van de huurder niet kan verwacht worden dat hij verplicht wordt tot investeringen in het pand waarvan het genot niet uitsluitend aan hem toekomt. De geest van art. 1754 wordt hiermee als het ware "verkracht".

Een huurder laten opdraaien voor vervangingen terwijl het pand te koop staat is iets waar zeker tegen gefronst wordt aangezien het daarbij zeer duidelijk is dat de huurder niet voor de volledige duur zal kunnen genieten van zijn investering.

Foto's van het pand en een rapport van de vlaamse woningdienst kunnen bovendien aantonen dat de verhuurder zich tracht te ontdrukken van zijn verantwoordelijkheden als eigenaar.

Uiteindelijk blijft het een beslissing die je zelf moet nemen en was het moet ik eerlijk toegeven, byzonder naief om een dergelijke huurovereenkomst te tekenen. Maar 15 jaar geleden was er voor de huurders nauwelijks informatie ter beschikking en stond internet nog echt in zijn kinderschoenen (niet meer dan een wetenschappelijke tool met geringe verspreiding buiten de universteiten)

JohnD

#22 , 30 jan 2009 13:49

Maar ik, als huurder sta in voor de herstellingen van behangpapier, gebroken ruiten, rolluiken en zonneblinden, gas en elektriciteit en waterinrichtingen en leidingen, pomp, riolen en wateraflopen.

“Art.1754.Herstellingen ten laste van de huurder, of geringe herstellingen tot onderhoud, waartoe, behoudens andersluidend beding, de huurder gehouden is, zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden en, onder andere, de herstellingen...”(Burgerlijk Wetboek).
Adviseren om rechterlijke beslissing af te dwingen blijft niet correct en m.i. zelfs onverantwoord.
OK, dat stond dus reeds in de eerste post. Maar daar ging het in feite in de 1ste plaats allemaal om. Chrisje vroeg zich af of hetgeen in haar kontrakt stond, en wat ze dus getekend had, wel wettellijk was. Niet alleen ik, maar verschillenden hier hebben reeds te kennen gegeven, dat sommige clausules in het huurkontrakt, getekend of niet, gewoon ongeldig zijn wegens in strijd met de huurwet en/of een aantal gerechterlijke uitspraken. Dit laatste, toegegeven, vatbaar voor verschillende interpretatie van de ene vrederechter tot de andere.

Vandebos

#23 , 30 jan 2009 20:10

Volgens de letter van de wet is het toegelaten. Maar volgens de geest ervan niet. Natuurlijk is het zo dat de wet interpreteren zoals ze er letterlijk staat de meest gevolgde strategie is. Vrederechters en andere instanties vertonen hiertegen echter steeds meer bezwaar en terecht.

De reden dat "behoudens andersluidend beding" in het artikel is opgenomen is in feite tweevoudig:

- Het is onmogelijk om elk detail, hoe generiek ook, in een wettekst te gaan gieten en te bepalen wie er nu voor verantwoordelijk is. België heeft één van de rijkste patrimonia van gebouwen en dat zie je dan ook.

- er bestaat een type van contract dat "renovatie contract" wordt genoemd, hierbij engageert de huurder zich om een aantal werken in het pand uit te voeren in ruil voor bv een korting op de huur of een periode van verblijf erin zonder het betalen van huurgelden. Dit type van contract zou onmogelijk worden zonder deze clausule.

Sommige verhuurders misbruiken dit dus...

De enige die zich hierover kan uitspreken is de vrederechter.

Wat ik krisje wel eens zou aanraden het contract te laten nakijken door een advokaat of door een huurdersbond. Aangezien het 15 jaar oud is ben ik er bijna zeker van dat er nog andere "onregelmatigheden" in zullen staan.

En dat pand laten nakijken door de woningsdienst blijft natuurlijk altijd geldig.

Terug naar “Huren”