Huisbezoeken tijdens Corona

mava105
Juridisch actief: Nee

Re: Huisbezoeken tijdens Corona

#16 , 29 dec 2020 16:23

Een paar weken geleden heb ik op verzoek van een kandidaat koper een huis bezocht als ervaringsdeskundige. De verkoper was daarbij aanwezig maar bleef steeds is de aangrenzende kamer, en gaf van daaruit aanwijzingen in info. Beiden waren we gemaskerd :lol: , ikzelf had bijkomend nog latexhandschoenen aan en alle deuren stonden open, evenals alle lichten branden. We hebben elkaar zeker niet dichter dan op 3 meter benaderd. Nadien hebben we buiten in open lucht nog 15 minuten met elkaar gepraat op zeker 4 meter van elkaar.
In een winkel of grootwarenhuis kom je dichter tegen elkaar met vreemden.
Resultaat: we leven beide nog.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#17 , 29 dec 2020 17:23

Oei Mava, ik denk dat je geluk hebt dat er geen controle was, en die verkoper zeker !
Strikt genomen mag er niemand buiten de koper binnen, heb ik me laten zeggen :)

frieda.M

#18 , 29 dec 2020 17:24

Er is iets wat ik niet begrijp. Als men als eigenaar ( die zelf in de woning woont) zijn woning wenst te verkopen, dan is hij toch ook in zijn woning aanwezig wanneer hij eventuele kopers in zijn huis toelaat.
Het is dus enkel de huurder die het risico moet nemen om de woning onbewaakt te laten bezichtigen door anderen.
Wat is het verschil.

Reclame

bosprocureur

#19 , 29 dec 2020 17:28

Die brave eigenaar moet braaf buiten wachten terwijl de bezoekers (maximum twee uit dezelfde bubbel) binnen hun ding doen; en die mogen niets aanraken naar het schijnt
.

Lanox

#20 , 29 dec 2020 17:31

@Frieda: Het verschil is dat de eigenaar-bewoner er zelf voor kiest, de huurder kan enkel ondergaan. Als de eigenaar-bewoner dit niet wil, kan hij de bezichtiging uitstellen tot na de corona maatregelen, de huurder heeft die luxe niet.

scorpioen

#21 , 29 dec 2020 17:54

Als men als eigenaar ( die zelf in de woning woont) zijn woning wenst te verkopen, dan is hij toch ook in zijn woning aanwezig wanneer hij eventuele kopers in zijn huis toelaat.
De eigenaar mag niet in de woning aanwezig zijn.
https://www.info-coronavirus.be/nl/faq/
Desalniettemin mogen mensen die een woning willen huren of kopen, de woning enkel bezoeken als er op dat moment niemand anders in het pand aanwezig is. De makelaar, de verkopers, verhuurders of huidige bewoners, mogen dus niet bij het bezoek binnen aanwezig zijn.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Lanox

#22 , 29 dec 2020 21:41

Zoals mava al zei: zet alle deuren open, en blijf zelf in de gang (gemeenschappelijke delen) met voordeur open (app)

Of aan je voordeur (huis)
... kan je 4000€ kosten als je pech hebt.

aarrnnoo
Topic Starter

#23 , 30 dec 2020 00:27

Oej, veel reactie, niet verwacht.

Ter verduidelijking van mijn kant (topic starter):
Geen kwade wil, vroeg het me vooral af: wat met zo vermeldingen in een contract, die plots veranderen door coronamaatregelen. Ik heb wel vertrouwen dat niemand iets zal stelen, maar ik ben er mij ook van bewust dat er inderdaad eens dieven hiervan moeten horen als nieuwe manier, en ik veel geld kan kwijt geraken.

Wij hadden ondertekent met het idee dat huisbezoeken zouden zijn zoals wij die hadden gedaan tijdens de zomer: mondmaskers en ontsmetten, maar wel zelf aanwezig. Dit is plots anders. Hierop zouden we waarschijnlijk niet ingetekend hebben. Of als we dit wisten misschien een uitzondering geplaatst hebben in het contract dat er enkel huisbezoeken zijn wanneer we erbij mogen zijn volgens de maatregelen bijvoorbeeld.

Opties:
is een appartement, dus even wachten in de gang. Zullen snel zien of er iets weg is lijkt mij.
Optie 2: wachten op terras, kan ik ondertussen toch nog iets doen buiten. En hopelijk is de inkijk door het raam ook wat sociale controle dat ze niet aan te veel komen.

Maar toch, puur corona wrangt het.
Ik heb sommige familie al 6 maanden niet gezien, hou me aan alle regels, niemand komt op bezoek. Maar doodleuk mogen random mensen wel binnen in het huis, eventueel zaken aanraken, geen controle.

De immo mensen kwamen ook langs. wij veronderstelde 1 iemand zoals de regels. Stonden ze daar plots met 2, mondmasker en handjes zojuist ontsmet hoor! Vriendelijk toch binnengelaten, al had ik toch eigenlijk willen vragen dat 1 iemand buiten bleef.

Eerst moeten ze nog foto's komen nemen, nog zoiets, fotograaf en immoman. weer met 2 int huis. We zullen zien hoe het daarna vordert met de huisbezoeken, ik ben alvast benieuwd.

Onze huisbaas is sowieso heel vriendelijk, dus daar hebben we geluk in.

freelance

#24 , 30 dec 2020 01:50

Vlaams Huurdecreet en Burgerlijk wetboek :
Artikel 14. (01/01/2019- ...)

Verplichting het rustig genot te verzekeren

De verhuurder is verplicht de huurder het rustig genot van het gehuurde goed te geven zolang de huur duurt.

Gegeven alle bezwaren en argumenten die hier voordien al gegeven zijn TEN VOORDELE VAN DE HUURDER , alsmede de gegronde bedenkingen van TS ; moet het mogelijk zijn plaatsbezoeken in dit geval NIET toe te laten , zolang de huidige Corona maatregelen van kracht zijn .

Artikel 14 is van DWINGEND recht , en prevaleert op een artikel in de huurovereenkomst die stelt dat huisbezoeken enz..../ artikel in een overeenkomst die NIET onder dwingend recht valt .

Voor een advocaat moet het perfect mogelijk zijn om het wetsartikel zodanig te onderbouwen met allerlei essentiele bezwaren van TS , en andere randvoorwaarden en bemerkingen ( o.a. het oorspronkelijke besluit van Minister Verlinden betreffende immo bezoeken ) , met het oog om dit aanhangig te maken bij de Raad van State .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mava105

#25 , 30 dec 2020 09:22

[/quote]
Even terzijde: de huurder van de woning was een politiecommissaris. Het was hijzelf die deze werkwijze voorstelde, en hij en zijn echtgenote stonden buiten toe te kijken en te wachten.

Kali

#26 , 30 dec 2020 22:09

Een huisbezoek mag niet maar een gerechtelijke expertise mag dan wel met 8-15 mensen in een huis / appartement....

Het is me nog steeds niet duidelijk of bij zulke zaken de bouwheer eigenlijk aanwezig mag zijn...

Lanox

#27 , 31 dec 2020 10:32

Als je niet IN de woning bent ?

Want gaan ze met een app doen ?
Ganse blok ontruimen omdat er iemand een app komt bezichtigen ?
Gemeenschappelijke delen afgrendelen ?
Mea culpa, ik had "gang" geïnterpreteerd als een deel van de woning. Bij een appartement kan dit inderdaad ook een deel van de gemeenschap zijn.

Terug naar “Huren”