huren van appartement word geweigerd

crosser2007
Topic Starter

huren van appartement word geweigerd

#1 , 04 sep 2010 09:48

hallo,

door een schimmel probleem en gezondheid wil ik verhuizen. ( zie mijn ander topic )
nu zijn we al naar 2 immobilia geweest en deze weigeren te verhuren omdat mijn vriendin 19 j nog naar school gaat.
ik heb al 3 jaar vast werk en verdien +-1450€/ maand.
we kunnen ook de waarborg direct voorleggen en ben een correct betaler

Is dit toegelaten dat ze dit weigeren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 04 sep 2010 10:06

hallo,

door een schimmel probleem en gezondheid wil ik verhuizen. ( zie mijn ander topic )
nu zijn we al naar 2 immobilia geweest en deze weigeren te verhuren omdat mijn vriendin 19 j nog naar school gaat.

De reden van weigering is natuurlijk van belang. Weigeren ze omdat je vriendin 19 jaar is, dan zou je dit als discriminatie kunnen beschouwen (leeftijd wil OP ZICH niks zeggen of je een goeie huurder bent). Weigeren ze omdat je bvb nog maar 1 jaar samen bent met je vriendin of omdat het gezamelijk inkomen van het huishouden na kosten te weinig is (indien je vriendin geen enkel inkomen zou hebben), is dit een wettelijk aanvaarbare reden.

Als je bvb een huis van 800 euro zou willen huren, zal je met 1450 euro (ik hoop netto) niet ver geraken, dan is het logisch dat je ze weigeren...

Welk huis wil je (prijsklasse?), heb je een auto nodig voor je werk, heb je extra-legale voordelen boven die 1450 euro? allemaal zaken die van belang kunnen zijn.

crosser2007
Topic Starter

#3 , 04 sep 2010 10:14

De reden van weigering is natuurlijk van belang. Weigeren ze omdat je vriendin 19 jaar is, dan zou je dit als discriminatie kunnen beschouwen (leeftijd wil OP ZICH niks zeggen of je een goeie huurder bent). Weigeren ze omdat je bvb nog maar 1 jaar samen bent met je vriendin of omdat het gezamelijk inkomen van het huishouden na kosten te weinig is (indien je vriendin geen enkel inkomen zou hebben), is dit een wettelijk aanvaarbare reden.

Als je bvb een huis van 800 euro zou willen huren, zal je met 1450 euro (ik hoop netto) niet ver geraken, dan is het logisch dat je ze weigeren...

Welk huis wil je (prijsklasse?), heb je een auto nodig voor je werk, heb je extra-legale voordelen boven die 1450 euro? allemaal zaken die van belang kunnen zijn.
het zou iets van rond de 500 zijn. voor minder heb je niet veel aan de kust ( streek van Zeebrugge Knokke Blankenberge ).
ik heb een auto nodig voor op mijn werk te geraken ( haven van Zeebrugge). maar ik heb niet gezegt dat ik een auto heb in de immobilia.
het is netto 1450€ dat ik verdien.
ik heb extra-legale voordelen zoals maaltijdcheques en hospitalisatie verzekering.
ik vind het toch schandalig!!
zo kan je blijven zoeken en niets vinden
ze zouden daar een wet moeten op maken dat ze in zulke omstandigheden niet mogen weigeren.

Reclame

Vandebos

#4 , 04 sep 2010 10:39

Erop gelet dat de verhuurder jou vertrouwt met een investering van enige 100.000den euro's (heb juist een flatje aan zee gekocht, ken de verkoopsprijzen) is de verhuurder meer dan gerechtigd te weigeren zomaar aan iedereen te verhuren.

Wat zou jij ervan vinden als ik bij jou aan de deur kom kloppen om je wagen van €20.000 te huren voor € 50 per maand? De eerste die aanklopt moet je het contract geven?

crosser2007
Topic Starter

#5 , 04 sep 2010 10:44

Erop gelet dat de verhuurder jou vertrouwt met een investering van enige 100.000den euro's (heb juist een flatje aan zee gekocht, ken de verkoopsprijzen) is de verhuurder meer dan gerechtigd te weigeren zomaar aan iedereen te verhuren.

Wat zou jij ervan vinden als ik bij jou aan de deur kom kloppen om je wagen van €20.000 te huren voor € 50 per maand? De eerste die aanklopt moet je het contract geven?
daar geef ik je wel gelijk in maar zo word het wel moeilijk om iets te vinden :(
je krijgt de kans niet om iets deftigs te huren.
dan zal er mss niets anders opzitten, dan wat meer richting binnenland te gaan.

want ik zie het niet echt zitten om 500€ te betalen voor een appartement met 1 slaapkamer en een klein keukentje. terwijl je meer naar het binneland er een heel huis voor hebt.

bedankt voor de hulp :mrgreen:

ditoke

#6 , 06 sep 2010 05:09

dat imo kantoren vaak dingen doen die niet mogen is bekend.zo heb ik is contact gehad met een imo die wouden al voor dat ik de woning bezocht een loonfiche gaf waarin ik natuurlijk niet in meeging
heb hun dit dan ook duidelijk laten weten dat ik voor nog maar een woning te hebben gezien loonfiches of dergelijk aan derde gaf.
dit was hun reactie hier op heb de namen uit respect voor privacy weg gelaten
heb na deze mail dit imo ook duidelijk laten weten dat hoe zij werken niet kan en dat ze dit dan zo per mail laten weten.
ben daarna terug gebeld door de verantwoordelijke van deze immo en werd eigelijk volgescholden waarbij ze daarna de telefoon gewoon inhaakte
met wat wist ik nu van verhuring en als ik hiermee met deze mail verder zou gaan zouden ze gerechtelijke stappen tegen mij ondernemen ik was dus maar een onbenul en ik moest me met mijn eigen zaken bemoeien en ze smeet de hoorn in
heb dan ook een klacht neergelegd bij meldpunt.discriminatie@aalst
want in hun antwoord discrimineren ze dus heel erg hard en sluiten mensen uit
dit immo is dus dan ook op zijn vingers getikt en heeft een redelijke boete gehad.

ze hebben me daarna nog een paar keer terug gebeld en me proberen te intimideren door te zeggen dat ze een procedure hadden opgestart en dat deze kosten voor mij gingen zijn
die madam is dan 1 keer bij mij aan de deur geweest en begon daar ook nog is te dreigen waar ik hellemaal niet van onder de indruk was.(Bij mijn reactie op een van de woningen die ze te huur hadden staan moest ik mijn tel en adres geven)
heb haar dan ook vriendelijk verzocht te vertrekken mits ik anders de politie zou bellen als laatste kreeg ik te horen dat ze me wel zou vervolgen voor laster en de gederfde inkomsten zou moeten betalen.
Nadat ik die klacht had ingediend en dit is voorgekomen heb ik nog een factuur van dit immo gehad met het verzoek om7300 euro te betalen voor gemaakte kosten
dit heb ik natuurlijk niet gedaan.Waarna ze een incasso buro stuurde waarmee ik is goed moest lachen Heb dit incasso duidelijk gemaakt dat zij geen poot hadden om op te staan en gerechtelijk niks kunnen doen.
Natuurlijk heb ik deze brieven naar het meld punt overgemaakt
en sindsdien nooit meer iets gehoord

Geachte heer,

Wij hebben begrip voor uw standpunt.

Wij hebben een contract met de eigenaar, die enkel en alleen verhuurders wenst met een professioneel inkomen dat de huur garandeert.

Het wordt aangeraden dat deze 1/3 van de netto inkomen niet mag overschrijden, zodat de huur gegarandeerd kan worden.

Nadat er potentiële kandidaat huurders geselecteerd zijn, dienen wij een loonfiche voor te leggen aan de eigenaar om het inkomen te bewijzen.

U mag tevens niet onderschatten dat er veel mensen tijdens de bezoeken geen loonfiche hebben maar een vervanginkomen, waardoor de kandidaat tevens niet meer geselecteerd kan worden.

Wat dus ook tevens kan leiden tot problemen en tot verspilde moeite voor de kandidaat huurder.

Om zo goed mogelijk alle respons te kunnen filteren vragen wij daarom vooraleer wij een bezoek organiseren, de loonfiche van de kandidaat. Indien deze voldoet en dus 3 maal de huur bedraagt, organiseren wij een bezoek.

Indien u enkel en alleen informatie wenst betreffende het pand en geen bezoek wenst, dient u ons geen kopie van uw loonfiche te bezorgen.

Tevens wens ik u erop te wijzen, dat de eigenaar met ons een contract heeft waarin hij eist da wij alle voorbereidingen treffen voor de verhuring van dit goed. Dit wil dus onder andere zeggen dat wij de loonfiche vragen van kandidaathuurders. Alle loonfiches die wij ontvangen hebben, worden na verhuring van het goed vernietigd.

Met vriendelijke groeten

digits

#7 , 08 sep 2010 12:37

hallo,

Verzwijg dat je een vriendin hebt, of zeg dat het contract enkel op jouw naam gaat staan. Met 500 eur huur en 1450 eur/maand zou dat normaal geen probleem mogen zijn.

Ontwijk ook immobiliënkantoren, en zoek zelf op websites als kapaza.be of 2dehands.be , daar staan genoeg appartementen of huizen te huur. Je hebt meer direct contact met de eigenaar, en je weet meteen of je het huis wel of niet kan huren ipv enkele weken vingers te draaien tot het immokantoor eindelijk het dossier overmaakt :evil:

Succes!

Boregard

#8 , 09 sep 2010 20:41

Op de radio werd vermeld dat het aantal wanbetalers stijgt. De verhuurder zal dus zeker geen risico in die aard willen tegenkomen.

Vraag je ouders en/of die van je vriendin om borg te staan voor het betalen van de huur.

Als de verhuurder zekerheid krijgt dat hij zijn huur kan ontvangen zal hij zeker geen bezwaar hebben aan jou te verhuren.

Suc6
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

crosser2007
Topic Starter

#9 , 11 sep 2010 08:46

Op de radio werd vermeld dat het aantal wanbetalers stijgt. De verhuurder zal dus zeker geen risico in die aard willen tegenkomen.

Vraag je ouders en/of die van je vriendin om borg te staan voor het betalen van de huur.

Als de verhuurder zekerheid krijgt dat hij zijn huur kan ontvangen zal hij zeker geen bezwaar hebben aan jou te verhuren.

Suc6
dat is net hetgeen dat ik wil mijden.
ik bedoel ik huur het dus ik sta ervoor garant en niemand anders wil ik er bij betrekken ingeval er ooit problemen zouden zijn.

JPV

#10 , 11 sep 2010 09:39

dat is net hetgeen dat ik wil mijden.
ik bedoel ik huur het dus ik sta ervoor garant en niemand anders wil ik er bij betrekken ingeval er ooit problemen zouden zijn.
en dat is net wat je verhuurder wil vermijden ;). Ik versta je perfect, maar tegenwoordig is 500 euro huur op 1450 euro voor een koppel best wel krap. Mocht je je als alleenstaande aangediend hebben, denk ik dat hij mss al anders zou denken. Ik vermoed bovendien dat je als arbeider werkt? dan zit je met het probleem dat je als arbeider een korte opzegtermijn hebt, wat natuurlijk nadelig is voor de verhuurder (itt tot een bediende, die al zeker is van 3 maanden, heb jij maar (ongeveer) een maand opzeg in de meeste gevallen).

Terug naar “Huren”