Geen plaatsbeschrijving

Tmespreu
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

Geen plaatsbeschrijving

#1 , 24 aug 2010 20:12

Onlangs heb ik mijn huurcontract (woninghuur) opgezegd, met de inachtname van 3 maanden opzeg, aangetekend schrijven edm,...
Er is bij het afsluiten van de huurovereenkomst (enkele jaren geleden) echter nooit een omstandige plaatsbeschrijving opgemaakt/bij het contract gevoegd.

Derhalve heb ik bij mijn opzeg melding gemaakt van art 1731 BW, zodat er wordt vermoed dat ik het gehuurde goed ontvangen heb zoals het nu is.
De huisbaas wil aan dit vermoeden ontsnappen door te vermeldden dat ik het pand in perfecte staat ontvangen heb toen ik het contract afgesloten heb. (cfrCass. 15/09/2005, T. Vred. 2006/5-6,226.)
Overigens beweert hij ook dat ik degene was die weigerde een plaatbeschrijving te laten opstellen. (Wat er volgens mij niets toe doet..)

Het enige waar het de huisbaas om te doen is, is om een deel van de waarborg -onterecht- voor zich houden.

Kan hij mij dus overwegende het feit dat er geen (geschreven) omstandige plaatsbeschrijving is, de volledige teruggave van de waarborg weigeren?

Dank bij voorbaat,
TM
Laatst gewijzigd door Tmespreu op 25 aug 2010 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 24 aug 2010 21:19

Hij zal met andere middelen dienen te bewijzen dat de schade die hij vermeent te zien door jou is veroorzaakt. Ik wens hem veel geluk...

Het beste wat u doet is als de verhuurder u een schadeclaim deze ten stelligste te betwisten, hem verzoeken u de bewijzen te bezorgen dat deze schade is ontstaan tijdens uw huurperiode en niet te wijten valt aan sleet of overmacht. Vervolgens verzoekt hem vriendelijk om onverwijld binnen de 14 dagen na kennisname de waarborg vrij te geven zodat u niet verplicht bent op zijn kosten middels het vredegerecht de vrijgave van de waarborg te bekomen. Indien u binnen de maand geen schadeclaim ontvangt stuurt u de verhuurder een AS waarin u hem verzoekt de waarborg binnen de 14 dagen na kennisname vrij te geven zodat u ... Enz.

Altijd aangetekend verzenden.

Tmespreu
Topic Starter

#3 , 25 aug 2010 15:48

Dank voor de grondige uitleg!

Ik maak me echter wel nog zorgen over de draag wijdte van;

"Bij gebreke aan plaatsbeschrijving wordt de huurder, behoudens tegenbewijs geacht het goed gekregen te hebben zoals hij het teruggeeft.
Aan dit vermoeden kan worden ontsnapt door de verhuurder indien het huurcontract is afgesloten na 1 november 1983 met de enkele plaatsbeschrijving dat de huurder het pand in perfecte staat heeft ontvangen. Cass. 15/09/2005, T. Vred. 2006/5-6,226." (http://www.elfri.be/plaatsbeschrijving" onclick="window.open(this.href);return false;)

In de rechtsleer vind ik enkel dat een plaatsbeschrijving in de zin van 'perfecte staat' niet tegenwerpbaar is.

Reclame

Vandebos

#4 , 25 aug 2010 16:37

Hmmm

Heeft uw huurcontract dit zinnetje?

Bovendien geldt vanaf 18-05-2007 het nieuwe artikel 1730 §1 BW:
§ 1. (De partijen zijn verplicht een omstandige plaatsbeschrijving op te stellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Deze plaatsbeschrijving wordt opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van bewoning. Hij wordt gevoegd bij de geschreven huurovereenkomst in de zin van artikel 1bis van boek III, titel VIII, hoofdstuk II, afdeling 2 en zal eveneens onderworpen zijn aan de registratie.) <W 2007-04-25/38, art. 100, 010; Inwerkingtreding : 18-05-2007>
De huurbaas zal mijn inziens enkel van deze uitspraak gebruik kunnen maken mocht het contract zijn afgesloten voor 18/05/2007.

Tmespreu
Topic Starter

#5 , 25 aug 2010 16:46

Het contract is afgesloten in november 2001..
Was er voor 18-05-2007 dan geen verplichting tot het opstellen van een omstandige plaatbeschrijving?

Als ik het nu dus goed begrijp kan hij het enkele feit -dat ik het gehuurde goed in perfecte staat heb ontvangen- wel tegen mij opwerpen?
Ondanks het feit dat dit nooit op papier gezet geweest is?

Vandebos

#6 , 25 aug 2010 17:03

Ik kan me eerlijk gezegd niet onmiddellijk een vonnis voor de geest halen van na 2007 waarin door een vredegerecht een plaatsbeschrijving bestaande uit een enkel zinnetje dat "het pand in een perfecte staat werd overhandigd" werd aanvaard door de vrederechter. Spijtig genoeg heb momenteel geen rechtstreekse toegang tot jurisquaire anders zocht ik eventjes.

Tmespreu
Topic Starter

#7 , 25 aug 2010 17:10

Ik wil u tussendoor alvast bedanken voor de vele moeite die u doet voor mij en voor de hele site! echt knap werk!

Hoe dan ook, dat zinnetje -in perfecte staat- staat niet eens in het contract.

even verduidelijking;
Contract 9 jaar, woninghuur, afgesloten in het jaar 2001, etc...

Met inachtname van een termijn van 3 maand heb ik met AS een opzeg gedaan.
In deze opzeg heb ik vermeld dat er geen plaatsbeschrijving is (letterlijk niets dat iets zegt over de staat van het pand op het moment van aanvang).
Hij antwoordde hierop dat hij de opzegging aanvaard, etc... en zegt dat hij het pand in perfecte staat geleverd heeft en dat ik degene was die de plaatsbeschrijving zou hebben geweigerd.(wat er volgens mij niet toe doet aangezien dit kon worden afgedwongen)

Vandebos

#8 , 25 aug 2010 17:22

Dan lijkt het me niets om zich zorgen over te maken tenzij er andere vormen van bewijzen zijn...

Tmespreu
Topic Starter

#9 , 25 aug 2010 17:28

That's all I had to know!

Hartelijk dank!

Terug naar “Huren”