woning delen doch alleenstaande blijven

IDC
Topic Starter

woning delen doch alleenstaande blijven

#1 , 27 jul 2010 17:32

Hallo,

Ik ben Ingrid en heb volgende vraag :

ik bezit een woning, maar om de kosten de delen zou ik de bovenverdieping graag willen verhuren.
We zouden dus elk onze eigen vertrekken, bel, brievenbus, enz… hebben, de keuken echter zouden we moeten delen.

Maar wat belangrijk is, is dat de gemeente mij blijft beschouwen als alleenstaande én niet als samenwonende!

Hoe moet ik dat dan doen? Zijn daar bepaalde regels voor? Bestaan er websites waar ik daarover info kan vinden?

Ingrid

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 27 jul 2010 17:35

Enerzijds de Vlaamse Wooncode en anderzijds kan er een gemeentelijke verordening zijn die nog strengere regels oplegt :-)

Mariette

#3 , 28 jul 2010 01:34

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 40&t=21751" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

eylis

#4 , 28 jul 2010 20:10

heel eenvoudig, als de wooneenheden niet strikt gescheiden zijn, wonen jullie samen.
Alleen is er één mogelijkheid: je verhuurt je verdieping als studentenkamer. Daar staat in het contract dat de huurder zijn domicilie NIET op jouw adres mag plaatsen. Je kan je verdieping ook verhuren aan iemand die een tweede verblijf nodig heeft. Dan domiciliert die zich ook daar niet. Maar dus wel in het typecontract laten vastleggen.
En dan is er geen probleem.

Mariette

#5 , 29 jul 2010 12:15

heel eenvoudig, als de wooneenheden niet strikt gescheiden zijn, wonen jullie samen.
Alleen is er één mogelijkheid: je verhuurt je verdieping als studentenkamer. Daar staat in het contract dat de huurder zijn domicilie NIET op jouw adres mag plaatsen. Je kan je verdieping ook verhuren aan iemand die een tweede verblijf nodig heeft. Dan domiciliert die zich ook daar niet. Maar dus wel in het typecontract laten vastleggen.
En dan is er geen probleem.
Kan je die verdieping als "studentenkamer" verhuren aan een niet-student? Het lijkt me weinig interessant om een studentenkamer te huur aan te bieden in streken waar in de verste verte geen hogeschool of unief te bespeuren valt :lol:

En voor niet-studenten is het dan weer zo dat ze dan twee verblijven moeten bekostigen: enerzijds hun officiele woonplaats waar ze gedomicilieerd zijn, anderzijds het "studentenkamer" waar ze niet mogen gedomicilieerd worden.

Ik denk dat jouw voorstel enkel interessant is voor woningen gelegen in of rond Leuven, Gent, Kortrijk of Antwerpen.

eylis

#6 , 29 jul 2010 18:20

je zou er versteld van staan als je wist hoeveel mensen "somewhere in the middle of nowhere" een pied-a-terre huren om regelmatig en op langdurige basis vanalles te kunnen doen wat thuis niet kan/mag 8_) knutselen (meneer mag met zijn modeltreinen niet in de living) , schrijven (ja de meeste schrijvers huren een schrijfplek!) , studeren, vergaderen, nadenken (marketeers en reclamejongens), schilderen, tekenen, borduren, breien en naaien :D

Het volstaat een aantrekkelijk zoekertje te plaatsen: en de aanvragen waaien gewoon binnen.
En die willen zich echt niet domicileren hoor...

Ps: ik spreek uit ervaring: ik ken minstens 4 Vlaamse schrijvers die zo werken, een fotograaf, een groep mediajongens,
een bemiddelaar etc....En die willen op hun gemakje zijn, ver van alle stedelijke drukte.
En er is echt vraag naar!

Mariette

#7 , 29 jul 2010 18:30

En hoe zit het dan met het "feitelijke" samenwonen? Blijkbaar kan men mensen verplichten om zich te domicilieren als hun auto dagelijks voor de deur staat en ze er blijven overnachten?

lucgescheiden

#8 , 29 jul 2010 18:56

dan maak je er een rendez-vous kamertje van he :mrgreen:
Handige documenten voor Personenrecht

BINTJE

#9 , 09 aug 2010 21:16

En waar en hoe adverteert men dan voor zoiets ? Toch niet gewoon op immoweb ed. Super appartement te huur doch uw domicilie is hier niet gewenst. Eerlijk gezegd nog nooit gezien.

JPV

#10 , 09 aug 2010 21:28

En hoe zit het dan met het "feitelijke" samenwonen? Blijkbaar kan men mensen verplichten om zich te domicilieren als hun auto dagelijks voor de deur staat en ze er blijven overnachten?
zucht. Er is een verschil tussen feitelijk samenwonen en domicilieren.

roharro

#11 , 09 aug 2010 21:30

En waar en hoe adverteert men dan voor zoiets ? Toch niet gewoon op immoweb ed. Super appartement te huur doch uw domicilie is hier niet gewenst. Eerlijk gezegd nog nooit gezien.
Dat zijn dan ook geen superappartementen maar meestal armtierige kamertjes.
Te vinden in rubrieken als "kamer te huur" edg.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis

#12 , 10 aug 2010 16:49

Hoe adverteren?
Wel op de volgende manier bijvoorbeeld:

Te huur: Residentie voorzien van alle comfort voor studie, research of als 2e verblijf. Pied à terre voor onderzoekswerk, schrijverseiland of denktank.
Hier vind je de creatievelingen mee die een werkplek met rustplaats zoeken en misschien ook wel andere rare volgels 8_)

BINTJE

#13 , 18 aug 2010 22:57

Hoe kan ik deze 'verhuur zonder domicilie' nu best contractueel vastleggen of hou ik het beter bij een mondelinge overeenkomst of kunnen we gewoon zelf een schriftelijke overeenkomst maken.

Terug naar “Huren”