Ik had een vredegerecht in kanton Antwerpen, met een huurder die al 4 maanden geen huur betaalde.
Daar hij altijd andere verhalen had waarom hij niet betaalde, en vanaf nu wel gaat betalen ging ik ervan uit dat hij in het vredegerecht het zelfde zal doen.
Ik heb me daarvoor voorbereid met bewijzen:
1. ik had een aangetekende brief die ik eerder naar de huurder stuurde met de vraag of er iets kapot is, dat hij dat meldt en we zullen het in orde brengen.
2. ik had het comformiteitsattest bij, die ik van de stad verkreeg een maand voor dat de huurder het appartement huurde, dit bewijst dat alles conform en veilig was.
3. alsook de beschrijving in details dat de stad voor het comformiteitsattest aflevert om nog eens te bewijzen dat de huurder het appartement in goede toestand huurde.
Zoals ik dacht kwam de huurder op de zitting met verschillende verhalen wat er allemaal niet in orde is in het appartement, hij had ook foto’s bij.
De vrederechter besliste om de zaak uit te stellen tot midden september en intussen moeten wij het zelf zien te regelen.
Tot dan heb ik een verlies van bijna 7 maanden huurgeld reken nog advocaat en vredegerecht kosten daarbij,…, en dan nog, zal ik het appartement moeten herstellen, vooraleer ik het opnieuw kan verhuren.
Is dit de wet? De huurder zal altijd gelijk krijgen zelfs is hij een leugenaar, en de verhuurder moet maar verliezen en zijn plan trekken? Noemt dat eerlijkheid?
Kan iemand mij hulp bieden , een oplossing , of tenminste goede raad dat ik niet nog eens in zo’n situatie terechtkom ? Kan ik iets doen dat de vrederechter niet alle stomme verhalen van huurders gelooft?
Bedankt,