probleem bij vredegerecht

PASCAL.032
Topic Starter

probleem bij vredegerecht

#1 , 27 jun 2010 23:12

:oops:
Ik had een vredegerecht in kanton Antwerpen, met een huurder die al 4 maanden geen huur betaalde.
Daar hij altijd andere verhalen had waarom hij niet betaalde, en vanaf nu wel gaat betalen ging ik ervan uit dat hij in het vredegerecht het zelfde zal doen.

Ik heb me daarvoor voorbereid met bewijzen:
1. ik had een aangetekende brief die ik eerder naar de huurder stuurde met de vraag of er iets kapot is, dat hij dat meldt en we zullen het in orde brengen.

2. ik had het comformiteitsattest bij, die ik van de stad verkreeg een maand voor dat de huurder het appartement huurde, dit bewijst dat alles conform en veilig was.

3. alsook de beschrijving in details dat de stad voor het comformiteitsattest aflevert om nog eens te bewijzen dat de huurder het appartement in goede toestand huurde.

Zoals ik dacht kwam de huurder op de zitting met verschillende verhalen wat er allemaal niet in orde is in het appartement, hij had ook foto’s bij.

De vrederechter besliste om de zaak uit te stellen tot midden september en intussen moeten wij het zelf zien te regelen.

Tot dan heb ik een verlies van bijna 7 maanden huurgeld reken nog advocaat en vredegerecht kosten daarbij,…, en dan nog, zal ik het appartement moeten herstellen, vooraleer ik het opnieuw kan verhuren.

Is dit de wet? De huurder zal altijd gelijk krijgen zelfs is hij een leugenaar, en de verhuurder moet maar verliezen en zijn plan trekken? Noemt dat eerlijkheid?

Kan iemand mij hulp bieden , een oplossing , of tenminste goede raad dat ik niet nog eens in zo’n situatie terechtkom ? Kan ik iets doen dat de vrederechter niet alle stomme verhalen van huurders gelooft?

Bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 jun 2010 23:28

Is dit de wet? De huurder zal altijd gelijk krijgen zelfs is hij een leugenaar, en de verhuurder moet maar verliezen en zijn plan trekken? Noemt dat eerlijkheid?

Kan iemand mij hulp bieden , een oplossing , of tenminste goede raad dat ik niet nog eens in zo’n situatie terechtkom ? Kan ik iets doen dat de vrederechter niet alle stomme verhalen van huurders gelooft?

Bedankt,
wat was het probleem volgens de huurder? Aangezien hij foto's vertoonde, had hij alvast enkele gebreken. Blijkbaar genoeg overtuigend om de rechter aan het twijfelen te brengen.

Een conformiteitsattest biedt geen absolute zekerheid dat alles in orde is. Zo'n attest kan je zelfs in sommige situaties krijgen zonder plaatsbezoek, wat genoeg zegt over de geloofwaardigheid ervan. Een brief dat je vraagt naar gebreken zou ik als rechter nu ook niet zomaar positief noemen. Het sturen van zo'n brief betekent niet dat je er effectief iets aan wil doen.

JohnD

#3 , 28 jun 2010 00:40

Dat is dus 100% larie. Alles hangt af van het kanton waar je verplicht (!!) bent te gaan om je zaak aan te kaarten. En "to the point" zelfs in groot Antwerpen, verschilt de behandeling van een zaak van het ene kanton tot het andere zoals dag en nacht. Vergeet ook niet dat bij de meeste vrederechters (in de kantons in Antwerpen ten minste) alles binnen de minuut moet opgelost zijn of dat ze het "in beraad" zullen nemen. Dat in beraad nemen stelt gewoonlijk ook niet veel voor. Komt er nog bij dat ik persoonlijk er kan van meespreken dat die mensen soms met bepaalde facetten moedwillig geen rekening willen houden, omdat (zelfs in beraad) het anders te moeillijk voor hun zou worden. Ze doen zowat waar ze zin in hebben in hun baronnie. Dat kan dus m.a.w. zowel in het voordeel van de verhuurder als van de huurder uitvallen. Hangt er gewoon van af in welk kanton je terechtkomt. Willekeur is de regel volgens mijn persoonlijke ervaring.
Ik heb pas een uitspraak van zo'n vrederechter achter de rug, die elke verbeelding tart. De tot hiertoe door mij gecontacteerde advocaten, mijzelf en de verhuurdersbond zijn van dezelfde mening. Dielaatste beweerd zelfs dat ze nog nooit zo'n onzinnige uitspraak van een huurgeschil hebben meegemmakt, behalve ooit eenmaal dan. Begrijpelijkerwijze kan ik er hier niet dieper op ingaan.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

lucgescheiden

#4 , 28 jun 2010 01:49

Pascal,
Ondanks alle attesten die worden afgeleverd, zou ik bij aanvang van een huurcontract telkens een detail-beschrijving maken van het te verhuren pand.
Als eigenaar ken je meestal de risico punten (vb meest kostbare stukken voor herstelling of reparatie) in en aan je pand, je kan deze detail-beschrijving dus voorbereiden en bij het huurcontract houden.
Met de huurder kan je dan samen deze beschrijving doornemen en eventueel foto's maken, en vervolgens laten tekenen. Geef de huurder, bij contract, enkele dagen extra de tijd om; dit allemaal nog eens te bekijken en, indien er onopgemerkte schade zou zijn, om deze kenbaar te maken ten uwer laste.

Mocht je later over iets niet akkoord raken, heb je toch steeds de betekende detail-beschrijving om op terug te vallen.
Handige documenten voor Personenrecht

Vandebos

#5 , 28 jun 2010 12:30

Werd het huurcontract geregistreerd?

Werd er een gedetailleerde plaatsbeschrijving opgemaakt?

Welk type van contract? (bepaalde duur/ 9 Jaar)

PASCAL.032
Topic Starter

#6 , 28 jun 2010 13:30

[quote="Vandebos"]Werd het huurcontract geregistreerd?
ja
Werd er een gedetailleerde plaatsbeschrijving opgemaakt?
neen
Welk type van contract? (bepaalde duur/ 9 Jaar)
het is een contract van 1 jaar die tot eind september loopt

Terug naar “Huren”