Huurcontract opzeggen is niet mogelijk

kohinoor
Topic Starter

Huurcontract opzeggen is niet mogelijk

#1 , 19 jun 2010 21:29

Ik huur op dit moment en heb net een apptje gevonden om te kopen.

Mijn huisbaas is toevallig ook mijn X geworden.

Dus toen ik moest opzeggen en toevallig die dag bij hem was heb ik dat mondeling gedaan, dom ik weet het maar ik had echt vertrouwen in de situatie. nogmaals dom ik weet het maar ...

Mijn huurcontract waarvan ik niet weet of het is geregistreerd bevat de volgende elementen:

Voor de tijd en termijn van 1 jaar, in te gaan met 1 september 2009
Om te eindigen op 31 augustus 2010, nadien verlengbaar met 3 jaar.
Elke partij heeft het recht tegen het einde van augustus 2010 een einde aan de huur te stellen, mits de andere partij er per aangetekend schrijven van te verwittigen minstens 3 maand op voorhand.

Op 31 mei toen ik met mijn huisbaas sprak, legde ik hem de situatie uit, de verkopers van het appt dat ik wil kopen, hebben nog geen nieuw huis, dus ik zou graag mijn contract opzeggen, maar niet onmiddellijk graag met een bepaalde verlenging?

Zag hij dat zitten, hij zag het zitten en gaf me de optie: 3 maanden of 6 maanden extra of een 3/6/9, ik stel dit voor aan de verkopers van mijn nieuwe woonst en zie kiezen de 6 jaar.

Ik ga terug naar mijn huisbaas en nu krabbelt hij dus terug en doet super moeilijk over de hele situatie.

Volgens de notaris zou ik volgens bovenstaande contract bepalingen nog 1 jaar penaly moeten betalen, dat kan ik natuurlijk niet betalen.

Ik heb nu een opschortende voorwaarde in de compromis laten zetten dat het in orde moet zijn met mijn verhuurder binnen de 2 weken, anders gaat mijn aankoop niet door.

Door eerst een vergetelheid en daarna gewoon geen werk van gemaakt, heb ik nooit een waarborg vastgezet, dit toont trouwens ook aan dat die huisbaas mij natuurlijk ook compleet vetrouwt...

Ik zou alleen al maar kopen om nooit meer geconfronteerd te moeten worden met onmogelijke huurcontracten! Dat slaat echt nergens op, al die penaltys als je een eerlijk mens bent die maandelijks de huur betaalt en goed zorgt voor de woning.

Heeft er iemand een idee hoe ik kosteloos of bijna kosteloos dit kan oplossen?

Bedankt op voorhand!
Y

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 19 jun 2010 22:04

U had minstens drie maand op voorhand uw opzeg dienen te betekenen.

Dat gezegd zijnde is er een ander groot probleem, de automatische verlenging van uw huurcontract is namelijk ongeldig.

wat zegt de huurwetgeving met betrekking tot contracten van bepaalde duur?

art 3§6
§ 6. (In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar.
Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5.
Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.
Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.
Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig berekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de artikelen 6 en 7.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Met andere woorden, uw huisbaas kan uw huurcontract niet met drie jaar verlengen gelet op het feit dat u er al een jaar in bent en de maximale duur van het contract van bepaalde duur en de verlenging tezamen niet de drie jaar mogen overschrijden. Bijgevolg is wordt uw huurcontract vanaf 30 augustus eentje van 9 jaar en daar zegt de wetgeving:

Art. 3§5
§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.) <W 2006-12-27/30, art. 73, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2007>
(Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst beëindigt overeenkomstig de §§ 2 tot 4, kan de huurder op zijn beurt de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand. In dat geval is hij de vergoeding bedoeld in het vorige lid niet verschuldigd.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Nu MOET u dus het volgende doen: U neemt zo spoedig mogelijk contact op met het lokale registratiekantoor en controleert of uw huurcontract werd geregistreerd of niet. In onderschrift vindt u een folder terug hoe u het lokale registratiekantoor kan vinden. Indien u de uitleg te complex vindt mag u me steeds een pb'tje zenden met de postcode en straat van waar u huurt. (zie knop PB in post midden linksonder)

Indien uw huurcontract niet werd geregistreerd kan u zonder probleem opzeggen en zonder vergoeding,

Indien uw huurcontract wel werd geregistreerd kan u vanaf 1 september met drie maanden vooropzeg en 2 maanden wederverhuringsboete opzeggen.

Om uzelf te beschermen spreekt u hier NIET over met uw huisbaas, hij kan immers nog altijd laattijdig registreren en u sowieso die drie maanden opzeg + 2 maanden wederverhuring kosten.

Laat ons weten of het contract werd geregistreerd of niet.

PS: Ik ga uw post een beetje aanpassen zodat deze zo anoniem mogelijk blijft.

float
Juridisch actief: Ja

#3 , 19 jun 2010 22:12

Dat kan normaal niet dat hij na 1 jaar huur nog eens een contract van 3 jaar afsluit.
Je moet inderdaad normaal 3 maanden voor het einde van het huurcontract opzeggen, je kunt op geen enkele andere wijze onder het contract uit tenzij er een speciale clausule hieromtrent is voorzien in het contract.
Die een maand huur als 'schadevergoeding' klopt helemaal niet.

Reclame

kohinoor
Topic Starter

#4 , 22 jun 2010 22:19

Bedankt voor de hulp tot hiertoe, vandaag werd er bevestigd door het registratiekantoor dat hij het contract wel heeft geregistreerd.

Gisteren kort met de verhuurder gesproken en hij is weer opeens heel gemakkelijk, "natuurlijk dat hadden we toch afgesproken, geen probleem, je moet er niet over inzitten", maar hij had verder geen tijd.

Ik stel dus nu een aangetekend schrijven op waar ik hetvolgende neerschrijf en vroeg me af of jullie dit in orde vinden of ik er nog andere dingen kan bijschrijven?

"Naar aanleiding van ons gesprek van maandag 31 mei bevestig ik bij deze dat ik het appartement: X (het adres), gelijkvloers zal verlaten op X (uiterlijke einddatum). Zoals u had voorgesteld zal het huidige contract van 1 jaar, éénmalig worden verlengd met een vaste periode van 6 maanden.

Er werd overeengekomen dat er verder geen andere penalty kosten zullen worden aangerekend voor het verbreken van de overeenkomst.

Ik zal een nieuwe huurder zoeken voor het appartement met ingang vanaf X (datum contract nieuwe huurder) met uw goedkeuring.

Gelieve dit schrijven ter goedkeuring te ondertekenen en aangetekend terug te sturen vòòr X (datum)"

Vandebos

#5 , 22 jun 2010 23:11

Die laatste regel is in feite niet nodig en potentieel gevaarlijk.

Hierbij laat je immers uitschijnen dat bij gebrek aan een bevestiging de verhuurder zich niet akkoord verklaard met het voorstel.

Het beste is gewoon dat je hem bedankt voor zijn begrip.

Je voegt er nog als laatste lijn aan toe: "enkel voor de goede orde wordt dit schrijven u zowel per gewone post als aangetekend verzonden"

Natuurlijk aangetekend en per gewone post verzenden!

Op die wijze dient de verhuurder in de pen te kruipen om te weerleggen dat de door jou geclaimde afspraak werd gemaakt in onderlinge overeenstemming.

Hierdoor gaat er van jou schrijven een akkoord uit in plaats van een verzoek tot akkoord, wat veel beter is mochten er zich later problemen voordoen.

PS: vervang penalty kosten door wederverhuringsvergoeding.

kohinoor
Topic Starter

#6 , 22 jun 2010 23:48

hartelijk bedankt!

Terug naar “Huren”