Ik zit met een vraag, waar ik niet meteen een duidelijk antwoord op vind op het internet.
10 jaar geleden ben ik bij m'n vriend gaan inwonen in zijn huis. Hij is eigenaar van het huis.
Nu, 10 jaar later, besluiten we om een punt te zetten achter onze relatie, en ondertussen heeft hij iemand anders leren kennen.
't Is ne hele boterham, maar hier gaan we.
Omdat ik vorig jaar september terug ben gaan studeren aan de Hogeschool (dagonderwijs) voor een knelpuntstudie, behoud ik mijn recht op stempelgeld. Omdat we samen wonen, is dit uiteraard minder dan wanneer je alleenstaande zou zijn.
We hebben een zoon van 9 jaar, volgende jaar gaat hij naar het vijfde leerjaar.
Omdat ik op dit moment stempel, is het niet zo evident om een appartement te vinden.
Uiteindelijk is hij met het voorstel gekomen dat ik hier in het huis zou mogen blijven wonen, zodat onze zoon nog naar de school in onze woonplaats kan blijven gaan. Hij vraagt hiervoor een huurprijs die zeker fair is, ik zou hier in onze woonplaats zeker nooit iets kunnen vinden aan deze prijs...
Omdat het adres van zijn zelfstandige zaak in bijberoep hier staat (alsook het magazijn en materiaal), is zijn voorwaarde wel dat hij toegang blijft houden tot het magazijn voor zijn bijberoep, en dat al het materiaal hier mag blijven staan. Ook wil hij hier zijn mobilhome laten staan, omdat er geen plaats voor is waar zijn nieuwe vriendin woont. Voor mij allemaal geen probleem...
Ik heb hem gevraagd om dan toch op z'n minst eerlijk te zijn tegenover mij en tegenover onze zoon, om ons hier minstens nog twee jaar te laten wonen. Onze zoon kan dan zijn lagere school hier afwerken én ook zijn muziekschool (is ook nog twee jaar). In onze gemeente is geen middelbare school, dus tegen dan wil ik iets zoeken waar onze zoon dan school zou gaan lopen... Lijkt me fair, niet?
Maar dat wil hij niet. Hij wil werken met 1-jarige contracten.
Zijn nieuwe vriendin woont in een appartement, en dat contract zou volgend jaar ten einde lopen.
Hij wil dus de mogelijkheid hebben om met haar naar hier te verhuizen, als zij dat wil, dat heeft hij zelf gezegd.
Dat hij een nieuw leven met haar wilt opbouwen, daar heb ik geen probleem mee, en dat ze hier willen komen wonen, dat kan ik ook nog begrijpen.
Maar ik heb het er moeilijk mee omdat ik dan misschien volgend jaar iets anders moet zoeken, en onze zoon zijn lagere school niet kan uitdoen in dezelfde school, alsook zijn muziekschool niet. 't Is zo al moeilijk genoeg voor hem.
Nu vroeg ik me af of een 1-jarig huurcontract wel wettelijk mag?
Ik zei hem dat een standaard huurcontract drie jaar is, ok, hij wilt een 1-jarig contract, en heb voorgesteld om de gulden middenweg te nemen en een 2-jarig contract overeen te komen, ook voor de bovenvernoemde redenen.
Toch wil hij hier niet van horen.
Kan iemand me daar advies in geven?
Of hoe kan ik dit verder het beste aanpakken?
Zijn nieuwe vriendin haar 3-jarig huurcontract loopt volgend jaar ten einde. Kan zijn dan haar contract verlengen, en dan weer een jaar later er een einde aan zeggen, zonder bijkomende kosten/boetes.
Want als ik hem daarvan mss de nodige 'bewijzen' kan laten lezen dat het kan, dan gaat hij mss wel akkoord met een 2-jarig contract...
Wie kan me helpen?
Mvg,
Saskia