Verzekering meubels bij gemeubelde verhuur

tf
Topic Starter

Verzekering meubels bij gemeubelde verhuur

#1 , 20 mei 2010 11:29

Hallo,

Wij verhuren ons appartement met alle (waardevolle) meubels en elektrische apparaten erin.
Wie is verantwoordelijk voor de meubels indien het gebouw zou afbranden, de huurder of verhuurder? Maw: wie dient de brandverzekering voor de inboedel te betalen?

met vriendelijke groet,
hartelijk dank voor uw advies

ps:
- type van het huurcontract: bepaalde duur (20 maanden)
- ingangsdatum contract: 1 september 2010
- het contract werd geregistreerd

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 20 mei 2010 11:33

Beiden:

- de verhuurder zal beschermd zijn door de blokpolis.

- de huurder door de verzekering die hij neemt voor de bescherming van eigen inboedel en deze van derden.

tf
Topic Starter

#3 , 20 mei 2010 11:38

Bedankt voor uw snelle reactie.

Als ik me niet vergis is enkel de blokpolis wettelijk verplicht en geldt die enkel voor het gebouw, niet voor de inboedel.
Betekent dat dat de huurder een brandverzekering moet afsluiten voor de inboedel? Indien dat geen wettelijke verplichting is, en de woning afbrandt, dient de huurder dan de inboedel die eigendom is van de verhuurder te vergoeden?

Reclame

Vandebos

#4 , 20 mei 2010 11:54

De huurder is (nog) niet verplicht een brandverzekering af te sluiten voor de inboedel in het pand en schade aan derden tenzij dit middels het huurcontract werd opgenomen in de voorwaarden tot verhuur.

Schade aan derden dekt uw inboedel dacht ik?

tf
Topic Starter

#5 , 20 mei 2010 12:01

Is de huurder verantwoordelijk voor de inboedel die eigendom is van de verhuurder (ongeacht of hij een verzekering heeft)?

met vriendelijke groet,
Tom

Terug naar “Huren”