Handelspand, verhuur voor 2 maanden

vanderln
Topic Starter
Berichten: 2

Handelspand, verhuur voor 2 maanden

#1 , 19 mei 2010 15:41

Beste,

Graag leg ik volgende vraag even voor. Dank voor suggesties.

Ik ben sinds kort eigenaar van een handelspand dat nog dient gerenoveerd te worden. Echter, twee vrienden van mij zijn vragende partij om de winkel beneden reeds voor een korte periode te huren. Het gaat om twee ontwerpers, beginnende ontwerpers, die een eerste collectie klaar hebben en die gedurende twee maanden willen verkopen. Aangezien zij niet zoveel eisen stellen aan een pand, en ik nog niet zo'n hoge prijs vraag, zou het dus een ideale situatie zijn om de winkel onderaan mijn pand voor twee maanden aan hen te verhuren, zodat ik op mijn gemak al elders aan de renovatie kan beginnen.

Probleem is dat ik overal lees dat handelshuur 9 jaar bedraagt. Is hier een mouw aan te passen? Recent zie je toch initiatieven als pop up stores, tijdelijke winkels, guerilla stores... die toch ook van dit klassieke patroon afwijken. Ik vraag me af in welk model dat dan gebeurt.

M.a.w. is er een manier om dit pand op correcte wijze voor maar 2 maanden te verhuren, voor presentatie van een modecollectie, waarbij bezoekers mogelijkheid hebben tot kopen?


Suggesties welkom!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Seth
Berichten: 50

#2 , 19 mei 2010 15:52

Een pand huren met een commercieel doeleind (zoals handelshuur) kan ook voor minder dan een jaar, het valt alleen niet per definitie onder de handelshuurwetgeving.

Handelshuurwet:

"Art. 2. De bepalingen van deze afdeling zijn evenwel niet van toepassing :
1° Op de huur die, wegens die aard of de bestemming van het goed of volgens de gebruiken, normaal wordt toegestaan voor minder dan een jaar;"

Het zou mij dus een goede stap lijken om in het contract duidelijk te vermelden wat het doel is van de verhuring, en waaruit blijkt dat dit maar voor minder dan een jaar nodig of mogelijk is.

Mvg,

Seth

artemis
Berichten: 3297

#3 , 19 mei 2010 18:52


Probleem is dat ik overal lees dat handelshuur 9 jaar bedraagt. Is hier een mouw aan te passen? Recent zie je toch initiatieven als pop up stores, tijdelijke winkels, guerilla stores... die toch ook van dit klassieke patroon afwijken. Ik vraag me af in welk model dat dan gebeurt.

Suggesties welkom!
Ik kan je niet antwoorden op je vraag maar wil wel beamen dat het niet anders kan dan dat er een mogelijkheid moet zijn.
Ik zie niet anders rond mij dan een duidelijke trend dat goedgelegen handelspanden tussen twee 'serieuze' verhuringen in, tijdelijk verhuurd worden, soms zelfs maar voor een week en afhankelijk van de opportuniteit. Ik zie in mijn directe omgeving dat leegstaande handelspanden welke soms te huur staan bij top-immo's genre DTZ ondertussen voor zeer korte duur bezet worden door een tijdelijke huurder.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 19 mei 2010 19:05

Aangezien het contract door de gemelde uitsluitende voorwaarde niet kan vallen onder de handelshuurwetgeving valt ze onder het gemeen huurrecht.

Terug naar “Huren”