huurovereenkomst 1jaar geldig vanaf??

ellende
Topic Starter

huurovereenkomst 1jaar geldig vanaf??

#1 , 09 mei 2010 15:16

Dag
wij hadden een huurovereenkomst voor een appartement van 1jaar.
Deze werd afgesloten vanaf 1mei..
En geristreerd op 5juni.Beide vorig jaar.
Nu had de verhuurder dit aangetekend opgezegd in februari met een opzeg van 3mnd tot 1mei.
Maar volgens ons is een huurcontract pas geldig vanaf de datum van registratie...
dus had hij het met 3mnd opzeg kunnen verbreken op 5juni???
En kan ik dus hier spreken over contractbreuk????
en kan ik eventueel 1mnd huur hiervoor terug vorderen???
alvast dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 09 mei 2010 16:15

Dag
wij hadden een huurovereenkomst voor een appartement van 1jaar.
Deze werd afgesloten vanaf 1mei..
En geristreerd op 5juni.Beide vorig jaar.
Nu had de verhuurder dit aangetekend opgezegd in februari met een opzeg van 3mnd tot 1mei.
Maar volgens ons is een huurcontract pas geldig vanaf de datum van registratie...
dus had hij het met 3mnd opzeg kunnen verbreken op 5juni???
En kan ik dus hier spreken over contractbreuk????
en kan ik eventueel 1mnd huur hiervoor terug vorderen???
alvast dank

Sinds 1 januari 2007 is de verhuurder verplicht om het huurcontract te registreren (binnen de 2 maanden na de ondertekening van het huurcontract).

Gezien het feit dat men 2 maanden de tijd heeft om een contract te registreren, kan dit geen effect hebben op de startdatum van het contract.
Dus jouw redenering klopt NIET, en het contract is geldig vanaf 1 mei.

ellende
Topic Starter

#3 , 10 mei 2010 00:25

oke hartelijk dank...

Reclame

j.demoor

#4 , 11 mei 2010 10:47

“Art.3...§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar...Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

‘Deze werd afgesloten vanaf 1mei...Beide vorig jaar’ houdt in dat het jaar verstreek op 30 april 2010.

Ten minste drie maanden voor het verstrijken ervan is dan vóór 01 februari 2010.

‘opgezegd IN februari’ is dus te laat,zodat geldt : “Art.3...§6...Niettegenstaande...wordt bij ontstentenis van een TIJDIG betekende opzegging...de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”