te laat betalen huishuur

giwdech
Topic Starter

#16 , 29 apr 2010 13:11

In het huurkontrakt staat onder het artikel "geschillende" dat geschillen onder de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbank van XXXXXX , een stad op een dertigtal km van hier, vallen. Moet ik mijn verzoekschrift naar daar sturen of mag ik het naar het lokale vredegerecht sturen?

In het verzoekschrift moet ik het adres van de huurder vermelden, maar aangezien ik net wil aantonen dat haar adres gewijzigd is en ik haar nieuwe adres niet ken kan ik niets invullen. Ik dacht in te vullen "laatst gekend adres XXXXXXXXXX", het adres van mijn huurhuis.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#17 , 29 apr 2010 14:23

Voor huurgeschillen is normaliter het vredegerecht verantwoordelijk in de regio waar het pand in kwestie zich bevindt. U kan bij het vredegerecht in uw woonplaats het geding aanhangig maken, als de tegenpartij hiertegen echter bezwaar aantekent verliest u nogmaals weken waarin het dossier naar het andere vredegerecht wordt overgemaakt. ( door uzelf of het vredegerecht in kwestie)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#18 , 29 apr 2010 18:19

Hoe kan zoiets in een huurcontract staan dat U als VERHUURDER opsteld hebt?

Reclame

giwdech
Topic Starter

#19 , 30 apr 2010 10:32

Ik weet het, ik ben niet goed op de hoogte. Wist ik veel wat de gevolgen zijn. Dat je om een huis te verhuren juridisch expert moet zijn had ik niet gedacht ...
Vandaar mijn vele vragen nu.
Bedankt voor de antwoorden.

Heeft iemand een idee hoe ik het probleem met het adres zou kunnen oplossen?
Ik wil het verzoekschrift indienen maar heb het nieuwe adres van de tegenpartij niet...

Vandebos

#20 , 30 apr 2010 11:07

Naar de dienst bevolking stappen en een bewijs van woonst vragen?

giwdech
Topic Starter

#21 , 30 apr 2010 11:50

Ik vroeg het reeds, het adres is nog niet officieel veranderd (wijkagent moet op nieuw adres gaan kijken), maar ze mogen mogen me het nieuwe adres niet doorspelen zeggen ze. Enkel aan officiele instanties en gerechtsdeurwaarders.

Of bedoel je dat ik het bewijs van woonst kan vragen nu ze nog officieel in mijn huis woont, en daarmee een verzoekschrift indienen, maar enkel voor het niet betalen van de huur?

Ik heb me ondertussen aangesloten bij het eigenaarssyndicaat, en heb daar aan de juridische dienst raad gevraagd. Men heeft me verteld dat ik, als ik het officiele adres niet heb, ik haar via een deurwaarder zal moeten laten dagvaarden. En men vertelde me ook dat de meeste gerechtsdeurwaarders enkel met advokaten handelen....

Franciscus

#22 , 30 apr 2010 17:20

Als het adres nog niet officieel veranderd is stuur je al de aangetekende schrijvens naar hub officieel adres nl naar uw huurhuis.
Brieven komen terug met onbekend ... zoveel te beter.

JohnD

#23 , 30 apr 2010 21:49

Neen - u moet er buiten blijven - u pleegt huisvredebreuk (met valse sleutels)
Een officier van politie die zijn vak kent zal u arresteren en laten voorleiden wegens de braak en de poging diefstal -- minimum straf 6 maanden.
daarbij verlies je elke mogelijkheid om te zeggen dat het de schuld van de huurder was ....in de burgerlijke procedure.
U hebt dat dan allemaal gedaan toen u daar op een strafbare wijze bent binnengedrongen zal de tegenpartij zeggen
Euh .. F: ofwel zijn er 1000en officieren van politie die idd. hun job niet kennen want ik neem toch aan dat er jaarlijks honderden eigenaars gewoon de woning binnengaan van hun huurder, zonder dat er een haan naar kraait. En 6 maanden ? Als dat toegepast zou worden .. de gevangenissen zitten nu al vol. Sorry, was even vergeten dat al wat minder dan 3j. is zijn straf niet moet uitzitten
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus

#24 , 03 mei 2010 11:31

Tja en toch is het zo hoor ... maar ik weet ook dat heel veel eigenaars daar hun voeten aanvegen.
Soms omdat zij denken dat zij 'meer zijn dan' maar soms toch ook gewoon omdat zij het niet weten - fout zijn ingelicht zoals nu door die kwartierinspecteur - of dat ze een einde willen maken aan nogmaals x maanden geen inkomen en dan nog al de schade aan hun huis.
Wat dat luik betreft ... staan de verhuurders idd in de kou.

giwdech
Topic Starter

#25 , 06 mei 2010 10:38

Er is ondertussen een doorbraak gekomen.

Ik heb ben met haar via mail toch tot een regeling kunnen komen, ik kan de borg recupereren( dus mijn twee niet betaalde maanden huur), ik zal de sleutels ontvangen en ik zal het contrakt kunnen ontbinden.

Het zal wel vanop afstand moeten gebeuren, ze geeft haar adres niet door.
De borg kan via de bank geregeld worden, de sleutels kan ze me via de post opsturen, enkel over het contract heb ik nog twijfel.

Is het voor het wettelijk verbreken van het contrakt voldoende dat ik haar een verklaring stuur via mail die ze me dan ondertekend met de post terugstuurt?

Ik zou vermelden dat zij verklaart het kontrakt van af heden stop te zetten.

groeten

Vandebos

#26 , 06 mei 2010 11:57

U kan dat effectief.

Stuur har wel het document in tweevoud op en vraag haar één exemplaar ondertekend terug te zenden.

giwdech
Topic Starter

#27 , 10 mei 2010 11:19

Slot (denk ik)

Ik heb opnieuw reaktie gekregen.

De bank liet me weten dat de borg kan worden overgescheven vanaf het moment dat ik ga tekenen, zij heeft reeds getekend. De huurder zal me de ondertekende verklaring aangetekend opsturen, en er de de sleutels bijvoegen. Als ik deze ontvangen heb is voor mij de kous af.

Hoewel ik vermoed dat ik misschien via gerechtelijke weg meer uit de brand had kunnen slepen (een vergoeding voor het vroegtijdig stopzetten van de huurovereenkomst, de lopende huur tijdens het proces) ben ik redelijk opgelucht met dit resultaat, en blij dat het bijna achter de rug is.

Iedereen bedankt voor de goede raad.

Groeten,

Terug naar “Huren”